Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tidligere en post hvor jeg ba om tips til et tunneltelt for en person og en middels hund (noen ganger en minihund også). Hovedsakelig tresesongs bruk og fjellturer i Nord-Norge, men muligens noen vinterturer etter hvert.

Ut i fra det som ble anbefalt der har Jeg har foreløpig landet på Nallo. Men jeg er veldig i stuss om jeg skal gå for vanlig Hilleberg Nallo 3 for å få litt mer takhøyde og gulvplass eller Nallo 2 GT for ekstra yttertelt og bonus med mulighet for «nødly» for noen i yttertelt.

Nallo 3; Jeg liker godt midtåpningen og at man kan sitte «beskyttet» og titte ut fra øverst i døren om været er dårlig. Det er vanskelig å få ordentlig inntrykk av hvor stor forteltet egentlig er der; er det plass til at en hund og litt bagasje kan ligge å tørke litt, eller blir det veldig trangt? Blir Nallo 3 for stort for mitt bruk og jeg burde gå for Nallo 2?

Nallo 2 GT; vurderes pga stort fortelt som jo kan være bra når det regner eller har våt hund. Jeg liker godt at det har mulighet til å lage en liten «gapahuk» og sitte se ut på været/ha skygge for solen. Bakdelen er potensielt vanskeligere å finne teltplass og bittelitt ekstra vekt, men det har ikke så mye å si. Jeg har og lest innlegg om at folk fort «glemmer» å bruke den gapahukfunksjonen, og da er kanskje «lett versjonen» som fins i Nallo 2 nok?

Er det noen som har noen innspill eller tanker å komme med? Jeg er ca 170 høy, og har lest tidligere poster om temaet. I god Fjellforum-ånd er det selvfølgelig lov å prøve foreslå noe helt annet.

Annonse
Skrevet

Tenkte bare å skyte inn at du også kan vurdere Fjällräven Lite 3 eller Shape 3. Førstnevnte har to stenger og glidelås på hver side for to åpninger. Sistnevnte har 3 stenger og større fortelt. Jeg er veldig glad i Hilleberg og har flere telt fra de til ulikt bruk, men liker de Fjällräventeltene veldig godt. Samme DAC-stenger og plugger. Hadde lite 3 i flere år, men byttet til shape 3 da jeg økte hundetallet. Har vært mitt favorittelt til høyfjellsturer sommerhalvåret, da syns jeg litt god plass er veldig fint. Har også brukt de vinterstid. 

Nevner disse teltene fordi de ofte er å finne til veldig gode priser, både nytt (Jakt og friluft har hatt noen partisalg) og brukt på finn, hvor de er mye billigere enn Hilleberg.

• Liker 1
Skrevet
48 minutes ago, Bokhylla said:

Takk for innspill @foroll. Skal prøve sette meg litt inn i de og. Har lengden på de noen gang vært problematisk ift å finne teltplass?

Problematisk vil jeg aldri si, nei. Man trenger jo egentlig bare flat leirplass akkurat der man skal ligge. Om man har ei grop eller trerot i forteltet gjør jo ikke egentlig noe. Men jo mindre fotavtrykk jo enklere er det såklart å finne en fornuftig teltplass.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har over 300 netter i Nallo 2 GT. (Har også Akto og Staika). God plass i forteltet, lav vekt og enkelt oppsett gjør det til mitt mest brukte telt. Forteltet gir et arbeidsrom i all slags vær og med litt mindre mygg, knott, klegg og fluer. Det å finne teltplass har aldri vært et problem.

Gapahukfunksjonen er gull i godvær og lett regn. Da har du nesten funksjonen til en tarp. GT-versjonen med fortelt gir vel en økt vekt på rundt 400g, spesielt på grunn av en ekstra teltstang. Men det utgjør jo vekten av en tarp, som kanskje gapahukfunksjonen / forteltet erstatter.

Mitt første Nallo 2 GT fra 2008 må nå sart pensjoneres på grunn av slitasje. Jeg er så fornøyd med teltet at jeg allerede har kjøpt meg et nytt på tilbud som ligger i boden å venter på å ta over i framtiden. Du skal lete lenge etter et telt som har bedre kvalitet enn Hilleberg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes dørløsningen på Nallo virket veldig fin, helt til jeg begynte å bruke teltet. Det var ikke så praktisk da man hele tiden måtte passe på at det ikke lå ting i veien i forteltet. Man har egentlig bare litt plass på sidene, når man må gå inn ifra fronten. En annen ulempe var at det ble veldig langt å strekke seg bort til glidelåsen for å lukke igjen. 

I GT versjonen så er jo ikke dette ett problem da. Eller hos andre produsenter hvor man ofte har en sideinngang selv med lignende utforming som Nallo. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.