Gå til innhold
  • Bli medlem

Navn på Joutunheimtopper sett fra Stortoppen på Snøhetta!?


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Se på dette:

http://www.krovoll.net/Snohetta/2004/slides/P22.htm

Tatt fra VESTtoppen av Snøhetta, ved varden-- fjellet til høyre er Storstygge Svånåtind (vil jeg tro...)

Du har vel sikkert navn på alle Jotuntoppene borti der?

Fra stortoppen året etter tok jeg dette:

http://www.krovoll.net/Snohetta/2005/slides/P12.htm

Ikke like enkelt å få til gode bilder med kompakt digital kamera, men ser du om navna er rett ?

Takk å takk - jeg sliter med ryggkink og trenger fjelltrøst i min innmobilitet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke til å lagre bildene dine til harddisk, så jeg måtte "jobbe" videre på Mitandi sin versjon. Jeg legger ved ny versjon som jeg tror skal være rett. Har satt spørsmålstegn ved de jeg er litt usikker på. Angående de to-tre markerte toppene lengst til venstre er jeg ikke helt sikker, men det kan minne om Styggehø (2213 moh) og Store Bukkeholstind (også 2213 moh) i området rundt Galdhøpiggen. I Hurrungane mener jeg også å kunne peke ut Store Austabotntind (2204 moh), men den er veldig utydelig.

Hadde du flyttet kameraet litt lenger til venstre hadde du fått med en diger koloss av et fjell, nemlig Glittertind. Den er lett å peke ut.

Rondane-panoramaet har vi vært gjennom før. :lol:

Det ser riktig ut, er riktignok litt usikker på hvor Rondehalsen kommer inn i bildet, den ryggen er ganske lav i forhold til toppene rundt.

De to småspisse toppene lengst til høyre har ikke fått navn. Det er noen 1900-metertopper i området med navn som Ljosåbelgen og Bråkdalsbelgen, men kan ikke si med sikkerhet hva som er hva. Når det gjelder 2000-metertoppene ser alt ut til å være på plass. Får ikke til å lagre bildet, ellers kunne jeg satt på piler.

post-436-133474458907_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen navn (tror det stemmer)...
Nja, Dumhø er så å si ikke synlig på bildet til Fjellfinn. :lol: Storgrovhøe skulle dessuten stått noe mer til høyre da fjellet begynner rett under m’en i Dumhø (der også toppunktet befinner seg) og strekker seg nedover mot høyre til litt forbi (og foran) store Smørstabbtind.

Jeg legger ved ny versjon som jeg tror skal være rett. Har satt spørsmålstegn ved de jeg er litt usikker på.
El Gringo, du har plassert Storgrovhø der hvor Galdhø er. Kjelen ses som en svart vegg midt i Galdhøe-massivet.

Og det du har markert Bukkehø, er altså Storgrovhøe.

Angående de to-tre markerte toppene lengst til venstre er jeg ikke helt sikker, men det kan minne om Styggehø (2213 moh) og Store Bukkeholstind (også 2213 moh) i området rundt Galdhøpiggen.
Jeg synes også dette ligner på disse toppene. :?

Er forøvrig enig i resten av toppene du har markert (Lomseggi, Hestbrepiggane, Hurrung-toppene...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg får ikke til å lagre bildene dine til harddisk,

nemlig Glittertind. Den er lett å peke ut.

Rondane-panoramaet har vi vært gjennom før. B)

.

Det er en som hjalp meg med vevinga i fjor som sa at jeg skulle sperre for nedlasting av bildene mine - og slik har jeg fortsatt -- kanskje ubevisst, men ikke helt greit å endre. Kan jo selvfølgelig sende deg noen bilder om du har lyst?

For det å legge ut bilder i dette forum, nei det ser ikke ut til å la seg gjøre, pussig, de to aktuelle bilder er på ca 345 k og skulle gå glatt ?

Glittertind -- javel - jeg får se i grunnmaterialet om jeg finner noe der.

Rondane har vi tatt før ja, men nylig resturerte jeg Snøhett seriene mht fargekorreksjon og usm, og tok dette med for å være sikker på teksten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en som hjalp meg med vevinga i fjor som sa at jeg skulle sperre for nedlasting av bildene mine - og slik har jeg fortsatt -- kanskje ubevisst, men ikke helt greit å endre.

Et script som er enkelt å omgå, hold nede høyremustast, trykk escape, slipp høyre mustast... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det har jeg aldri tenkt på, men det fungerte jo. Microsofts programmer er visst ikke så veldig vanskelige å lure. B)

Så nå har jeg satt noen piler på Rondane-bildet også. Temmelig sikker på denne.

post-436-133474459208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheim-bildet skulle være riktig med unntak av Storgrovhø (som egentlig er Galdhø-massivet) og Bukkehø (som egentlig er Storgrovhø-massivet). Bukkehø synes ikke på bildet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes El Gringo og Nils er mektig gode til å ta de mindre framtrtedende toppene fra fotografiet. Med mine hjelpemidler kan jeg bare konstatere at med Nils sine korreksjoner er alt dere hevder riktig. Det er Styggehø og Bukkeholstind vi ser til venstre. Videre skal østryggen av Østre Tverråtind være synlig før Svellnosi. Det er riktig det Nils sier om Storgrovhø. Centraltind og Storen dukker såvidt opp over Loftet og såvel Austabottind, Dyrhaugsryggen, Store Soleibotntind og Fanaråken/Steindalsnosi (i rekkefølge mot høyre) skal være synlige selv om oppløsningen i bildet gjør det vanskelig å skille dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes El Gringo og Nils er mektig gode til å ta de mindre framtrtedende toppene fra fotografiet.

Vi har jo sett disse toppene et par ganger. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ja, og med Fjellforum har vi endelig fått et sted hvor vi kan komme sammen og snakke ut om vår "fetisj". :)

Ja de kain du si :--)

Det er faktisk den eneste plassen jeg møter litt forståelse og vennlighet over min hobby;

få gått over HELE Trollheimen s.l.

- og fjell og knatter i Trøndelag / Nordmøre ellers som det passer seg,

vevd de ut som jeg uttrykkelig har gjort det i tekst og bilder og kart som på mine favorittserier SVARTHETTA og RESFJELLET.

Men hjemme og hos venner møtes liten /null forståelse for et slikt liv, det er slik fatt at når jeg nå er kommet hjem fra hospitalet etter en ørliten ryggkink:

"Ja nå skal du holde deg i ro til 17. mai"

Så skjønner kanksje studenten og flere hvorfor jeg ivrer etter å få noen av turteoriene /forslagene satt uti livet når jeg selv må "ta det litt med ro" :D

F.eks. den berømte skituren til Brattskarven med trimkassen som skal opp, sommerturer som: Indre Sula fra baksia, Blånebba ditto, Rognnebba fra Romådalen, Neådalssnota fra Kårvatn, Midtre kam fra Gjevilvass-sia (for luftig for meg), Snydda ditto, Rindhatten fra Rypfjellsia for et nevne noen ytterst få --- ved interesse så kan undertegnede bidra med ferdig opplagt rute /turforslag nøye oppskrevet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får noen kommentarer av og til, jeg også, når jeg stadig drar på nye fjellturer. Det er vel bare noe man må leve med. :D

Angående websidene dine, så synes jeg det er et glimrende tiltak. Passelig med informasjon og flotte bilder. Fint med fokus på de rette tingene, altså natur i stort og smått, alt fra fjelltopper til flora.

Skulle gjerne dratt oftere på tur i Trollheimen, men det er jo et stykke å kjøre helt fra Trondheim, så det blir med en tur i ny og ne. I februar overnattet jeg billig (!) og bra på Furuhaugli campingplass på Dovrefjell. Finnes det noe tilsvarende i Trollheims-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Sanitetsforeningen på Nerskogen leier ut rom i sokkelen på Fjellheim (Grendahus),

tlf 72 42 64 70

Fjellheim er et fint lokale hvor man har intatt mangt et deilig soddsup måltid, sist i Gullbryllupet til onkel Joar....

Jeg var i kjelleren ei vending og det så virkelig fint ut, med 3-4 firmanns rom og et felleskjøkken.

Dette er like i nærheten av butikken og kirka på Nerskogen, med friluftsmuseet som nærmeste nabo (ei gamme og noen gamle bygninger).

Utsikten er over til Leverdalen, Kinna og Brattskarven -- og til skisentret.

Du må leie deg et rom her for ei helg El Gringo! Masse muligheter rett utom døra -- bomveien til Minilla (og Svarthetta) starter rett opp for Fjellheim,

Leverdalen med Barnas naturverden er rett utom døra andre veien, for ikke å snakke om Skardalen og Blåhø området noen km sørover Nerskogsveien.

Ettersom jeg (ennå) kun driver med dagsutflukter, så har jeg ikke noen full oversikt over logier, men kan nevne Saga skyss stajon rett nedenfor Rindal kirka, i tillegg til hotellet på Skei, er det også et pensjonat her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.