Gå til innhold
  • Bli medlem

Våpentillatelse


Chivato

Anbefalte innlegg

Annonse

Om du så er 14 år eller eldre så har du rett til å eie våpen med foreldres samtykke, eller uten når du er myndig uten å være jeger eller ha jegerprøven.

men da kreves det at du er aktiv skytter og medlem i et lokalt skytterlag og det lønner seg å være medlem i NJFF.

Har du et greit rulleblad så kan ikke politiet nekte deg det. Jeg vet politiet har nektet folk å kjøpe våpen selv om alt er i orden og det har ikke politiet myndighet til å nekte. Det er loven som bestemmer over de igjen. (politiet tar ofte loven i egne hender). Meld deg inn i NJFF og send en våpensøknad med kopi av medlemskap i NJFF og skytterlaget. Skulle du få avslag så si ifra i denne debatten så skal jeg hjelpe deg med å få den godkjent eller ta kontakt med NJFF. Jeger hund & våpen er også flinke til å hjelpe med sånne ting.

Hvis du ikke vil holde på med "konkuranseskyting" så kreves det gyldig jegerprøve for å få kjøpt deg hagle. Så lenge du er skikket til å eie våpen, som du sikkert er.

Et godt råd er at du tar kontakt med en aktiv skytter som hjelper deg med å finne ei hagle som passer kroppen din og begge øyne. Ei god hagle som passer med vridning for øyne, kolbehøyde og lengde og med trening så treffer du det meste.

Våpensøknad får du hos våpen selger og politiet. Vær nøye med å fylle ut søknaden nøyaktig og riktig kaliber for å få en raskere saksbehandling. Riktig kaliber er vist det viktigeste for å få fart i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men no er eg 14 år. Far min har ikkje avlagt jegerprøve og har aldri jakta. Då kan eg ikkje søka om våpenløyve?

Jo da du kan søke alikevel. Meld deg inn i det lokale skytterlaget du. Det hender seg at de prøver seg med at foreldre også må være medlem.

Men dette er bare tull! De prøvde seg med det da jeg kjøpte skiskytterbørse ttil sønnen min som da var 10år. Jeg varmedlem jeg, men kranglet på det da jeg mener at forldrenes interesser eller mangel på sådan ikke skal gå utover barna B) .

Lykketil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Våpenloven:

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da du kan søke alikevel. Meld deg inn i det lokale skytterlaget du. Det hender seg at de prøver seg med at foreldre også må være medlem.

Men dette er bare tull! De prøvde seg med det da jeg kjøpte skiskytterbørse ttil sønnen min som da var 10år. Jeg varmedlem jeg, men kranglet på det da jeg mener at forldrenes interesser eller mangel på sådan ikke skal gå utover barna B) .

Lykketil!!

Ja riktig. politiet skal ta loven i egne hender.

Er du 14år og skal ta jegerprøven så ta med mor eller far til politiet å fyll ut der.

Du bør melde deg inn i lokal forening, altså skytterlag og du bør melde deg inn i NJFF. Ta med kopier av betalt medlemskap.

Foreldre eller en annen kjenning av deg som er myndig kan stå ansvarlig og våpenet blir registrert i ditt navn.

Det er du som skal jakte og bruke våpenet. Vi jobber for å få flere og unge jegere så dette kan du stole helt på. Så lenge du er under 18år må du ha samtykke av forelder eller "forsørger" som er myndig kun for at de skal være sikre på at våpenet blir brukt til det formål våpenet skal brukes til og ikke misligholdes.

Jeg hjalp senest før jul en på 14 år til å få tillatelse på våpen for å jakte å skyte på bane.

Hvis du får avslag så si ifra. Selvfølgelig skal du få kjøpt deg hagle for å få jakte når du ønsker det. Det kan være lurt å søke så fort som mulig for å få tillatelse før høsten da det ofte kan gå noen mnd. før de klarer å skrive under på papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en forskrikt....:

§ 2-3. Tillatelse til å erverve skytevåpen som i hovedsak skal benyttes av andre

Tillatelse til å erverve skytevåpen som i hovedsak skal benyttes av andre enn eieren kan unntaksvis gis i de tilfelle den som skal benytte våpenet ikke selv kan erverve våpen pga. alder.

Vedkommende som skal benytte våpenet må:

a) tilfredsstille våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper,

B) kunne fremlegge dokumentasjon fra DFS (skyttersamlaget) eller Norges skiskytterforbund (NSSF) på at vedkommende deltar aktivt i konkurranser innenfor DFS eller NSSF og har behov for særskilt våpen for å kunne delta i konkurranser,

c) være fylt 12 år og ikke være over 16 år.

Det kan etter denne bestemmelse bare gis ervervstillatelse på våpen som lovlig kan benyttes i konkurranser i regi av Det frivillige Skyttervesen (DFS) eller Norges skiskytterforbund (NSSF). Tillatelsen gis som en midlertidig ervervstillatelse med maksimalt ett års varighet. Ved søknad om forlengelse av tillatelsen må det dokumenteres at vilkårene i bokstav a - c fortsatt er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Våpenloven:

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

Punkt 1-3 er riktig. Punkt 4 er også riktig unntatt når det gjelder konkuranse og trenings skyting. Der finnes det ingen alder. Fram til eieren av våpenet blir myndig må en forsørger stå som ansvarlig av våpenet. Den dagen eieren fyller 18år går det atomatisk bort.

Er du over 18år så må du også da ha god grunn for å ha lov til å eie våpen.

Men det er ikke sikkert du skal drive med konkuranseskyting Chivato? Uten det må du nok vente til du er 16år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo eg driv med konkuanseskyting. Eg har vore medlem i den lokale skyttarlagsorganisasjonen sidan eg var ti år. Eg har og vore medlem i NJFF no i 1 1/2 år no.. Far min derimot er ikkje medlem av eit skytterlag eller jegerforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.