Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse-Krækkja-Ustaoset-Geilo. Funker det?


terjeg

Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng som skal på en tre-dagers tur i begynnelsen av august. Har lyst til å prøve brevandring på blåisen (Hardangerjøkulen), og ser litt på å videre til Krækkja - Ustaoset - Geilo. Spørsmål:

- Noen som har gått denne ruta før, og som har synspunkter?

- Er det fiskemuligheter på denne ruta?

Vi er en stor gjeng med ymse kondis, så det blir ikke så altfor høyt tempo.

Eventuelle forslag til alternative 3-dagers ruter i området mottas med takk!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke ruslet akkurat den ruten du beskriver, men en del andre i samme omraade. Et tips for aa beregne distanse er turistforeningens "Tilfots i fjellet" eller internettsidene - www.turistforeningen.no Min erfaring er at jeg normalt benytter 45 timer der DNT sier en. Om en da gaar en rute paa 5 timer har en tid til mange smaa pauser og en god matbit paa de 5 timene. Terrenget mellom Krækkja og Ustaoset er og rimeligt lettgaatt.

For fiske i omraadet finner du opplysninger med et lite soek paa www.inatur.no - Generelt sett er det stort sett private vann paa denne delen av Hardangervidda omraadet. Kortene er og litt stivt priset.

Om du ikke ser brevandring og Finse som start sted som noedvendig anbefaler jeg Tinnhoelen som startsted. Da kan du kjoepe fiskekort for Uvdal? statsalmenning ved den private turisthytten for ca 200 kr for en uke og med 2-5 timers vandring kommer du til mange vann hvor det er mulighet for baade mye stekfisk eller en skikkelig fiskeskroene :evil:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en gjeng som skal på en tre-dagers tur i begynnelsen av august. Har lyst til å prøve brevandring på blåisen (Hardangerjøkulen), og ser litt på å videre til Krækkja - Ustaoset - Geilo. Spørsmål:

- Noen som har gått denne ruta før, og som har synspunkter?

- Er det fiskemuligheter på denne ruta?

Vi er en stor gjeng med ymse kondis, så det blir ikke så altfor høyt tempo.

Eventuelle forslag til alternative 3-dagers ruter i området mottas med takk!

Terje

Hei !

Jeg kan på flere punkter slutte meg til det svartkjel skriver, men vil tilføye:

Hvis din gjeng med ymse kondis vil opp i isen så går det med en hel dag.

Dag to kan dere gå til Krækkja og dag tre til Haugastøl. Lenger kommer dere neppe på tre dager.

Tinnhølen er kanskje et interessant sted for fiskere, men ikke for vandrere.

Hvis dere dropper tur til Jøkulen, kan dere gå Finse - Krækkja - Heinseter - Ustaoset. Det er en relativt lett tur selv for dem med liten kondis.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.