Gå til innhold
  • Bli medlem

En kort tur og nye ALFA Impact.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kort tur.

Etter å ha prøvd de gamle Alfa Impact med nye såler på en litt lengre tur- med et heller vondt resultat, var jeg langt fra sikker på om jeg i det hele tatt burde ta på tur. Muligens ville det ikke skade med en kjapp og lett tur. Bare for å sjekke.

Nå var ikke været det aller beste. Selv om det var nevnt sol i værmeldingen, så var det vind og lav temperatur som holdt meg tilbake. Nå har jeg gått i både vind og med lav temperatur noen ganger før, det står i hvert fall ikke på klærne.

Jeg har hatt liggende et par nye Alfa Impact. Det kan se ut som om disse skoene går ut fra ALFA sitt sortiment, og jeg kjøpte et nytt par. Bare for å være sikker. Disse skoene har ligget klar.

Det paret jeg har brukt i mer enn to år, begynner å bli slitt. Mønsteret på sålen er nesten forsvunnet og hælen har bare omtrent halv høyde. Jeg har lenge tenkt å ta i bruk det nye paret.

Problemet er at nye sko alltid er litt trange i starten. Det har som regel ordnet seg ved at jeg ikke har på mer enn et tynt par med strømper. Med det eldste paret ute av bruk, det neste utslitt, burde jeg tenke på det nyeste paret.

Det kunne være en tanke å kombinere en kjapp tur med å ta i bruk det nye paret med ALFA Impact. Heldigvis har jeg Borestranden like i nærheten. Der er det flatt men stor sett veldig greit å gå. Det ville jo være mulig å snu om skoene – eller beina – ikke var klar for en tur.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gå mer enn til Fuglingene og tilbake. En tur på snaut 5-6 kilometer. Det ville jo være mulig å fortsette mot Reve havn, å gjøre det til en så pass lang tur at den kom med i loggen – med nød og neppe.

Jeg pakket opp skoene. Fant fram turklær og kjørte ned til Bore. Der var det denne dagen ikke mange andre som ville på tur. Noen er der selvsagt, bikkene må jo luftes.

Nye sko er litt stive, og føles trangere enn gamle inngåtte sko. Jeg kunne godt kjenne at de nye tok litt på samme plass som de gamle med nye såler. Jeg lurte på om det ville bli noe som liknet på tur. Ved Fuglingene fortsatte jeg videre, og etter en stund glemte jeg nesten at jeg hadde på nye sko, og fortsatte bare sørover.

Jeg havnet selvsagt på Reve havn før jeg snudde. Denne gang uten noen pause. Tilbake samme vei som jeg var kommet, men etter hvert fikk jeg vondt. Det var kanten helt øverst på skoeskoen som tok bort i på leggen.

Dette er noe jeg har kjent på nye sko tidligere. Det pleier å rette seg etter bare noen få gangers bruk. På en måte må skoene gås inn, men ikke for annet en å få «åpningen» stor nok. Jeg har nå tre par ALFA Impact, og litt avhengig av om jeg får ny såle på det mellomste paret, så har jeg sko i tre til fem år. Jeg får se hva jeg gjør da.

Det ble en tur som mange andre. Omtrent 9 kilometer. Null bakker, og godt underlag, gjør at farten ble nesten 5 kilometer i timen. Jeg var egentlig godt fornøyd da jeg igjen sto ved bilen.

P4151597.JPG

P4151600.JPG

P4151608.JPG

P4151611.JPG

P4151614.JPG

P4151617.JPG

P4151618.JPG

• Liker 5
Annonse
Skrevet
REJOHN skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt liggende et par nye Alfa Impact. Det kan se ut som om disse skoene går ut fra ALFA sitt sortiment, og jeg kjøpte et nytt par. Bare for å være sikker. Disse skoene har ligget klar.

P4151597.JPG

P4151600.JPG

P4151608.JPG

P4151611.JPG

P4151614.JPG

P4151617.JPG

P4151618.JPG

I tråden "Håldbare fjellsko" nevnte borgern at det kommer ny versjon. Og da jeg gjorde et søk på versjon 2 så fikk jeg treff på nettbutikken til Milrab, som allereder har lagt ut den nye modellen, selv om den ikke kan bestilles ennå. Ser ut som de er litt for raskt ute i forhold til Alfa sin lansering.
https://milrab.no/products/alfa-impact-adv-2-0-gtx-m-classic-brown-6177f

Har selv den første versjonen, men ennå lenge igjen til de er utslitt. I tillegg har jeg en eldre versjon av Walk King, som jeg "jobber" med å slite ut. 

• Liker 1
Skrevet

Hmm, det er jo interessant at evig-produktet kommer i ny versjon. Blir da erstatter-deler på førsteversjon byttet ut med nye typer? Jeg regner ikke med at Alfa kommer til å sitte på et evig lager med reparasjonsdeler til førsteutgaven.

Angående såkeskifte så merket jeg ikke noe forskjell første gang mine Impact ble sålet om, men andre gangen hvor også Gore-tex membranen ble byttet ble de merkbart trangere og måtte "gåes inn" på nytt selv om resten av skoen var den samme.

• graham endret tittelen til En kort tur og nye ALFA Impact.
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Hmm, det er jo interessant at evig-produktet kommer i ny versjon. Blir da erstatter-deler på førsteversjon byttet ut med nye typer? Jeg regner ikke med at Alfa kommer til å sitte på et evig lager med reparasjonsdeler til førsteutgaven.

Angående såkeskifte så merket jeg ikke noe forskjell første gang mine Impact ble sålet om, men andre gangen hvor også Gore-tex membranen ble byttet ble de merkbart trangere og måtte "gåes inn" på nytt selv om resten av skoen var den samme.

Takk. Det var greit å høre. Da skal jeg sende inn støvlene og bare få nye såler.  Det er jo egentlig ganske godt gjort at Gore-Texen holder så lenge som den gjør. På Walk king gikk den etter stor sett et år.

• Liker 1
Skrevet
Fjell64 skrev (10 timer siden):

I tråden "Håldbare fjellsko" nevnte borgern at det kommer ny versjon. Og da jeg gjorde et søk på versjon 2 så fikk jeg treff på nettbutikken til Milrab, som allereder har lagt ut den nye modellen, selv om den ikke kan bestilles ennå. Ser ut som de er litt for raskt ute i forhold til Alfa sin lansering.
https://milrab.no/products/alfa-impact-adv-2-0-gtx-m-classic-brown-6177f

Har selv den første versjonen, men ennå lenge igjen til de er utslitt. I tillegg har jeg en eldre versjon av Walk King, som jeg "jobber" med å slite ut. 

Det kan se ut som om det kommer en ny versjon ja.  Jeg lurer på om den også er litt lettere. I så fall er det bra. (Da har jeg en løsning når (om) jeg trenger nye sko.

Skrevet
REJOHN skrev (5 timer siden):

Det kan se ut som om det kommer en ny versjon ja.  Jeg lurer på om den også er litt lettere. I så fall er det bra. (Da har jeg en løsning når (om) jeg trenger nye sko.

I følge nettsiden til Milrab så er vekten på den nye modellen  785 gram. Mens i den gamle modellen veier 750 gram for størrelse 42 i følge nettbutikker som fortsatt har den gamle modellen for salg. Milrab har ikke opplyst om hvilken størrelse vekten gjelder. Men jeg vil anta at det er størrelse 42 det også, siden det standarden som Alfa bruker for å oppgi vekt. I så tilfelle ser den nye modellen ut til å være litt tyngre. Vi får se hva Alfa lister når de lanserer den nye modellen på sin nettside.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.