Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY: Personlig tilpassede innleggsåler for alle typer sko.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært noen innlegg om sko i det siste, på forumet. Jeg tenkte å bidra litt slik at sommerens turer kan bli bedre for noen ;) 

Gode sko kan være ukomfortable om fotsengen ikke passer foten. Særlig på lange turer. Den vanligste måten å ordne dette på er ved hjelp av å kjøpe nye innleggssåler i butikken, bruke varmetilpassede såler, eller få laget ortopediske såler. Jeg har mange par av disse typene, men det blir aldri helt perfekt. Det som går igjen er:

- Formen blir ikke helt 100% slik jeg vil.

- De er ofte veldig harde.

- De bygger ofte for mye i skoen.

- De er dyre.

- Etc.

Noe jeg har bedre erfaring med, som alltid fungerer, er å lage mine egne. Fordelene med dette er:

- Veldig billig.

- Formen blir 100% slik jeg vil.

- Kan tilpasses hver sko individuelt. Man slipper samtidig å skifte såler mellom skoene. Hver sko får sin såle.

- Fotsengen blir myk og komfortabel, også på lange turer.

- Veier lite.

- Bygger lite, så dette kan gjøre i alle sko. Også dresskoene :) 

For min del er det så enkelt som at jeg ønsker litt mer myk og behagelig fotbuestøtte. Dette hjelper i tillegg mot overpronasjon. Jeg kjøper derfor noen billige skumsåler, eller tar noen gamle skumsålepar fra utslitte sko, og klipper til fotbuestøtte som limes/teipes under den originale medfølgende skosålen. Er det en volumiøs sko, kan man legge denne nye sålen oppå den gamle for å få en tettere passform i skoen (eks. i Alfa Walk King og M77 har jeg doble såler).

I noen sko limer jeg flere lag med fotbuestøtte, og da blir påfølgende lapp gjerne mindre enn den første. Tilpasses akkurat slik man vil, med lapper der man føler for selv i den aktuelle skoen.

Min favoritt er skumsåler. De er lette, myke, gir demping, og er permable slik at det ikke blir like klamt i skoen som ved bruk av tette gel-såler.

Alfa sine standard såler synes jeg passer det meste om man skal erstatte den originale innleggsålen helt. Som lapper man limer under, kan hva som helst av mykt materiale brukes.

Bildeeksempelet er fra en fjellstøvel jeg bare ønsker litt mer fotbuestøtte, og bruker derfor en bit fra en tynn gul skumsåle jeg hadde liggende.

Lykke til :)

IMG_8438.jpeg

IMG_8439.jpeg

• Liker 1
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.