+rayun Skrevet 25. april Pålogget Skrevet 25. april De som har vært med her en stund husker kanskje / kanskje ikke, at jeg hadde en tråd i 2018 om min første befatning med voksing av sykkelkjede. Jeg kalte tråden; Fra Olje til voks. Og den kan fortsatt leses her på forumet vårt. Jeg skal ikke si at jeg har fått mange, men noen spørsmål har jeg fått i ettertid. Det er både skepsis og usikkerhet med å forlate det trygge, altså olje, men kanskje er tiden moden nå? Så etter noen oppfordringer lagde jeg denne inntroduksjonsvideoen i nå påsken. Og bare for å ha sagt det, jeg holder fortsatt på med voksing av sykkelkjedet. 4 Siter
+Bryggekar Skrevet 27. april Skrevet 27. april Jeg sverger også til voks. Har ikke angret et øyeblikk. 1 Siter
+DrKneipp Skrevet 28. april Skrevet 28. april Fin video! Jeg driver og klargjør tursykkelen for sesongen og skal teste med hjemmelaget voks! Hvordan lager du hjemmelaget dryppvoks? Samme ingredienser bare mer parafinolje? Helårssykkelen jeg bruker til/fra jobb har belte istedenfor kjede. Det kan også anbefales 1 Siter
+langen Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai For de som har lyst til å finne ut hvor dypt dette kaninhullet er: https://www.sykkel.org/topic/611-den-store-varmvoks-tråden/ Siter
Lompa Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai langen skrev (På 30.5.2025 den 14.23): For de som har lyst til å finne ut hvor dypt dette kaninhullet er: https://www.sykkel.org/topic/611-den-store-varmvoks-tråden/ Ekspander Opplysende! Det er noen ting som blir nesten menighetslignende, der enkelte blir misjonærer.. Kuzmin-sikling av langrennski er samme greia. Det var overraskende for meg hvor ofte folk vokser. Jeg trodde greia var at dette var så vedlikeholdsfritt. Siter
+Bryggekar Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Lompa skrev (På 30.5.2025 den 16.44): Det var overraskende for meg hvor ofte folk vokser. Jeg trodde greia var at dette var så vedlikeholdsfritt. Ekspander "Greia" for oss som sykler på landevei er lavere friksjon, altså mindre energitap (til varme). Det er også mindre griseri i tørt vær (veistøv fester seg ikke til kjedet), som igjen betyr mindre slitasje på kjede og drev. Så det blir mindre vedlikehold i betydningen skifte av slitedeler, og mindre arbeid med rengjøring. Men man må enten fylle på med voksemulsjon (flytende i romtemperatur, herder over natta) eller vokse kjedet jevnlig, sånn ca hver 50 mil eller så. Jeg bruker ikke varmvoks på grussykkelen, som jeg bruker til bikepacking. Da har jeg med meg en skikkelig god olje i stedet. Bedre i regnvær og enklere å reise med. Så får jeg heller ta jobben med vasking og avfetting når jeg kommer hjem, og leve med at kjedet må byttes oftere. Endret 1. juni av Bryggekar 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.