Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har de siste årene brukt et Ur EVO 155 mm isbor med nedfellbart håndtak og spiral hele veien opp.

17457248249495598947183250864227.jpg.c9ced131840d4fc8719c1f696b58cd0d.jpg

Jeg har bare vært sånn middels fornøyd med det. Det meste av isfiske skjer på våren og da er isen tykk. Uten forlenger klarer isborret ca. 115 cm, som ofte er for kort, så jeg har montert på en 25 cm forlenger som står der fast. På disse borrene monteres forlengeren nederst.

17457248512098279740977672154476.jpg.153812d9bf5dfff247a1fff2296d5868.jpg

Det er veldig greit med spiral på forlengeren, så man får litt hjelp til å jobbe sørpa opp av hullet, men jeg synes borret blir veldig slarkete i skjøten. Dette har blitt mye verre med tiden. Det er heller ikke så fristende å frakte det utenom i pulk/på slede, både fordi det tar litt tid å montere, og fordi det er et litt klønete kolli å pakke. 

Tips for å få overgangen til forlengeren stram? Skruene er selvsagt stramme, men det er metallgodset som har slark.

Eventuelt tips til andre isbor?

Krav:

• 130-160 mm ca.
  • Trygg og god skjærbeskytter
  • 140 cm istykkelse
  • Solid konstruert som ikke gir slark
  • Transportlengde maks ca. 150 cm (må gå på en 144 cm pulk

Ser at tilsvarende bor finnes i foldbar type. Da kan man vel bruke vanlige rørforlengere uten spiral. Disse er vel neppe mindre slarkete, men får kanskje mindre slitasje ettersom de er montert øverst?

17457253983401850464129180936636.jpg.59b3a6b79c9f7aced2feccc9d0144ada.jpg

Ellers ser Mora Super Nova interessant ut, med innebygd forlenger, om bare låsemekanismen er sterk nok...

17457255013826883880910488418556.thumb.jpg.d2f77a43cb6b24a744b71e029e799cc8.jpg

Så er vel Heinola med hel krone regnet som noe av det beste, men forlengerløsningene deres er helt likt som borret jeg har så spørs om de er bedre på akkurat det....

Endret av foroll
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hvor mye du borrer også og hva du fisker etter. Da jeg bodde på Østlandet sverget jeg til samme type borr som du har. Var vel typisk Rantanen som hadde som hadde disse. Da fisket jeg mye abbor og skulle man fiske effektivt så fisket vi gjerne maks 10 minutter pr hull og det ble mye borring i løpet av en dag. Disse hadde god stigning på skjæret og god hjelp i spiralen som du skriver. 

Her nordpå prioriterer jeg anderledes da det fiskes mest ørret/røye. Her er det prioritert at man kommer gjennom og at det aldri blir problem å få fisken opp den dagen drømmerøya tar. Så det borres nesten alltid med 150-borr. Veldig mange kompiser har borr med adapter for borrmaskin, mens jeg fortsatt borrer for hånd. Jeg har valgt Mora-typenmed kortere spiral og løse skjærblad i steden for krone. Det gjør det enklere å ha med reserveløsning for de dagene man er uheldig å borre i bunn. Det er tyngre å ha med reservekrone. Til den type borr så er forlenger i praksis et rør og du kan egentlig lage så lang du bare gidder selv. 

Ja, det var litt lettere å borre med skikkelig skarp borrkrone og litt mindre diameter og lang spiral, men i og med at jeg borrer bare en brøkdel av hullene pr dag nå så synes jeg det er helt kurant løsning. Og ikke minst mye enklere å frakte fornuftig på enten sekk eller pulk.

Kanskje ikke noe fasitsvar for din hverdag, men innspill sett fra en med erfaring med "begge verdener". 

MinaFisk--3.thumb.jpg.e0f75ad33165197728a5eb71448073af.jpg

Skrevet
10 minutes ago, Espen Ørud said:

Det kommer litt an på hvor mye du borrer også og hva du fisker etter. Da jeg bodde på Østlandet sverget jeg til samme type borr som du har. Var vel typisk Rantanen som hadde som hadde disse. Da fisket jeg mye abbor og skulle man fiske effektivt så fisket vi gjerne maks 10 minutter pr hull og det ble mye borring i løpet av en dag. Disse hadde god stigning på skjæret og god hjelp i spiralen som du skriver. 

Her nordpå prioriterer jeg anderledes da det fiskes mest ørret/røye. Her er det prioritert at man kommer gjennom og at det aldri blir problem å få fisken opp den dagen drømmerøya tar. Så det borres nesten alltid med 150-borr. Veldig mange kompiser har borr med adapter for borrmaskin, mens jeg fortsatt borrer for hånd. Jeg har valgt Mora-typenmed kortere spiral og løse skjærblad i steden for krone. Det gjør det enklere å ha med reserveløsning for de dagene man er uheldig å borre i bunn. Det er tyngre å ha med reservekrone. Til den type borr så er forlenger i praksis et rør og du kan egentlig lage så lang du bare gidder selv. 

Ja, det var litt lettere å borre med skikkelig skarp borrkrone og litt mindre diameter og lang spiral, men i og med at jeg borrer bare en brøkdel av hullene pr dag nå så synes jeg det er helt kurant løsning. Og ikke minst mye enklere å frakte fornuftig på enten sekk eller pulk.

Kanskje ikke noe fasitsvar for din hverdag, men innspill sett fra en med erfaring med "begge verdener". 

MinaFisk--3.thumb.jpg.e0f75ad33165197728a5eb71448073af.jpg

Takk for innspill! Jeg kunne sikkert nevnt i posten, men isfisket mitt er tilnærmet utelukkende ørret og røye i fjell- eller høytliggende skogsvann i Nordland og Troms. Borrer som regel 3-4 hull og får jeg ikke fisk i løpet av første 5-10 minuttene lar jeg stikkene bare stå, tar en pause og så flytter jeg eventuelt stikkene til nye hull etterhvert. Så blir ikke så mange hull, men ofte må det graves ut snø og overvann og borres gjennom 100+ cm is for hvert hull.

Har jo løse skjærblader på UR EVO-borret og det er i grunnen kjekt. Tar lite plass og vekt å ha med reserve.

Hvilken Mora-modell har du? Har den forlenger innebygd eller må du montere på separat skjøtestykke?

Skrevet

Hovedforlengeren er inne i hovedrøret. Dvs du skrur ut en skue som går gjennom hele stangen og trekker opp ca 70 cm ekstra stang. Det holder som regel for oss her ute på kysten. Det er typisk mer is i indre strøk og der du opererer. Jeg har et ekstra rør som jeg kan benytte i tillegg som vi har laget selv, men dette er stort sett ikke med da det til nå har holdt med bare originalforlenger. Jeg vet det på forhånd de vinterne det er forhold for muligheter for ekstra tykk is og har den med i de tilfellene. 

Jeg skriver "Mora-typen" for det er det jeg er vokst opp med. Altså Rantanen-typen (UR) vs Mora-typen, men det kan hende mitt er et annet fabrikat. Jeg fikk det som demo/fotobetaling fra en lokal butikk for en del år siden. Jeg ser at de fortsatt har en modell som matcher patenten på mitt borr for forlenger innvendig og nedfelling av håndtak: 

Screenshot2025-04-27093729.png.23ebbffa99158c4c4cb6c50ed3cfde62.png

..., men er usikker på om det er samme borr da det ikke stemmer med farge osv.

Ellers så ser jeg at kompis som fisker mer i "dine områder" blant annet i Indre Troms bruker en annen type: 

image.png.52d7c039c0e060149cff9fd17fda36e9.png

Han er ganske godt bevandret også på leverandørsiden så kan godt sjekke med han om du ikke har kontakt med han selv. Han er vel sporadisk innom her også så kan tagge han så kanskje @Aurivillii kan svare for seg selv...

Skrevet

Mulig jeg misforstår deg, men du kan bruke rørforlenger til ditt bor også. Jeg har samme bor og denne rørforlenger:

https://www.magasinet.no/rapala-ur-steel-forlenger-til-isbor?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD7e7eMsHLez60-shLSL1Slvpj59i&gclid=CjwKCAjwq7fABhB2EiwAwk-YbBWOU_G3hCdqhh0_3DpTUZK92luS-HYtg8GbKLmOEQCYu8AVFD3HNhoC1dEQAvD_BwE

Opplever ikke slark som noe problem, men man kjenner jo litt forskjell med forlenger montert. 

Skrevet
31 minutes ago, rk said:

Mulig jeg misforstår deg, men du kan bruke rørforlenger til ditt bor også. Jeg har samme bor og denne rørforlenger:

https://www.magasinet.no/rapala-ur-steel-forlenger-til-isbor?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD7e7eMsHLez60-shLSL1Slvpj59i&gclid=CjwKCAjwq7fABhB2EiwAwk-YbBWOU_G3hCdqhh0_3DpTUZK92luS-HYtg8GbKLmOEQCYu8AVFD3HNhoC1dEQAvD_BwE

Opplever ikke slark som noe problem, men man kjenner jo litt forskjell med forlenger montert. 

De der kan ikke brukes på mitt bor, da det ikke er noen åpning i toppen på hovedrører mitt. Sveiva er festet på siden av røret. Med riktig diameter kan de i teorien monteres nederst, men da har man jo ikke noe spiral nederst. Du tenker kanskje på den foldbare typen UR evo? 

17457426459524805659348036047031.jpg.bd6d91e86c39de7e205481f09bcd872c.jpg

Uansett er ikke problemet at jeg vil ha rørforlenger i stedet for spiralforlenger, men at jeg vil ha et bor som blir 140 langt uten at det blir slark. 

Skrevet
32 minutes ago, Espen Ørud said:

Måtte rote litt i fotoarkivet og fant igjen noen eldre bilder som i hvert fall viser innfesting og håndtak osv på min variant for evt sammenligning. Har vært godt fornøyd med denne altså: 
MinaFisk-4181.thumb.jpg.d61656965c9d864a91c6045da20ba2fb.jpg

image.png.e4dae10fa0c1d93bc8b404da55c30d25.png

Ser nøyaktig ut som løsningen de har på f.eks. Super Nova i dag. Du opplever ingen slark/vingling selv ved maks lengde?

Ser Super Nova finnes i 130 og 160. Tror jeg skal klare meg greit med 130 i grunn. 160 er tryggere mtp. å berge virkelig stor fisk, men det er mye ekstra is man skal fjerne med den diameteren og 130 blr vel klare nokså stor ørret/røye.

Skrevet
foroll skrev (5 minutter siden):

De der kan ikke brukes på mitt bor, da det ikke er noen åpning i toppen på hovedrører mitt. Sveiva er festet på siden av røret. Med riktig diameter kan de i teorien monteres nederst, men da har man jo ikke noe spiral nederst. Du tenker kanskje på den foldbare typen UR evo? 

17457426459524805659348036047031.jpg.bd6d91e86c39de7e205481f09bcd872c.jpg

Uansett er ikke problemet at jeg vil ha rørforlenger i stedet for spiralforlenger, men at jeg vil ha et bor som blir 140 langt uten at det blir slark. 

Nei, skal ikke tres inn i røret, men monteres utenpå. Setter bolten inn der sveiva normalt står. Sveiva tas av og monteres på forlengeren (selvfølgelig). Kan også montere flere forlengere etter hverandre. 

Jeg har også den foldbare typen, men der passer denne forlengeren ikke. 

Skrevet
3 minutes ago, rk said:

Nei, skal ikke tres inn i røret, men monteres utenpå. Setter bolten inn der sveiva normalt står. Sveiva tas av og monteres på forlengeren (selvfølgelig). Kan også montere flere forlengere etter hverandre. 

Jeg har også den foldbare typen, men der passer denne forlengeren ikke. 

Skjønner nå! Takk for tips. Ser for meg det gir mindre påkjenning på skjøteleddet og kan være verdt seg å prøve. 

Skrevet

Jeg ser også at de nyere Rapala-borene har knivene montert direkte på nederste spiral. Mitt bor har en sortlakkert og avtagbar krone i stål, som knivene festes på. Det gir en ekstra skjøt, og virker positivt at de har gått bort fra dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.