Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger en fin tur i månedsskiftet juni/juli på Hardangervidden. Vi kommer med ettermidagstoget fra Bergen fredag, må hjem mandag. Vi er to damer og en 10-årig jente. Jeg har vurdert å gå fra Haugastøl via Tuva til Ustaoset, og oppom Ustetind. Vi sover i telt. Ingen av oss har vært i området før og lurer på om det er mulig å bestille taxi fra togstasjonen på Haugastøl ned til Lægreidstølen? Hvordan er terrenget på denne ruten? Er det kjekkere å gå nord for jernbanen isteden? Andre anbefalinger til en helgetur langs Bergensbanen?

Annonse
Skrevet

Hvor mange km vil dere gå? Enkelt og fint (og tørt) terreng mellom Tuva og rv7. Taxi skal gå bra, og så går det noen busser der men de treffer du kanskje ikke med toget på kvelden. Et annet alternativ kan være tog til Geilo, taxi til Tuva og så gå ned forbi Heinseter og ta båten Halnekongen tilbake (som jeg mener korresponderer med buss til toget). Litt kostbart men mer variert både terreng og transport. Båten tror jeg begynner å gå første helgen i juli, men lurt å sjekke med de.

Skrevet

Jeg er litt usikker på 10-årlngen. Hun har tidligere gått lett turer på 10km men tror humøret kan variere litt så vi vil ikke ha dårlig tid eller press på oss. Men la oss si max 10 km lørdag og søndag, litt kortere mandag siden vi skal nå et tog. Fredag bare en time eller to siden det allerede har blitt kveld.

Skrevet
9 hours ago, Solbjørg Olsen said:

Jeg er litt usikker på 10-årlngen. Hun har tidligere gått lett turer på 10km men tror humøret kan variere litt så vi vil ikke ha dårlig tid eller press på oss. Men la oss si max 10 km lørdag og søndag, litt kortere mandag siden vi skal nå et tog. Fredag bare en time eller to siden det allerede har blitt kveld.

Kan og nevne at hvis dere begynner fra Lægreidstølen må dere gå ganske langt opp på Monsbuhæe for å komme skikkelig bort fra rv7 siden du ser ned på den. Med taxi til Tuva ser dere ikke flere biler. Og hvis dere ikke må gå DNT ruter er det et hav av stier sør for Tuva som er mulig å gjøre en rundtur av med retur ned til Ustaoset. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.