Gå til innhold
  • Bli medlem

Spiterstulen - blandede erfaringer


Mitandi

Anbefalte innlegg

Hei sann

Generelt har Spiterstulen god mat, ok pris og greie rom/fasiliteter.

Men betjeningen er jeg litt usikker på. Den yngre damen med kort lyst hår som ser ut til å drive

stedet er kjempehyggelig og veldig behjelpsom og blid. Takket være henne ble vi (for første

gang på mange år) kjempepositivt overrasket - og vi bestemte oss derfor for å komme tilbake nå i påsken.

Men da var ikke velkomsten like hyggelig.

Den lyse damen var definitivt like blid og imøtekomende, men den eldre var slett ikke enkel å ha med å gjøre.

Da jeg hadde hentet lommeboken og kom til resepsjonen for å betale for parkering, spurte hun om jeg hadde

tenkt å stikke av fra parkeringsregningen. Jeg ristet sjokkert på hodet og viste henne lomeboken.

Da sa hun at det var temmelig dumt av meg å glemme igjen lommeboken i bilen.

Det må man kanskje kunne si seg enig i - men jeg hadde tross alt hentet den på rekordtid...?

Vi ble også tilsnakket av en mann fordi vi slo oss ned ved peisen.

Det pleier man jo å kunne gjøre på de fleste hytter i Jotunheimen, og vi så ikke noe skilt...?

Men - sa han - vi måtte ikke skygge for peisen for de andre gjestene.

Er det bare jeg som er sær - eller er folket på Spiterstulen litt humørsyke?

Det var riktignok dårlig vær - men ikke verre enn at det må gå an å behandle folk på en hyggelig måte?

Jeg skulle ønske jeg slapp å se sure ansikter når jeg gla og fornøyd kommer meg til fjells.

Til sammenligning må jeg trekke frem Fondsbu og Solbjørg som alltid tar så godt imot folk.

Hun synger, leser dikt og gir av seg selv på en utrolig flott måte.

Hun har skjønt noe viktig: Det er ikke bare magene som trenger fyll - det gjør hjertet også!

Klem - Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke følt det direkte på kroppen sjøl, men husker at vi(folkehøyskolen) høsten 1997 ble jaget på dør mens noen sa hysterisk at vi ikke var velkommen. Vi hadde kjørt buss inn ulovlig i følge betjeninga, og siden vi skulle gå til Leirvassbu var det tydeligvis ikke godt nok for de å få solgt unna litt snop. Jeg var nede og pissa, og fikk egentlig ikke med meg noe bortsett fra noen mulige fiendtlige blikk, så jeg kan egentlig ikke uttale meg, men antar at det stemmer, så jeg fikk Spiterstulen i vrangstrupa av den grunn. Fiendtlige blikk skal jeg forresten ha meg totalt frabedt! Senere har jeg lest på Fjellweb at Arnstein og co. har hatt en lignende opplevelse. Så det må være et eller annet som ikke er som det skal være. Man må overnatte og legge igjen en stor sum penger for å være velkommen. Synd med sånn helligbrøde i Jotunheimen hvor alt skulle vært så rent, vakkert og uskyldig som Gravdalen og Stølsmaradalen!!

Solbjørg er veldig koselig ja :D Fondsbu er ei hyggelig hytte! Trivelig er også han med scootern som henta meg da jeg hadde vassa i snøen helt fra Langeskavlen pga løsna skibinding. Scooterkjøring i fjellet er noe jeg gjerne skriver masse stygt om, men er vel best å moderere seg. Han derimot var et hederlig unntak!

Er nok forskjell på DNT-hytter og private, men husker at jeg syntes de var koselige på Leirvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er sær - eller er folket på Spiterstulen litt humørsyke?

Skal ikke uttale meg for sikkert her, for jeg har ikke vært på Spiterstulen.

Men jeg har hørt mye negtivt vedr. oppførselen fra visse av personalet der, og jeg har hørt det fra mange.

Fra folk som har vært der mye, og til stadighet opplever situasjoner som denne... :?

Solbjørg er veldig koselig ja :wink: Fondsbu er ei hyggelig hytte! Trivelig er også han med scootern som henta meg da jeg hadde vassa i snøen helt fra Langeskavlen pga løsna skibinding. Scooterkjøring i fjellet er noe jeg gjerne skriver masse stygt om, men er vel best å moderere seg. Han derimot var et hederlig unntak!

Er nok forskjell på DNT-hytter og private, men husker at jeg syntes de var koselige på Leirvassbu.

Hehe, ja han med skuteren var en godlynt kar! :D

Ref, vårt gjenmøte med ham nederst i rapporten her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6375

Og på Leirvassbu er de bare trivelige! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig flinke til å følge sitt eget regelverk på Spiterstulen, og dermed lite fleksible for individuelle behov. På denne måten opplever man et servicenivå som ligger under det andre steder i Jotunheimen tilbyr. Litt mer smidighet hadde vært en fordel.

Selvfølgelig vil en del sko seg på Spiterstulen hvis de er mer "runde" i væremåten - eksempelvis lure seg unna teltavgift, parkeringsavgift, bruke toalettene osv. Men i det lange løp tror jeg de vil tjene på å være mer imøtekommende for ulike behov og ikke være så strenge. I servicebransjen må man ha innstiilingen om at kunden alltid har rett.

Det er uansett hyggelig at Spiterstulen fortsatt er familedrevet og at de er opptatte av tradisjonene på stedet. Alternativet er antageligvis Beitostølen-tilstander. Det hadde vært synd med et lite Disneyland på Spiterstulen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ikke hatt negative opplevelser på Spiterstulen, men særlig hyggelig er det vel heller ikke der synes jeg. Man føler seg ikke velkommen heller. Jeg har vært oppmerksom på problemet med vanskelig betjening og unngått dem mest mulig.

Spiterstulen har et slags monopol på den eneste brefrie turistruten til Galdhøpiggen. Det utnytter de så langt de kan. De trenger nok ikke å satse på det samme servicenivået som andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel som hyttebetjening mer eller mindre stressede perioder. Jeg har vært der noen ganger og bare hatt positive opplevelser:

1) Leirskole i 8 klasse. Min første fjellopplevelse og varig vekker for fjell som turmål.

2) Seinhøstes besøk hvor verten mente, når vi nevnte at vi skulle til G.piggen, at vi burde hatt med økser, tau og stegjern pga hardt føre, alt dette fikk vi låne gratis.

3) Ankomst etter lang tur, få gjester var på besøk, vi ble invitert inn i sofakroken bak ved kjøkkenet hvor vi ble servert vin og masse gode fjellhistorier.

4) + mange mer vanlige turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye nyttig læring i det som her sies. Særlig for Spiterstulens del. Derfor har jeg sendt dem en mail med link til denne diskusjonen slik at de kan få mulighet til å forbedre seg. Syns det var mest "fair" - og håper det var ok for dere som deltar i denne samtalen.

mvh

Mitandi

Mailen til spiterstulen:

Hei Spiterstulen

Jeg tenkte dere kunne ha glede av å dra lærdom av erfaringene til noen tidligere gjester på stulen. Ikke misforstå - det er definitivt mye positivt å si om Spiterstulen. Men alle kan bli bedre. Heller litt raus enn alt for firkantet! Da blir gjestene rause tilbake og sprer positiv omtale til andre. Det er min erfaring.

Nedenfor er link til en diskusjon som pågår på www.fjellforum.net i disse dager. Jeg mener vi som skriver bør la dere som driver stulen få innsyn i hva som skrives, slik at dere får muligheten til å gjøre noe med det som kan forbedres. Ellers ville det ha minimal effekt å diskutere slikt på nettet. Ekstra imponert blir jeg selvsagt dersom dere på stulen velger å ta del i diskusjonen og drøfte hva som kan gjøres for å bedre situasjonen. Jeg er veldig glad i fjellene rundt Spiterstulen og har ofte tenkt at "hit skulle jeg gjerne tatt med den og den...". Men så har jeg altså nølt på grunn av at jeg har hatt nokså blandede erfaringer.

Når dette er sagt vil jeg poengtere at jeg er positivt overrasket over at dere har gitt bedre service og har hatt mer glimt i øyet det siste året. "Den lyse damen med det korte håret" er definitivt stulens gledesspreder. Jeg håper stulen vil bemannes med flere av hennes kaliber i årene som kommer.

Vennlig hilsen

Mitandi / røyskatten / blondie

Her er linken:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8196&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.