Gå til innhold
  • Bli medlem

På NrK 10.april, Skileik i Sunnmørsalpane


Svein

Anbefalte innlegg

Annonse

Som vanlig er "Ut i naturen" "kryssklippa" etter alle kunstens regler. Hadde ikke vært meg i mot om de hadde holdt seg til et tema :?

Ørstingene var i beste fall "bakgrunnstøy"/statister i programmet. Christer (Lundberg Nes), er ikke han fra Volda ?

Og de to andre gutta hadde vel ikke akkurat sunnmørsdialekt, de kommer nok fra en by lenger nord i fylket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er "Ut i naturen" "kryssklippa" etter alle kunstens regler. Hadde ikke vært meg i mot om de hadde holdt seg til et tema :lol:

Ørstingene var i beste fall "bakgrunnstøy"/statister i programmet. Christer (Lundberg Nes), er ikke han fra Volda ?

Og de to andre gutta hadde vel ikke akkurat sunnmørsdialekt, de kommer nok fra en by lenger nord i fylket :lol:

Han er volding ja. De to sekundene med ørstinger eller voldastudenter på vei ned fra Saudehornet imponerte ingen :? .

Programmet var som forventa. Man lager jo ikke halvtimesprogram om en topptur på Saudehornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjort noe for meg om de hadde brukt hele halvtimen på ski, fjell og Saudehornet :? Med alle de krypene som er under snøen så hadde det ikke vært noe problem å fylle den tiden... :lol: Flybildene av bl.a Jakta var veldig bra, men altfor korte.

Hvis noen lurte på spørsmålet som ble stilt, hva som er svaret, så skal jeg røpe det her: Hjørundfjorden, eller Kufjor'n som noen ut på øyene sier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende, skuffende. Viste omtrent ikke natur i det hele tatt, og så skurret det litt når et par stk med i-dialekt var der også... :?

Programmet virket ganske så amputert, ja - hvorfor i himmelens navn skal man gape over alt mulig i løpet av et kort program?

Det hjalp selvsagt litt at de tøffeste gutta har i-dialekt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp selvsagt litt at de tøffeste gutta har i-dialekt. :lol:

Filmtriks og dubbing.. B):wink::lol:

Jeg har sett noen ganske rå spor ned fra Saudehornet, Ørstingene springer opp dit nærmest med en gang det er snøfnugg i lufta. Har jeg inntrykk av... det skjønner jeg i grunn godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen ganske rå spor ned fra Saudehornet

Man kan av og til komme over interessante spor oppi der, så det er helt klart at det er folk her oppe som kan kjøre på ski.

På sunnmøre så er det nok helst ørstingene og voldingene som er råe på ski.

Kanskje en og annen på sykkylvssida også.

Jeg bor i Ålesund, og har lite kontakt med disse miljøene, selv om jeg fremdeles er medlem i SKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sunnmøre så er det nok helst ørstingene og voldingene som er råe på ski.

Kanskje en og annen på sykkylvssida også.

Innenfor "joggetur" har de jo litt av hvert å velge i da... :roll:

Det råeste jeg har opplevd "live", var når en knall på snøbrett pløyde ned sørøstsiden av Blåtinden/Høgenyken (1165) ved fjellsetra. På de 500 høydemeterne ned til Sunndalen tror jeg f.. meg at han ikke tok mer enn en 3-4 svinger.. :D Vi var på ca 1000m (på vei opp) og ser en som kommer ned fra toppen, sekunder etter passerer han i ei snøføyk, er ute av syne noen sekunder mens han er i bratteste partiet i nedre del (ca 35 grader) og farer som et prosjektil ut på flata i øvre del av Sunndalen... Fytti'h... Hadde han ramla, hadde han slått kollbøtte 75 ganger. Minst :( Om han var Ørsting, Volding eller Sykkylving vet jeg ikke - det var ikke tid til å spørre.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de råeste sporene i saudehornsiden er etter ørstinger på brett. Det er noen veldig gode der. Sykkylvinger behersker også den sporten meget bra.

Det er i hvert fall helt sikkert ikke øyaværinger :roll::? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyaværinger er slike som er fra Holmelandet eller et annet sted som krever ferge.

Brett fungerer overraskende bra, det såg jeg sjøl når det var med en brettkjører på tur en gang.

Men han var nok god, også.

Brett kjøres på litt annet vis enn ski; på ski kjører en gjerne kortsvinger, selv når man slipper på så kjøres det gjerne svinger, bare litt lengre men gjerne med samme frekvens tidsmessig.

På brett så kjører de gjerne mye lengre og større svinger, og kan også sleide sideveis for å ta ned fart uten å svinge.

Det er vel forsåvidt brettene som har gjort at vi nå har fått en renessanse for ski med fete, digre planker, som kan kjøres mer som et brett, med lengre og større svinger og større fart enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.