Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en drøm om å en gang gå hele Nordlandsruta med telt. Ruten går fra ablrgefjellomrpdet i sør til Narvik i nord, med deler av vandringen i Sverige. Det er mulig å overnatte i hytter mange steder og få ordnet litt proviant underveis.

Hvilke telt ville dere valgt for en sånn tur på sommerstid? Kuppel eller tunelltelt, superlight variant eller noe mer robust, og så videre. Jeg synes alltid det er mye å lære av å høre hvordan andre resonnerer, og er klar over at det ikke finnes noen fasit her.

Annonse
Skrevet

Jeg (og en kompis), startet i fjor fra Børgefjell og gikk til Umbukta, for å bli litt kjent med å gå langt. Vi hadde med egen telt, men havnet innadørs på denne strekningen. Vi gikk i månedsskiftet august/september. Da blir det litt tidlig mørkt og vi hadde siktet oss inn på etapper, slik som beskrevet i turguiden. Erfaringen ble at det er bedre forhold fot telting under veis, enn i nærheten av mål for etappene. I hvertfall på denne strekningen. 

I år tar vi med Xmid-1, og har med ekstra beholder for vann, for å kunne stå mere fritt til å overnatte der det passer oss. Vi starter nordover fra Umbukta 7/7. I år får vi mye mere dagslys og kan derfor gå litt lenger for å finne gode teltplasser om nødvendig. Blir det øspøs / uvær, så finnes det hytter å ta inn i også. Regner uansett med å besøke hytter for å lade powerbanker innimellom.

Skrevet

Takk for svar @sofasliter. Det blir spennende å høre hvordan turen gikk. Ekstra beholder for vann var ikke dumt! På Facebooks siden til Nordlandsruta så jeg noen gå med et lignende telt i fjor- virket som om de var fornøyde.

Var det mørket som gjorde at dere valgte ta inn på hyttene (vanskelig finne teltplass) eller vanskelig terreng?

Skrevet

Det ble litt slik når vi la opp etappene slik som turen er beskrevet. Og da er det mye krattskog i området rundt, da du gjerne befinner deg i lavere terreng. Det er nok bedre å legge seg til i høyden. Jeg har med en 2L i tillegg til 2 små Nalgene flasker. 

Teltet er kjapt å sette opp for lunch, dersom været ikke er så koselig, evt legge lunchen til en hytte.

• Liker 1
Skrevet

@Ragnar N  det ser absolutt ut som et bra telt ja! Har du brukt det i mye vær (regn/vind)?

….ser at tråden er kokt i sovepose-tåden. Om administrer leser dette, er det bare flytte tråden til telt-kategorien!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.