Gå til innhold
  • Bli medlem

Riva-bindinger

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei folkens...

...på nyåret skal eg erstatte det meste av mitt altfor slitte skiutstyr, og lurer på om nokre her har erfaring med Riva-bindingane til Rottefella. Eg lurer på å kjøpe Riva 3 med helhevar, men har fått tips om at eg då like gjerne kan kjøpe Riva Z - som visstnok skal vere akkurat det same som Riva 3, berre med helhevar i utgangspunktet. Då slepp eg jo kjøpe binding og helhevar kvar for seg...

Stemmer dette?

Hilde :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Tips: helløfter alene koster bare 90spenn

Advarsel: Mine Riva-bindinger rustet fast slik at de ble umulige å stramme. Kommer aldri til å kjøpe Riva til fjellbruk igjen i alle fall. Mulig det var jeg som stelte dårlig med dem..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva skal du bruke skiene til da?

Til normalt fjellbruk synes jeg vanlige fjellbindinger lissom, 75mm?, er supert. Men det er jo kanskje ikke så stas å stå nedover med da. For all del, riva er jo litt mer telemark da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg skal ha mest mogleg allround-utstyr...eg går mykje fjellskitur i kupert høgfjellsterreng - og eg går toppturar. Eg er ingen nedkøyringsfantast, som berre går toppturar for nedfarten si skuld - men eg står telemark når høvet byr seg :lol:

Så...eg må ha utstyr som tåler det meste...

Hilde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Riva 3 noen når. Bindigen har absololutt sine fordeler i forhold til den tradisjonelle tåbindingen (75 mm). Du får mer kontroll på skia. I tillegg når du går utenfor løypene har kabelbindingen fordelen med at du får med bakskia raskere, f.eks gjennom tett bjørkeskog... Og ikke minst, skoa belastet mindre fordi bindingen holder skoa litt igjen. Jeg har brukket sålen med vanlig 75 mm binding pga at skoa går for mye opp (det er et problem i kulda over lang tid).

At justeringa på Riva 3 ruster fast har jeg ikke vært borti. Jeg har måttet byttet kabel et par ganger, så jeg har alltid med ekstra ståltråd i sekken (og leatherman). Man vet aldri når den ryker neste gang selv om det er mulig å følge med på slitasjen...

Konklusjon, Riva 3 er helt super. Får du en med hælløftere må jo det være helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk folkens! Eg har eigentleg konkludert med at det må bli Riva - men godt å få det bekrefta frå andre med erfaring!

God jul! :lol:

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du konkluderer helt, Hilde...

Har du vurdert å gå opp et hakk; til Chili..? Jeg brukte Riva 3 tidligere, men disse begynte å gnage fremme på skosålens overside. Årsaken er at Riva 3 bare har noen små "tapper" som griper inn på skoen. Jeg byttet til Chili, og da forsvant dette problemet. Chili (og Riva Z) har hel tåbøyle.

Mulig at dette ikke er et problem ved turbruk, men hvis du skal kjøre en del i bakke bør du absolutt vurdere Chili.

God jul :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så bra at du seier det, Torgeir...:lol: Ingen som har nemnt eit slikt problem med Riva 3 for meg tidlegare. Eg tenkjer at eg skal be om å få sjå på dei ulike bindingane i butikken...

Takk, takk :!:

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili har sine fordeler som Torgeir nevner; hel front over tuppen på skoa. Det har også sin ulempe med at skoa ikke går så lett opp i bindingen, mao. det er litt tyngre å gå med. Det er uansett bare en forskjell som man fort glemmer når Chili er blitt brukt en stund.

Jeg bruker både Chili og Riva 3 på fjellski og begge fungerer helt supert. Begge har sine svakheter med vaieren. Chili sin vaier har fordelen med at den ikke går rundt fronten av bindingen og har isteden en leddet festeordning (unngår gnagingen på vaieren som Riva 3 får). Min Chilibinding har likevel røket en gang, vaieren inntil festet på bindingen røk rett av... heldigvis skjedde det noen meter etter start fra utgangsdøra hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaieren til Chili bindingen ryker vesentlig kjappere enn vaieren til Riva 3. Dette er svært irriterende på langtur. Derfor mener jeg at Chili bindingen ikke egner seg til allround-bruk. Den beste bindingen til dette formålet vil jeg si er Rottefella 412. Dessvere gikk den ut av produksjon for noen år siden.

Vil heller ikke anbefale Chili bindingen til telemark. Cobra bindingen har vesentlig bedre egenskaper til dette formålet.

Ellers vil jeg bruke anledningen til å ønske alle brukere av fjellforumet en riktig god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.