Gå til innhold
  • Bli medlem

Kor mykje skal ei fjellski tåle?


Oddvar

Anbefalte innlegg

Mine to år gamle Åsnes Rago har tatt kvelden... Den har knekt rett bak helkappa der skruen til bakre støtte går gjennom. Den har nok vore på ein del harde turar gjennom desse to åra, men må ein gå og tenke på at slik kan eg ikkje sette skia for da kan den ryke?? Knekken kom forresten utan ei plutseleg påkjenning, berre jevn bruk på hardt skareføre 1. påskedag. Vil ikkje i ei slik ski t.d. tåle ei vekt på 90 kilo med opplagringspunkt heilt foran og heilt bak?? Eller kan det vera ein fabrikasjonsfeil? Kva slags garanti har Åsnes på slikt??

Ville heller ha trudd at eit svakt punkt på skia ville vera der det er frest gjennom for kortfell, men det var ikkje der den knakk..

Heldigvis var det berre 2 km til bilen, på hard skare, så det gjekk heldigvis greitt. Dessutan heng den framleis saman, men knekken er markert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd at mine åsnes nansen ski knakk i toppen helt uten store påkjenninger. jeg merket det faktisk ikke før jeg skulle hjem. Fikk ny ski fra åsnes uten problemer. Skiene var vesentlig mindre brukt enn dine, kunn 2-3 turer.

En kamerat av meg opplevde det samme i år. Skulle legge skiene i takboksen og så at den ene var knekt. Han fikk ikke nye.

Jeg har hørt om en del som har hatt problemer med åsnes skiene i det siste. Begynner å bli skeptisk til kvaliteten på produktene dems.

Fjellski burde virkelig tåle mer enn dette.!! Mine langrennski har opp gjennom oppveksten tålt vesentlig mer. Alt fra kraftige sammenstøt med trær og harde fall i "hoppbakken" og aldri opplevd brudd i skien.

Kraftige fjellski burde da tåle vensentlig mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to år gamle Åsnes Rago har tatt kvelden... Den har knekt rett bak helkappa der skruen til bakre støtte går gjennom.

Høres ut som mine Åsnes-ski, men mine har ikke noe brudd som man kan påvise, men det må være noe inni der som er galt da skia sprekker i ytterkanten og stålkant og såle løsner.

Fint om du gir lyd om hva du får som svar på reklamasjon! Jeg har vært hos Hank i Trondheim (kjøpte skia der for 1 år siden) og de synes ikke det er reklamasjonsgrunn. Siste gang jeg handler der. De er nesten alltid lite samarbeidsvilllige på reklamering.

Har ikke fått fingern ut og tatt kontakt med Åsnes direkte men gjør det så snart jeg husker på det.

Synes skia bør tåle litt, min har iallefall minimum av slitasje sammenlignet med ski som har gått Norge på langs etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte mine Rago husker jeg det ble reklamert med at skiene var omtrent de eneste som klarte påkjenningene det var på en nordpolferd der man ofte får store belastninger på skiene i rotete is og snøterreng. Da bør de tåle litt også. Det jeg har å utsette på Rago er at den har et for svakt ytre. Jeg tror jeg subbet borti en stein eller noe, ikke unormalt på topptur, men det åpnet seg en flenge på ca 4 cm der en ser ned i trekjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har eg fått ei ny ski.. Åsnes ville ikkje godta reklamasjonen, men butikken på Geilo som eg kjøpte dei gjennom, tok det på si kappe.. Bra service. Deiras forklaring på bruddet var at det hadde kome fuktighet inn ved skruen gjennom hælplata, slik at treet inni hadde rotna.. Det var butikken som hadde montert bindingane, og dei hadde brukt lim i skrueholet. Det viser kor viktig det er at det blir tett når ein skrur i skruane.. Når dei no monterte dei gamle bindingane var det lagt silikon rundt heile bindingen; sikkert lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...Deiras forklaring på bruddet var at det hadde kome fuktighet inn ved skruen gjennom hælplata, slik at treet inni hadde rotna.. Det var butikken som hadde montert bindingane, og dei hadde brukt lim i skrueholet. ...Det viser kor viktig det er at det blir tett når ein skrur i skruane..

Ja, det er en typisk feil. Det er nesten best å forhøre seg i butikken om hvem som monterer bindingene, om vedkommende har erfaring. Best er det om de bruker en blanding av lim og sagmugg har jeg hørt. Da blir det tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarer ikke hvorfor min og kompisen min sin ski knakk i tuppen..

Det med vann er litt rart også, når jeg jobbet for en sportsbutikk (uten å nevne navn) hørte jeg aldri noe om dette når vi moterte ski.. Vi brukte jo lim, men det gikk mer på en "dash" sånn på feelingen og tviler på at samtlige blei tette. Vi fikk nærmest utdelt drill, mal, ski, bindinger og lim og overlatt til oss selv. Hvis alle sportsbutikker setter uvitende skoleungdom som det jeg var(er) ville jeg også vært betenkt med monteringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.