Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur til Storronden (2138 moh), 7. April. 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Påskeplaner med endringer

Påskeplanene var lagt angående toppturer og fjellturer, hvor at jeg har måttet ty til alternative planer grunnet dårlig vær i de fjelltraktene som jeg har planlagt turer for. (Dovre og Lom)..

Etter å ha gjennomført den ene av primærturene mine (Gråhø 31. Mars), så måtte jeg ty til det alternativet som var å finne ut hvor i Norge det fantes fint vær. Etter værkartene å bedømme skulle det fine været befinne seg østafjells, med liten bygeaktivitet og kuling på utsatte fjellområder. Eneste fjellområde som lå østafjells i følge min stedsans måtte være Rondane. (Kravet er at det befinner seg fjell i områdene som er over 2000 meter).

Jeg og en venn Svein, blir enig om at det høres ut som en grei alternativ plan til Dovre som var orginalt planlagt, hvor at det er tre topper som stikker seg ut som reisemål i Rondane. I rekkefølgen vi hadde tenkt å bestige de var Storronden, Vinjeronden og Rondslottet. En god plan, hvor at pakninger blir tilpasset en dagstur.

Jeg ser på været klokken 01.00 (halvannen time før vi kjører fra Tomrefjord), hvor ei blid TV-2 værdame sier at været østafjells vil bli perfekt med lite vind.

Med dette i hodet setter vi oss i bilen, og kjører med snøfokk og dårlig sikt i to og en halv time før det løser seg opp ved Dombås klokken 05.30.

Ved Otta ser været fortreffelig ut klokken 06.15, hvor at vi labber avgårde fra Mysussæter klokken 06.30. Det som etterhvert viser seg når vi begynner å nærme oss Rondvassbu er at det fokker over fjellet, og at det kommer snø fra noen okkluderte fronter. En hyggelig dame i resepsjonen på Rondvassbu sier at det vil blåse opp i sterk kuling på toppene, og at det neppe er noen familietur idag. Hun fraråder oss samtidig å gå eggen fra Storronden til Vinjeronden med snø, is og stiv kuling, noe som jeg forstod meget godt i det vi stod på toppen av Storronden.

Temperaturen på Rondvassbu er da samtidig minus 6 grader C.. Med enkel hoderegning (temperaturfall på 0,65 grader per hundre med med normal luft), så måtte temperaturen på toppen ligge på cirka minus 12 grader. Med stiv kuling i kastene så blir chill-effekten meget stor.

Det blåser godt hele veien til toppen, hvor at det hele nesten ender i tragedie da vindvotten pluteselig hopper bortover noen snøhauger. I det jeg har hoppet og sprunget 50 meter veldig fort i frykt for å fryse på hendene så klarer jeg å kutte meg opp på skaren i det jeg får tak i votten.

Jeg kan nevne det med chill-effekten en gang til: Det jeg faktisk hadde mest problemer med på grunn av den sterke vinden var at jeg tok bilder, og klarte ikke å ta bilder med vind-votter på. Selv ikke etter å ha jobbet en sommer på fryseriet på et slakteri (temperaturer ned mot minus 40 grader) kunne sammenlignes med smerten på toppen. Jeg klarte å ha hendene ca 15 sekunder ute av votten før de begynte å miste følelse. Brrr

Alt i alt ble turen veldig bra, hvor jeg får oppleve Rondane fra en litt hard side med kuling, snø skiftene skydekke. Neste gang blir nok til sommeren hvor at resten av 2000 meters toppene skal bli tatt samtidig B)

post-2512-133474458374_thumb.jpg

post-2512-133474458386_thumb.jpg

post-2512-133474458398_thumb.jpg

post-2512-133474458411_thumb.jpg

post-2512-133474458426_thumb.jpg

post-2512-133474458442_thumb.jpg

post-2512-133474458454_thumb.jpg

post-2512-133474458471_thumb.jpg

post-2512-133474458486_thumb.jpg

post-2512-133474458498_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du har et par utslag på sporloggen denne gangen også, går ut fra at det ikke er fordi dere tok en tur utfor stupet? Kan det ha sammenheng med hvor du har gps-mottakeren? Hvilken gps har du?

Har forresten vært på Storronden midtsommers i snøvær, og det var også temmelig ufyselig - særlig etter som jeg hadde glemt vottene og måtte gå med hendene i lomma hele toppdelen av turen. B) Men, for all del, vi hadde sikkert en mye mindre ubehagelig opplevelse enn dere.

Men det er litt av en opplevelse å se fjellet fra den siden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har et par utslag på sporloggen denne gangen også, går ut fra at det ikke er fordi dere tok en tur utfor stupet? Kan det ha sammenheng med hvor du har gps-mottakeren? Hvilken gps har du?

Har forresten vært på Storronden midtsommers i snøvær, og det var også temmelig ufyselig - særlig etter som jeg hadde glemt vottene og måtte gå med hendene i lomma hele toppdelen av turen. :evil: Men, for all del, vi hadde sikkert en mye mindre ubehagelig opplevelse enn dere.

Men det er litt av en opplevelse å se fjellet fra den siden også.

Du har nok helt riktig at vi ikke var en tur utfor stupet 8) . Jeg hadde GPS'en hengende på samme plass som da jeg gikk til Gråhø, og det er nok en mulighet for at det er derfor det skjedde nå igjen. Jeg har den liggende i brystlomma på jakka, og når en går oppover lener en seg ofte litt fremover slik at det kan bli redusert sikt til satelittene. Jeg har en Garmin Legend Cx.

Jeg trodde jeg hadde opplevd det meste av kulde etter ett år i Rocky Mountains og et halvt år i Bardufoss, men at jeg skulle få kjenne det i Rondane i ei påske overrasket meg B)

Liker å oppleve fjellet fra en litt ruskete side og. Nyttige erfaringer. Kan sitere hva som stod i brosjyren til jerven duken som jeg låner.

"Du lærer mer av en tur i dårlig vær, enn hundre turer i fint vær".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fraråder oss samtidig å gå eggen fra Storronden til Vinjeronden med snø, is og stiv kuling, noe som jeg forstod meget godt i det vi stod på toppen av Storronden.

Nå tror jeg ikke partiet mellom Stor- og Vinjeronden er det verste, sjøl i stiv kuling, og det var jo også rimelig god sikt denne dagen..

Holder man seg en håndfull meter unna stupet, er ikke dette noe farlig parti, og særlig ikke med stegjern som dere hadde.

Så jeg er ikke i tvil om at dere lett hadde tatt dere til Vinjeronden, så godt utstyrt og såpass forsiktige som dere synes å være.

Det blåser godt hele veien til toppen, hvor at det hele nesten ender i tragedie da vindvotten pluteselig hopper bortover noen snøhauger. I det jeg har hoppet og sprunget 50 meter veldig fort i frykt for å fryse på hendene så klarer jeg å kutte meg opp på skaren i det jeg får tak i votten.

Jeg kan nevne det med chill-effekten en gang til: Det jeg faktisk hadde mest problemer med på grunn av den sterke vinden var at jeg tok bilder, og klarte ikke å ta bilder med vind-votter på. Selv ikke etter å ha jobbet en sommer på fryseriet på et slakteri (temperaturer ned mot minus 40 grader) kunne sammenlignes med smerten på toppen. Jeg klarte å ha hendene ca 15 sekunder ute av votten før de begynte å miste følelse. Brrr.

Under vindfulle forhold bør alltid to ting være med i sekken; ekstra votter og en ekstra lue!

Dette er ting som ofte tas av/på, og derfor lett kan mistes, fx kan lua dras av når hetta trekkes av...

Hvis mulig bør slike små festeklips/karabinere sikre vottene, men det er jo ikke alle typer votter som har slike, og ofte mangler jo festepunkter på jakka også...

Åkke som er, bør kun én og én vott tas av, og stappes/sikres godt før neste tas av, likeledes på igjen.

Det blir nemlig både mer og fortere krise enn man aner, hvis man mister vottene under slike forhold! :oops:

Du sier "Du lærer mer av en tur i dårlig vær, enn hundre turer i fint vær".

Det kan ikke bli mer riktig!

Sjøl har jeg/vi trasset oss opp under forhold mye verre enn dette, rett og slett som en ren vinterøvelse, en påminnelse om hva man

bør ta høyde for hvis været er ustabilt. En kalkulert risiko, ja, men en særdeles nyttig erfaring fra tid til annen,

en slags "vekker" for ting man helst ikke bør glemme. Og det særlig hvis du går alene.

Her noen linker til noen slike turer:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2326

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2569

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4946

Lite snø i Rondane som vanlig, sjøl om jeg synes det så atskillig hvitere ut før i vinter!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med at det er lurt å ha sinee egne "vinterøvelser". Det kan være lurt av og til å oppsøke dårlig vær under planlagte former for å bli påminnet hvordan dine egne reaksjoner og evner er under dårlig sikt, kaldt vær og mye vind. Dette gjør at en vil handle mye mere rasjonelt om du en dag blir "overrasket" av dårlig vær.

Hehe, det med at jeg mistet votten er egentlig en liten forglemmelse fra min side. Da vi var på Hovden ved setesdal for et par år siden med BS, så fikk vi en grundig gjennomgang med at alt måtte være på kropp til enhver tid, eller pakkes i sekk. Jeg hadde med et annet par med votter, men det var noen tynne votter som er bedre egnet for varme forhold, men det er veldig lurt å bringe et par ekstra vindvotter som du sier.

Er du med på turer i dårlig vær da kanskje? Jeg har ikke noe imot å dra på fjellet selv om værvarslet ikke ser så godt ut. :)

Mvh

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du med på turer i dårlig vær da kanskje? Jeg har ikke noe imot å dra på fjellet selv om værvarslet ikke ser så godt ut. :?

Ja, som du ser av ovennevnte linker så skyr jeg ikke dårlig vær - ikke alene heller.

Faktisk så synes jeg uvær er ganske fint! :lol:

Jeg elsker snødrevet og vindulet, det gir slik en ekte og fresk utefølelse, av noe vilt, urørt og utemmet.

Ikke til ehvher tid selvsagt, men mestringsfølelsen og ektheten ved en slik alenetur i uværet midtvinters er bare herlig.

Men det krever jo ekstra forsiktighet og påpasselighet, det blir fort små marginer om noe går galt.

Men det er jo nettopp behovet for slik skjerping som jeg tror man har godt av til tider - praksis, ikke glemme, ikke overse...

For en vakker dag (eller kanskje nettopp ikke :lol: ) kan det komme til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.