Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Tenker å kjøpe en sekk og et telt til 1-3 dagers opphold i fjellet der det kun er meg selv som skal bruke teltet.

SEKK:

Hvor mange liter anbefaler dere? Vurderer 65L - 85L.  Det jeg tenker å ta med i sekken er sovepose, liggeunderlag, primus med stormkjøkken, liten hodepute, telt, øks, fiskestang,håv + fluer, first aid kit, mat, drikke, kikkert, ekstra klær, kniv, øks, bestikk, og vandrestaver.

TELT:

Litt usikker på om jeg skal gå for 2-mann eller 3-mann telt, men tenker å kjøpe kuppeltelt. Noen som kan anbefale noen av disse?

https://www.fjellsport.no/merker/helsport/helsport-reinsfjell-pro-2-green?channable=01384b6964003130392d333031377b&variantId=109-3017&utm_campaign=05. Kelkoo Shopping Promotion [all]&gad_source=1&gbraid=0AAAAACpi-kiv-H8ERJY9IESZXVmRDxl4M&gclid=EAIaIQobChMIhKj1vMn7jAMV-heiAx1nIDpsEAQYASABEgKsqPD_BwE (2 mann eller 3 mann)

https://www.outnorth.com/no/varemerker/bergans/super-light-dome-2-pers-tent-82023-P209-7456?variantId=209-7456&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&utm_campaign=02%3A [NO] PLA - Shopping CSS - Everything else&gad_source=1&gbraid=0AAAAADnlm9L95naKe5MdOd62Mp_XWOQKW&gclid=EAIaIQobChMI-JuGt9n7jAMVyRCiAx0jGDSPEAQYASABEgJEV_D_BwE&gclsrc=aw.ds (dome telt)

Evt andre telt som kan være aktuelle?

Jeg tenker kun å bruke utstyret vår, sommer og høst :-)

Annonse
Skrevet

For å nevne en ting med en gang, Reinsfjell 2 i Superlight utgave er omtrent akkurat samme teltet og veier 2kg. Du kan få det til omtrent samme pris hvis du venter på tilbud. 

Det finnes også mye lettere telt enn som så, du kan fint komme under 2 kilo eller til og med under 1 kilo. Du har også vandrestaver med i pakken, og da kan du eventuelt vurdere telt som settes opp ved hjelp av staver. 

Og når du snakker om telt, hvor mye bryr du deg om vær og vind? Noen personer vil kanskje velge å telte selv når det er risiko for høljeregn og storm, andre holder seg helst hjemme i slike omstendigheter. Det kan utgjøre en svært stor forskjell med tanke på hvilket utstyr du vil ha.

Men om du skal ha med såpass omfattende utstyr som det du nevner, så er det definitivt 85L du bør se på. Spesielt med tanke på at du kanskje skal ha plass til ekstra fisk på veien hjem igjen. 

Skrevet

Det spørs helt på hvor mye du skal bære med deg. De store tingene som telt, liggeunderlag og sovepose har mye å si, men alle de små tingene tar mye plass, f.eks. grytesett, klær, fiskeutstyr, fotoutstyr, etc. Valg av mat (og drikke, noen bærer jo med øl og denslags) betyr også mye. Ser du planlegger å ha med ganske mye.

Jeg har vært på helgetur vinterstid med 55 L sekk og det inkluderte mat, matskåler og oppstallingskjettinger til to hunder, og tilsvarende høsthelg med 38 L. Men jeg har også vært på helgetur med 85 L fordi jeg skulle ha med luksus til fiskehelg.

Utfra hva du planlegger å ha med hadde jeg tenkt 60-70 L.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.