Sputnik21 Skrevet 22 timer siden Pålogget Skrevet 22 timer siden Hei, Tenker å kjøpe en sekk og et telt til 1-3 dagers opphold i fjellet der det kun er meg selv som skal bruke teltet. SEKK: Hvor mange liter anbefaler dere? Vurderer 65L - 85L. Det jeg tenker å ta med i sekken er sovepose, liggeunderlag, primus med stormkjøkken, liten hodepute, telt, øks, fiskestang,håv + fluer, first aid kit, mat, drikke, kikkert, ekstra klær, kniv, øks, bestikk, og vandrestaver. TELT: Litt usikker på om jeg skal gå for 2-mann eller 3-mann telt, men tenker å kjøpe kuppeltelt. Noen som kan anbefale noen av disse? https://www.fjellsport.no/merker/helsport/helsport-reinsfjell-pro-2-green?channable=01384b6964003130392d333031377b&variantId=109-3017&utm_campaign=05. Kelkoo Shopping Promotion [all]&gad_source=1&gbraid=0AAAAACpi-kiv-H8ERJY9IESZXVmRDxl4M&gclid=EAIaIQobChMIhKj1vMn7jAMV-heiAx1nIDpsEAQYASABEgKsqPD_BwE (2 mann eller 3 mann) https://www.outnorth.com/no/varemerker/bergans/super-light-dome-2-pers-tent-82023-P209-7456?variantId=209-7456&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&utm_campaign=02%3A [NO] PLA - Shopping CSS - Everything else&gad_source=1&gbraid=0AAAAADnlm9L95naKe5MdOd62Mp_XWOQKW&gclid=EAIaIQobChMI-JuGt9n7jAMVyRCiAx0jGDSPEAQYASABEgJEV_D_BwE&gclsrc=aw.ds (dome telt) Evt andre telt som kan være aktuelle? Jeg tenker kun å bruke utstyret vår, sommer og høst Siter
+Gabs88 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden For å nevne en ting med en gang, Reinsfjell 2 i Superlight utgave er omtrent akkurat samme teltet og veier 2kg. Du kan få det til omtrent samme pris hvis du venter på tilbud. Det finnes også mye lettere telt enn som så, du kan fint komme under 2 kilo eller til og med under 1 kilo. Du har også vandrestaver med i pakken, og da kan du eventuelt vurdere telt som settes opp ved hjelp av staver. Og når du snakker om telt, hvor mye bryr du deg om vær og vind? Noen personer vil kanskje velge å telte selv når det er risiko for høljeregn og storm, andre holder seg helst hjemme i slike omstendigheter. Det kan utgjøre en svært stor forskjell med tanke på hvilket utstyr du vil ha. Men om du skal ha med såpass omfattende utstyr som det du nevner, så er det definitivt 85L du bør se på. Spesielt med tanke på at du kanskje skal ha plass til ekstra fisk på veien hjem igjen. Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg klarer meg finfint med en 65-liters sekk til en liten helgetur med to overnattinger. Jeg bruker et Reinsfjell SL 2-telt som får plass inni sekken, sammen med det meste andre. Jeg har ikke øks eller kikkert med til fjells. Sist helg med ny 65-liter: Turen kan du lese om her hvis du vil. 3 Siter
foroll Skrevet 14 timer siden Pålogget Skrevet 14 timer siden Det spørs helt på hvor mye du skal bære med deg. De store tingene som telt, liggeunderlag og sovepose har mye å si, men alle de små tingene tar mye plass, f.eks. grytesett, klær, fiskeutstyr, fotoutstyr, etc. Valg av mat (og drikke, noen bærer jo med øl og denslags) betyr også mye. Ser du planlegger å ha med ganske mye. Jeg har vært på helgetur vinterstid med 55 L sekk og det inkluderte mat, matskåler og oppstallingskjettinger til to hunder, og tilsvarende høsthelg med 38 L. Men jeg har også vært på helgetur med 85 L fordi jeg skulle ha med luksus til fiskehelg. Utfra hva du planlegger å ha med hadde jeg tenkt 60-70 L. 1 Siter
fjellræv Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg ville gått for 2-mannstelt. Det er enklere å finne teltplass jo mindre teltet er. Så ser jeg at jo større telt jo mere tid tilbringer jeg inne i teltet i stedet for å ha på meg klær å være mere ut å enten fiske eller gå videre. Angående sekk så kommer det litt an på hva du har med. Jeg har klart meg med 55l på 10 dager, så om du har en 60l med mulighet for noe utenpå så er det mer enn nok. 1 Siter
nem Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Jeg klarer meg ikke uten 80-100l selv. Skal sies at jeg liker å pakke omrent alt inne i sekken da, minst mulig hengende utenpå. Og jeg har ikke det minste liggeunderlaget så det krever litt plass, i tillegg til at jeg liker å kose meg litt så jeg har med en del ekstra. Tror du vil få omtrent like mange svar som brukere som kommenterer i tråden, dette er jo høyst individuelt. Men det er også veldig stor sammenheng mellom størrelse på sekk og ustyret du velger å kjøpe selvfølgelig. Angående telt så bruker jeg fortsatt Naturehike sitt Cloud-Up 3p (1,8kg silnylon). Det holder greit i skogene på østlandet men usikker på om jeg ville dratt det med meg opp i fjellet. Grunnen til at jeg har 3p er for bikkja, hadde det ikke vært for han så hadde jeg hatt 1-2p.. Her er iaf en link Endret 8 timer siden av nem Bakgrunn for 3p 1 Siter
+Gabs88 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 7 hours ago, Bjarne H.S. said: Jeg klarer meg finfint med en 65-liters sekk til en liten helgetur med to overnattinger. Jeg bruker et Reinsfjell SL 2-telt som får plass inni sekken, sammen med det meste andre. Jeg har ikke øks eller kikkert med til fjells. Sist helg med ny 65-liter: Turen kan du lese om her hvis du vil. Jeg har Osprey 64L og 85L selv, og med den lasten jeg ser der hadde jeg nok valgt 85L sekken. Aether 85 hadde da fått alt på innsiden, jeg liker ikke å ha noe hengende utenpå. Aether 85 har også da et avtagbart lokk som blir til en liten sekk, som du kan ha med deg når du skal ut å fiske. Samtidig så kan du jo av og til ende opp med veldig godt bett, da ville jeg hatt mulighet til å henge liggeunderlaget på utsiden i stedet slik du har gjort og legge fisken inn i sekken. Jeg er i alle fall slik at hvis jeg hadde fått 5-6 kilo fisk på en tur så hadde jeg sannsynligvis tatt med alt selv og laget en god familiemiddag av det. Siter
Sputnik21 Skrevet 1 time siden Pålogget Forfatter Skrevet 1 time siden Gabs88 skrev (20 timer siden): For å nevne en ting med en gang, Reinsfjell 2 i Superlight utgave er omtrent akkurat samme teltet og veier 2kg. Du kan få det til omtrent samme pris hvis du venter på tilbud. Det finnes også mye lettere telt enn som så, du kan fint komme under 2 kilo eller til og med under 1 kilo. Du har også vandrestaver med i pakken, og da kan du eventuelt vurdere telt som settes opp ved hjelp av staver. Og når du snakker om telt, hvor mye bryr du deg om vær og vind? Noen personer vil kanskje velge å telte selv når det er risiko for høljeregn og storm, andre holder seg helst hjemme i slike omstendigheter. Det kan utgjøre en svært stor forskjell med tanke på hvilket utstyr du vil ha. Men om du skal ha med såpass omfattende utstyr som det du nevner, så er det definitivt 85L du bør se på. Spesielt med tanke på at du kanskje skal ha plass til ekstra fisk på veien hjem igjen. Jeg satt faktisk i går å sjekket litt rundt Supelight, så da tror jeg at jeg venter til det kommer på tilbud. Tenker å dra til fjellet når været er stabilt, men det kan været kan jo fort snu så er ikke så dumt med et telt som tåler bra med regn tenker jeg. Spørs om jeg da går for 85L når jeg først kjøper Siter
+Gabs88 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 12 minutes ago, Sputnik21 said: Jeg satt faktisk i går å sjekket litt rundt Supelight, så da tror jeg at jeg venter til det kommer på tilbud. Tenker å dra til fjellet når været er stabilt, men det kan været kan jo fort snu så er ikke så dumt med et telt som tåler bra med regn tenker jeg. Spørs om jeg da går for 85L når jeg først kjøper 85L gir mest mening med det du sier at du pakker per dags dato, Men som andre nevner, det går kanskje også an å vurdere om det finnes muligheter for å kutte litt vekt. Siter
Sputnik21 Skrevet 1 time siden Pålogget Forfatter Skrevet 1 time siden Gabs88 skrev (10 minutter siden): 85L gir mest mening med det du sier at du pakker per dags dato, Men som andre nevner, det går kanskje også an å vurdere om det finnes muligheter for å kutte litt vekt. Helt klart. Men mulig jeg kan klare meg med 65 L hvis jeg kan henge vandrestaver, fiskestang og liggeunderlag på utsiden av sekken. Synes Osprey Aether ser ut som e kurant sekk i alle fall! Siter
+Gabs88 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 9 minutes ago, Sputnik21 said: Synes Osprey Aether ser ut som e kurant sekk i alle fall! Forutsatt at den passer deg. Jeg prøvde mange sekker før jeg endte opp med min, det er veldig mange gode sekker der ut som ikke nødvendigvis passer deg og din rygg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.