Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er det noen som har anbefalinger på fjellstøvler som egner seg til terreng typ Breheimen, mye ur, bratt opp og ned, god demping, god ankelstøtte, bred lest, godt feste osv osv. Jeg bruker som regel str. 46 eller 47. Skal gå med sekk 18-20 kg. Turen blir fra siste uka av juni, så jeg må beregne litt tid på å gå de inn. 

All hjelp mottas med stor takk! 🙂

Endret av thomas christensen
Annonse
Skrevet
Luesveis skrev (10 minutter siden):

Til turer utenom sti i Breheimen med tung sekk bruker jeg Scarpa Kinesis.  Usikker på hva slags lest de har 

Takk! Skal sjekke ut. De regnes som høye? Jeg ser det er en del nettsteder hvor det ikke står hvor høye de er. Jeg bruker Alfa Walk King, de er veldig gode, men jeg tror ikke de er stive nok, har god nok støtte. Hva slags str bruker du vanligvis, vil du si at er normal str?

Skrevet

Kva som er stivt nok og held er så veldig individuelt. For meg ville vanlege litt stive fjellstøvler holdt lenge til detta, og eg hadde nok brukt det eg hadde frå før. Om dei er litt mjuke, så har Kayland etter mi erfaring ofte litt meir stivheit i sine lærstøvlar, samt breiare lest. Ein modell er Kayland Globo. Eg er nøgd med den. Elles ser Aku Superalp fine ut. 

• Liker 1
Skrevet

I slikt terreng om en slik vekt på sekk så ville jeg hatt noe mer ankelstivt enn Alfa Walk King.

Her tenker jeg diverse utgaver av høye jaktstøvler i lær eller Forsvarets M77.

Selv bruker jeg Viking Hunting Lenzi til den type tur. Passer min fot veldig bra. Er på mitt andre par. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, thomas christensen said:

Takk! Ja, jeg ser de på fjellsport.no, mange som er fornøyde med de. Må si at jeg heller mot disse, selv om det koster litt

Vell verdt pengene spør du meg🙌

Endret av Nikolaikp
  • Liker 1
Skrevet (endret)
thomas christensen skrev (På 25.4.2025 den 9.34):

Takk! Skal sjekke ut. De regnes som høye? Jeg ser det er en del nettsteder hvor det ikke står hvor høye de er. Jeg bruker Alfa Walk King, de er veldig gode, men jeg tror ikke de er stive nok, har god nok støtte. Hva slags str bruker du vanligvis, vil du si at er normal str?

Vet ikke hva som regnes høye støvler, tror det viktigste er at de går over anklene. De er høye nok for meg, ivertfall.

Jeg bruker 42 vanligvis, og Scarpa Kinesis i 42.  De passer føttene mine bra, tror jeg har rimelig vanlige føtter.

Jeg kjenner ikke Alfa Walk King, og vet ikke hvor stive de er.   Hvorfor mener du de kanskje ikke har god nok støtte?    Har du tenkt å gå utenom sti i veldig ulendt terreng?   (Det hadde vært interessant å høre om i en annen tråd - jeg har gått mye utenom sti i Breheimen.)

Crispi Hunter er sikkert bra, men det at de går så langt opp på leggen gjør vel at de blir veldig varme?

Det er folk som har gått med LaSportiva Ultra Raptor med tung sekk på sti i Breheimen, se video.   Selv synes jeg Ultra Raptor blir for myke selv på skogsstier med steiner og røtter.   Så folk er veldig forskjellige.

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Skrevet
Luesveis skrev (10 timer siden):

Vet ikke hva som regnes høye støvler, tror det viktigste er at de går over anklene. De er høye nok for meg, ivertfall.

Jeg bruker 42 vanligvis, og Scarpa Kinesis i 42.  De passer føttene mine bra, tror jeg har rimelig vanlige føtter.

Jeg kjenner ikke Alfa Walk King, og vet ikke hvor stive de er.   Hvorfor mener du de kanskje ikke har god nok støtte?    Har du tenkt å gå utenom sti i veldig ulendt terreng?   (Det hadde vært interessant å høre om i en annen tråd - jeg har gått mye utenom sti i Breheimen.)

Crispi Hunter er sikkert bra, men det at de går så langt opp på leggen gjør vel at de blir veldig varme?

Det er folk som har gått med LaSportiva Ultra Raptor med tung sekk på sti i Breheimen, se video.   Selv synes jeg Ultra Raptor blir for myke selv på skogsstier med steiner og røtter.   Så folk er veldig forskjellige.

Takker for innspill @Luesveis! Jeg har vel tenkt at jeg burde ha høyere og stivere sko enn de jeg har, at de bør være mer stabile der det er veldig ulendt. Nå har ikke jeg gått i Breheimen før, men ut ifra det jeg har lest/hørt, så er det krevende terreng der. Jeg hadde tenkt til å følge de merkede stiene der. Kinesis ligner litt på Walk King, så vidt jeg kan se. De regnes vel som halvhøye, de to typene.
Det er et godt poeng at det blir varmere med høyere sko, hvis jeg bare skulle gått i "snillere" terreng, ville jeg ikke vurdert å kjøpe nye, men jeg må nok ta en liten test-tur med de skoa jeg har nå, utstyrshullet er fort gjort å havne i. 
Gull med youtube-linken, takk, skal sjekkes ut! 

• Liker 1
Skrevet
thomas christensen skrev (7 timer siden):

Jeg har vel tenkt at jeg burde ha høyere og stivere sko enn de jeg har, at de bør være mer stabile der det er veldig ulendt.

Høyere støvler er jo ikke alle nødvendigvis stivere. En del jaktstøvler og ikke minst militære støvler har alle høye, men mjuke skaft. Støvler stivhet beskrives i et bokstavsystem, hvor A er mjuk og C (D?) er det stiveste. Støvler i B/C vil jeg regne som passe for det aller meste her i Norge, kanskje bortsett høyalpine områder og utstrakt bruk av stegjern. En del B/C støvler tar stegjern til bregåing. Alpinister kan gjerne erklære sig uenige med meg??  Det stiveste jeg har prøvd er vel Meindl Perfekt, C en klassisk beksømstøvle i ypperste kvalitet, men tung og meget stiv til alminnelig fjellgåing. Så de ble faset ut for mange år siden.

https://meindl.de/model-filter/?lang=en#:~:text=Extensive tours and,Multifunction

Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.