Gå til innhold
  • Bli medlem

Slangeprimus som fungerer ok på parafin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Optimus 111 (bråkebrenner) og er godt fornøyd med den. Den har vært pålitelig i mange år med lite vedlikehold og er utmerket til matlaging. Ulempene er den tunge vekta og at man er begrenset til parafin.

På pulkturer gjør ikke vekta noe, men jeg liker å ha med en reservebrenner over tregrensa og jeg synes 2 stk. 111 blir vel tungt. Har vurdert å skru ut innmaten av den den ene og frakte separat, men slått det litt fra meg. Jeg ønsker derfor en lettere reserveprimus med slange, men den må kunne gå greit på parafin siden det er det jeg har med til 111. Så er det en kjensgjerning at de fleste primuser er optimalisert for bensin, og fra hva jeg leser har flere problemer med dårlig forbrenning, soting, ting som går tett, etc. ved bruk av parafin. 

Jeg har også en del turer i minusgrader med sekk på ryggen, f.eks. senhøst i nasjonalparker med begrensede bålmuligheter. Med flere hunder er jeg avhengig av å varme en god del liter vann om dagen. Jeg er ikke så glad i å ha 111 i sekken, både siden den veier 1,6 kg og fordi jeg ikke stoler helt på den mtp. lekkasjer. Med slangebrenner kan man ha brenselflaska i ei separat sidelomme. Så jeg ser for meg å bruke en ny primus til dette bruket også, og kan forsåvidt benytte bensin da.

Det er også et krav at primusen har god effektregulering til marlagingt. MSR Dragonfly og Primus Omnilite/Omnifuel virker mest aktuelle. Reservedeler til MSR er dyrere å få tak i her til lands, men liker det jeg leser om den ellers. Noen med erfaring med å bruke denne mye med parafin? Primus selv sier at Omnifuel/Omnilite krever langt hyppigere rengjøring og vedlikehold med bruk av parafin, spesielt Omnilite. Noen med erfaringer rundt dette? Omnilite frister mest pga. den lave vekten mtp. tiltenkt bruk, men skal være enda dårligere på parafin.

Andre primuser verdt å vurdere?

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har også en del turer i minusgrader med sekk på ryggen, f.eks. senhøst i nasjonalparker med begrensede bålmuligheter. Med flere hunder er jeg avhengig av å varme en god del liter vann om dagen.

Multifuelbrennere er ikke min greie men det er verdt å nevne at kjelen kan også ha veldig mye å si for hvor effektivt du kan koke vann.

Primus har feks Primetech-kjelene som har varmevekslere under. De har en dramatisk innvirkning på drivstoff-forbruk og koketider. 

Eventuelt så finnes Willy-kjeler for snøsmelting.

Skrevet
Gabs88 skrev (56 minutter siden):

Multifuelbrennere er ikke min greie men det er verdt å nevne at kjelen kan også ha veldig mye å si for hvor effektivt du kan koke vann.

Primus har feks Primetech-kjelene som har varmevekslere under. De har en dramatisk innvirkning på drivstoff-forbruk og koketider. 

Eventuelt så finnes Willy-kjeler for snøsmelting.

Jeg må si at det er fantastisk ironisk å se at du velger å pense tråden inn på noe helt annet enn @foroll spør om, tatt holdningen din i en tidligere tråd, der nettopp @foroll prøvde å gi deg gode svar ;)

Gabs88 skrev (På 15.2.2025 den 4.21):

Svarene du har gitt driter i den informasjonen jeg faktisk har oppgitt, jeg spør ikke om snø, is og en bro som skal tåle belastningen fra 2-3 personer samtidig. Det jeg spør om er veldig konkret. Men du velger å legge til ekstra krav (som 2 personer og snømengder) i stedet for å gi et svar basert på den informasjonen du faktisk har.

---

Men, tilbake til tråden:

foroll skrev (1 time siden):

Andre primuser verdt å vurdere?

Må det være brennere som forhandles på markedet i dag, eller er bruktmarkedet også aktuelt? Jeg har ikke verken MSR Dragonfly eller Primus Omnilite/Omnifuel, og har i likhet med deg brukt 111/111C som parafinbrennere i all hovedsak.

En slangebrenner som skal funke greit på parafin (Doc Mark på CCS er en som vet hva han snakker om, for de som ikke er kjent med det forumet) er vel Optimus No. 11 Explorer – men denne er ikke lett å få tak i, dessverre! Jeg har en slik, ubrukt, så jeg får meg ikke til å teste den selv... Den er jo veldig lik 111T i grunn, og skal ha god effektregulering, og en del reservedeler er vel felles med 111. I tillegg er det en stillebrenner, om det skulle være av betydning. Er egentlig litt irritert over at min ikke er brukt, slik at terskelen for å benytte den som parafinbrenner hadde vært betraktelig senka...

Av eldre slangebrennere skal vel også Primus Himalaya MultiFuel fungere greit på parafin. Jeg fikk selv kjøpt en slik på Finn for en tid tilbake med tanke på å bruke den med parafin, men har ikke kommet så langt at jeg har fått testa den selv 😅 Pumpene på disse er vel også stort sett av metall, som jeg etter å ha lest en del rundt på CCS og lignende steder har skjønt er av de bedre utgavene, da det har vært noen problemer med senere utgaver der deler av pumpa er i plast. Kan en slik være et alternativ? De dukker innimellom opp på Finn til ganske overkommelige priser (jeg betalte 500 kr for min, inkludert pumpe, fuelflaske og to dyser). Et ekstra poeng med denne – og også Omnifuel/Omnilite – i forhold til MSR-brenneren, er at disse kan skrus rett på gjengene til gassbokser også, selv om det kanskje ikke er det viktigste vinterstid. Min har oppgitt effekt på 2800 W / 10 000 BTU, vekt på 505 g, og oppgitt koketid på 1 L vann på 4,5 minutter (henta rett fra eska).

• Takk 2
Skrevet
17 minutes ago, Måssåbjønn said:

Jeg må si at det er fantastisk ironisk å se at du velger å pense tråden inn på noe helt annet enn @foroll spør om, tatt holdningen din i en tidligere tråd, der nettopp @foroll prøvde å gi deg gode svar ;)

---

Men, tilbake til tråden:

Må det være brennere som forhandles på markedet i dag, eller er bruktmarkedet også aktuelt? Jeg har ikke verken MSR Dragonfly eller Primus Omnilite/Omnifuel, og har i likhet med deg brukt 111/111C som parafinbrennere i all hovedsak.

En slangebrenner som skal funke greit på parafin (Doc Mark på CCS er en som vet hva han snakker om, for de som ikke er kjent med det forumet) er vel Optimus No. 11 Explorer – men denne er ikke lett å få tak i, dessverre! Jeg har en slik, ubrukt, så jeg får meg ikke til å teste den selv... Den er jo veldig lik 111T i grunn, og skal ha god effektregulering, og en del reservedeler er vel felles med 111. I tillegg er det en stillebrenner, om det skulle være av betydning. Er egentlig litt irritert over at min ikke er brukt, slik at terskelen for å benytte den som parafinbrenner hadde vært betraktelig senka...

Av eldre slangebrennere skal vel også Primus Himalaya MultiFuel fungere greit på parafin. Jeg fikk selv kjøpt en slik på Finn for en tid tilbake med tanke på å bruke den med parafin, men har ikke kommet så langt at jeg har fått testa den selv 😅 Pumpene på disse er vel også stort sett av metall, som jeg etter å ha lest en del rundt på CCS og lignende steder har skjønt er av de bedre utgavene, da det har vært noen problemer med senere utgaver der deler av pumpa er i plast. Kan en slik være et alternativ? De dukker innimellom opp på Finn til ganske overkommelige priser (jeg betalte 500 kr for min, inkludert pumpe, fuelflaske og to dyser). Et ekstra poeng med denne – og også Omnifuel/Omnilite – i forhold til MSR-brenneren, er at disse kan skrus rett på gjengene til gassbokser også, selv om det kanskje ikke er det viktigste vinterstid. Min har oppgitt effekt på 2800 W / 10 000 BTU, vekt på 505 g, og oppgitt koketid på 1 L vann på 4,5 minutter (henta rett fra eska).

Takk for flere tips! Det kan gjerne være en brukt og eldre brenner (har 2 brukte 111 og har stelt i stand en annen 111 for noen andre) men det må være noe med grei tilgang på deler og som er utbredt nok til at man finner litt ressurser ved å søke på nett. Strengt tatt må det ikke være en slangebrenner heller, men vil ha noe betydelig lettere enn Optimus 111 og en moderne slangebrenner med brenselflaske, repkit og et trekk lar seg jo gjøre på 5-600 g.

Himalaya virker veldig kurant! Vet du om noen av delene passer overens med nyere Omnifuel? F.eks. pakninger, dyser og slikt.

Skrevet (endret)

Kun gode ting å si om Omnilite som brenner i seg selv, men jeg har null erfaring med den på parafin da jeg kun fyrer på bensin. Har selv 3 stk i hus nå, om det sier noe😅 Effektreguleringen er både veldig presis og lar deg ta flammen laaangt ned. Et annet pluss med Omnilite er at den krever veldig kort forvarming, siden godset er såppass smått. Jeg så en vesentlig forskjell fra Omnifuel da en kompis fyrte opp sin samtidig som meg.

Det er helt sikkert noen her inne som kan si noe om parafinytelsen på den.

Jeg renser brenneren ofte uansett om det behøves eller ikke. Kanskje en rask runde med dysenåla hver dag på lengre tur. Gjerne som det siste jeg gjør før jeg trer ut av teltet om morgenen, så jeg med 100% sikkerhet vet at den kommer til å yte sitt beste neste gang jeg trenger den.
Det som er så fint med Omnilite er at det er så veldig enkelt å ta av klokka for å komme til dysa.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Skrevet
foroll skrev (47 minutter siden):

Himalaya virker veldig kurant! Vet du om noen av delene passer overens med nyere Omnifuel? F.eks. pakninger, dyser og slikt.

Godt spørsmål! Jeg har ingen ren Omnifuel-brenner å sammenligne med, men jeg har en Trangia X2 av den typen som visstnok skal være en noe modifisert Omnifuel. Jeg kan prøve å huske å sjekke disse to til helga, men i mellomtida er dette noe @dsk og/eller @Memento mori kanskje har oversikt over? :) De har nok skrudd og fiksa på noen flere brennere enn meg.

Skrevet
foroll skrev (1 time siden):

Det enkleste er å gå inn på https://www.base-camp.co.uk/Primus Himalaya/Himalaya.htm og se på delelista der. Som i all annen produksjon, prøver de å bruke mest mulig like deler. 

• Takk 1
Skrevet

Hei

Min Optimus Nova - ganske visst eldre modell- funker helt glimrende på Tennveske/parafin! Fordel er samme dyse uansett fuel, innbygget rensenål, som kan aktiveres både ved risting eller med magnetgreie  under drift. Den kan justeres til simmerkoking til finere matlaging. 

Jeg har den så i en Trangia av hensyn til vinnskjerm, varmeutnyttelse  mv. Hele greie veier litt over 1 kg (1,1 kg?) inkl grytetang, grytesvamp, og så med 2 gryter og panne (=lokk) OG tynnfinerplate inni lokket/pannen. Fuelflaske nettopp i sidelomme om sommeren!

Den har vært driftssikker, men nå er de "Kinaprodusert" med varierende kvalitetskontroll. Elgkalven fikk tilsvarende, så vi kan bytte reservedeler, men først nr. 3 funket. XXL byttet de 2 første uten kny. Nr. har funket utmerket og stabilt  på New-Zealand ekspedisjon. 

Som reservebrenner må det vel bli på 3-foten og med en vinnskjerm.

Elgen

• Takk 1
Skrevet
foroll skrev (4 timer siden):

Jeg bruker Optimus 111 (bråkebrenner) og er godt fornøyd med den. Den har vært pålitelig i mange år med lite vedlikehold og er utmerket til matlaging. Ulempene er den tunge vekta og at man er begrenset til parafin.

På pulkturer gjør ikke vekta noe, men jeg liker å ha med en reservebrenner over tregrensa og jeg synes 2 stk. 111 blir vel tungt.

111 i pulken blir faktisk ikke særlig mye tyngre enn en slangebrenner, og langt mer kompakt og bedre beskyttet. Fordi man med slangebrenner ofte har med kasse, mer omstendelig brenner underlag, etc. 

Med 111T (stillebrenner) har man to ulemper mindre. Man slipper bråket, og kan bruke bensin uten dysebytte (dette kan man også med bråkeren, selv om det er i mot bruksanvisningen). På vinterstid trenger jeg ikke den gode vindmotstanden bråkebrenneren gir, for jeg fyrer kun i teltet. Bruker uansett parafin/tennvæske, siden det er merkbart drøyere i bruk enn bensin. 

Den gode reguleringen gjør også at man bruker lite drivstoff ved fyring for varme/tørk. Og den er stødig til bruk ved snøsmelting.

Jeg vil faktisk anbefale å fortsette med 111 på pulktur, og heller gå over brenneren før tur. Evt. ta med reservedeler som ny pumpepakning, nytt tanklokk med ny pakning i og ny returventil med ny pakning i (ta med reguleringsrattet som kan skifte denne).

———

Men om du skal på tur med ryggsekk, eller vil ha med reservebrenner, er jeg enig i at 111 blir for tungt.  Jeg har da god erfaring med MSR XGKII. Den brenner både parafin og bensin fint.

Veldig pålitelig, men o-ringene i pumpen må tas ut for å gnikke vekk maling på en evt. rødmalt o-ring i disse pumpene.

Jeg har en Simmerlite som da kan være med som reservebrenner, og en ekstra pumpe.

Skrevet
48 minutes ago, elgen said:

Hei

Min Optimus Nova - ganske visst eldre modell- funker helt glimrende på Tennveske/parafin! Fordel er samme dyse uansett fuel, innbygget rensenål, som kan aktiveres både ved risting eller med magnetgreie  under drift. Den kan justeres til simmerkoking til finere matlaging. 

Jeg har den så i en Trangia av hensyn til vinnskjerm, varmeutnyttelse  mv. Hele greie veier litt over 1 kg (1,1 kg?) inkl grytetang, grytesvamp, og så med 2 gryter og panne (=lokk) OG tynnfinerplate inni lokket/pannen. Fuelflaske nettopp i sidelomme om sommeren!

Den har vært driftssikker, men nå er de "Kinaprodusert" med varierende kvalitetskontroll. Elgkalven fikk tilsvarende, så vi kan bytte reservedeler, men først nr. 3 funket. XXL byttet de 2 første uten kny. Nr. har funket utmerket og stabilt  på New-Zealand ekspedisjon. 

Som reservebrenner må det vel bli på 3-foten og med en vinnskjerm.

Elgen

Takk for tips! Har du selv brukt de på parafin? Dårlig kvalitetskontroll, produksjonsrester og defekte brennere virker som gjenganger hos både Optimus, Primus og Nova....dessverre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.