Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Grunnet en kneskade ser jeg meg nødt til å slanke på turutstyret mitt da kroppen rett og slett ikke tåler å drasse på tyngre utstyr lengre. Ønsker tips til hva jeg kan bytte utstyret til for å få ned vekta på sekken. Ser for meg at jeg må ofre 4 sesongutstyret til utstyr som ikke fungerer på vinteren. Ønsker fortsatt å bruke en storsekk da jeg i fremtiden ser for meg å kunne gjøre lengre turer, dog med lettere utstyr. Har dere noen tips til lettere utstyr som ikke koster skjorta?:)

Sekk: Norrøna Para ranger 120. 3860 gram. Tanker om lettere sekk rundt 100 liter som også er relativt holdbar?

Telt: Marmot limelight 2 p 3.2 kg

Sovepose: Falkeberg 600 dunpose 1257gram

Liggeunderlag: Exped Dura 5r lw 1,1kg

Primus: Optimus Polaris 475gram

Kjelesett sea to summit 459gram

Annonse
Skrevet
48 minutes ago, jarran said:

Sekk: Norrøna Para ranger 120. 3860 gram. Tanker om lettere sekk rundt 100 liter som også er relativt holdbar?

Telt: Marmot limelight 2 p 3.2 kg

Sovepose: Falkeberg 600 dunpose 1257gram

Liggeunderlag: Exped Dura 5r lw 1,1kg

Primus: Optimus Polaris 475gram

Kjelesett sea to summit 459gram

Jeg har kneskade selv, men jeg velger allikevel sekker mellom 2.5 og 3kg. En sekk som bærer stødig gjør at høyere vekt oppfattes som lav. Så velg den som passer deg.

Når det kommer til telt, så er 3.2 kg mye for et 2p telt. Mitt favoritt-telt overall er fremdeles Hilleberg Niak (1,7 kg) men Durston X-Mid eller Durston X-Dome er to relativt nye telt som kan gjøre at du havnet vel under kiloen. Det finnes veldig mange forskjellige telt som kan gjøre at du havnet under 2kg.

Soveposen er tung, du skal nok lett kunne halvere den vekten.

Liggeunderlaget er også tungt, du finner lett liggeunderlag som veier 5-600g.

Når det kommer til brenner og kjelesett, så sier du ikke noe om hva du skal med det. Hvis du bare koker vann kan du lett komme unna med mye lavere vekt, mens hvis du skal lage mat så kommer du fort opp i en kilo slik du har gjort nå.

Så du har potensiale for å spare minst en kilo på sekken, 1.5 til 2.2 kilo på teltet, omtrent 600g på sovepose, omtrent 600g på liggeunderlag.

Så rundt en 4-5 kilo skal du klare å spare uten vesentlig tap av komfort eller funksjonalitet.

Har du forresten prøvd vandrestaver? Å gå med staver var en fantastisk forbedring for meg personlig og mange andre som sliter med kneskader sier det samme.

Skrevet

Lettere utstyr er fint, men bytt ut sekken sist! Jeg ligger vel på rundt 5 kilo før mat og drikke, og er fornøyd med det og klarer meg ned til noen grader under frysepunktet om natten. Så spesielt mye dyrere enn vanlig kvalitetsutstyr er ikke det ultralette, MEN, du må jo kjøpe det meste på nytt så det er jo en kostnad der. Tarptent moment (li) er for eksempel et ganske idiotsikkert telt, hvis man vil ha noe som er enkelt i oppsett. 

• Liker 1
Skrevet

Sekken er det siste du bytter.

Jeg vil først satset på å få telt, sovepose og liggeunderlag til å veie ca 2 til 2,5 kg til sammen.

Deretter handler lett pakking mest om hva du lar ligge hjemme. Jeg bruker en 65 liter sekk på lange turer, og den er egentlig litt for stor. Da kan jeg ha plass til 14 dager med mat på sommertur, hvis jeg pakker veldig strengt. Tror ikke jeg hadde klart å fylle 100 liter uten å ta med meg kjøkkenvasken og reservedekk ...

Lett sekk er mest komfortabelt mens du går. Tung sekk er mest komfortabelt når du kommer til camp. Og du får ikke begge deler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.