Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire med to barn under 2 år. Jeg trenger nå å oppgradere telt og liggeunderlag da jeg fra før har telt fra msr for 2 pers, pluss exped liggeunderlag med dun og naturligvis hatt fokus på det som gav meg, og etterhvert mannen min fine opplevelser.

Framover blir det base camp-prinsippet som råder, og jeg har sett på ulike kuppeltelt/domer, f.eks Helsport Varanger Dome 4-6 pers.

Har du anbefalinger til meg på hva jeg bør gå for? Jeg ser for meg at det er godt med takhøyde for dager det blåser og er godt å leke litt i teltet før soving og for alle situasjoner med påkledning/ stell/ amming og håndtering av barna i teltet.

Når det gjelder underlag, ville dere fortsatt å bruke exped (jeg har 2x 120 cm som egner seg for samsoving), eller heller brukt bamse-underlag mtp fukt (søl/tiss) eller hopping og turning (punktering). 

Nå i starten vil vi bruke tralle til frakt av utstyr, så vekt etc er ikke det mest avgjørende nå i småbarnsperioden.

Tar ellers imot alle tips og forslag til andre innkjøp som har økt komfort og turglede for deg og din familie.

Annonse
Skrevet

Høyde innvendig er greit når man har små barn med på tur. Da kan vi voksne stå og det er lett å få orden på det meste uten å krype på alle fire. Feks det å løfte et barn krypende er ganske tungt. Jeg hadde et Mountain hardwear casa 4 når barna var små. Det var 168 cm høyt innvendig og veide under 4 kg. Tror ikke det lages lengre vårt telt, men finner du ett lignende så har du det perfekt barnetelt. 

Tore 

• Takk 1
Skrevet

Bergans Wiglo 4 (versjon 1) har fungert som en drøm for oss da barna var små. Noe tungt, rundt 6 kg mener jeg å huske, men nytten av teltet har vært større enn kostnaden ved å bære.

• Takk 1
Skrevet

Du sier ingen ting om:

Hvor mye det vil bli brukt.

Hvilke sesonger det vil bli brukt.

Er du en person som kun telter i finvær, eller i alt vær?
Skal det bæres langt, eller helst brukes i nærheten av bil.

Trenger du et telt som er lett å finne plass til i høyfjellet?

Budsjett.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Takk! Det blir mye bruk i fortrinnsvis tre sesonger, vår - sommer - høst. Med småbarn (fra 6 uker - 2 år) vil det fortrinnsvis være i finere vær nå i begynnelsen og så utvide den horisonten også etterhvert. 

Ellers er ikke vekt særlig avgjørende, dette blir et base camp-telt og vi vil bruke tralle. F.eks 100-1000 m avstand med eksempel til plasser jeg har notert meg enten i Oslo-marka / Rondane / Jotunheimen. Vi legger opp til kortere turer fra bil i de neste årene, eller i «bakgården» hos mine foreldre nord i Gudbrandsdalen.
Det er absolutt en fordel om det er greit å sette opp av én person så ikke begge voksne blir låst i montering med 1 og etterhvert 2 viltre gutter med på tur.

Jeg har alltid likt høy grad av komfort på tur, og å «bære tungt» for å få igjen for den innsatsen i opplevelsen. 

Budsjett er opptil ca 20.000. 

Gabs88 skrev (17 minutter siden):

Du sier ingen ting om:

Hvor mye det vil bli brukt.

Hvilke sesonger det vil bli brukt.

Er du en person som kun telter i finvær, eller i alt vær?
Skal det bæres langt, eller helst brukes i nærheten av bil.

Trenger du et telt som er lett å finne plass til i høyfjellet?

Budsjett.

Skrevet
Kvennavika skrev (2 timer siden):

Bergans Wiglo 4 (versjon 1) har fungert som en drøm for oss da barna var små. Noe tungt, rundt 6 kg mener jeg å huske, men nytten av teltet har vært større enn kostnaden ved å bære.

Takk! Fikk dere da også plass til klær og litt utstyr inne i teltet, eller hvordan opplevde dere plassen med to barn og to voksne? Har sett på både 4 og 6, men det er ikke noe poeng i å gå for stort heller selvsagt ☺️

Skrevet
Mari_92 skrev (1 time siden):

Takk! Fikk dere da også plass til klær og litt utstyr inne i teltet, eller hvordan opplevde dere plassen med to barn og to voksne? Har sett på både 4 og 6, men det er ikke noe poeng i å gå for stort heller selvsagt ☺️

Inne i teltet har all gulvplassen mer eller mindre vært okkupert av madrassene, vi har vært to voksne og to barn hvor vi voksne har brukt brede underlag og barna vanlige/smale underlag (men voksenstørrelse-/lengde). Men har ikke sett på det som et problem med tre yttertelt, i tillegg til at man kan bruke fotenden på barnas madrass til klær og slikt.

• Takk 1
Skrevet

Vi drar med oss en Wiglo LT 4 (forrige versjon) i sommer, med barn på 2 og 5. Har kommet frem til at å flytte camp daglig sannsynligvis blir litt mas, spesielt hvis innerteltet skal kobles av og på. 

Spent på om teltet føles stort nok til to våkne troll, da de oppblåsbare liggeunderlaga tar opp litt plass. Dekker vi bare teltbunnen med celleplaseunderlag er det nok et kjempe(stort) telt. 

Skrevet
Volum skrev (På 20.4.2025 den 9.52):

Kanskje en lavvo er veien å gå, siden dere skal bruke tralle? 

Jeg er tilhenger av lavvo og har mange mange døgn i lavvo de siste 20 årene, men har i det siste sett nytten av flere typer moderne telt med tilnærmet rette vegger og stor takhøyde. Det gir større utnyttbar plass. Både på bakkenivå og også ifht at det er flere steder å henge ting uten at det er i veien når ting skal tørkes osv. 

Så blir det en vurdering ifht terreng og vær da jeg tenker at lavvoens konstruksjon og utprøving gjennom mange mange år har noe med stabilitet i vind osv å gjøre. 

Skrevet (endret)

Vi har brukt kuppelteltet Gimle 4 til bruken du skisserer. Fantastisk telt som gikk ut av produksjon for mange år siden. Men oppgraderte til et 6 manns tunnel telt med samme navn, Gimle 4+ fra Helsport med ståhøyde, og med to separate innertelt nå som gutten vår blir tenåring. Det kan godt hende det blir en flott opplevelse for barna å få eget innertelt. Om ikke til overnatting, så til lek.

Har også nylig kjøpt Varanger Dome 8-10 for bruk med lavvo ovn og oppbevaring av elsykler innendørs på tur. Vi har også 40 liters gasskjøleskap og 1kW batteribank så det er definitivt luksus glamping langs vei. Dome teltet er 10kg... Uten innertelt. Vi bruker tilhenger for å frakte alt utstyr til enkelte turer. Kano, packraft, støpejernskjøkken, bålpanne, kjøleskap osv 😆

Til faktisk turbruk har vi brukt Fjellheimen 3 SL og nå fremover Hilleberg Nallo 4 GT med plass til den nye hunden vår, en golden som ikke liker å sove alene 😆

Anbefaler stenger til tarpen. Det tok 17 år før jeg kjøpte og angrer på at det ikke ble kjøpt tidligere. Å kunne slå opp tarp hvor som helst uavhengig av trær er gull verdt. 

Screenshot_20250422_135254_Photos.jpg

Screenshot_20250422_135218_Photos.jpg

Screenshot_20250422_135205_Photos.jpg

Screenshot_20250422_135058_Photos.jpg

Screenshot_20250422_135029_Photos.jpg

Endret av Fjellfilmeren
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har hatt Wiglo 4 noen år nå. Jeg kjøpte det da våre barn var nesten like små som dine. Det har vært er utmerket turtelt for vår familie.

På våre turer har det alltid vært to voksne, to barn og en hund. Barnene våre er nå 6 og 8 år, og hunden er en blanding mellom irsk setter og flatcoated retriever. Det er koselig å være ilag i samme telt når vi er på tur! I Wiglo er det ikle noe problem å være fire inne i teltet samtidig.  Det føles ikke trangt og keitet. Vi har alltid mat og klær inne i teltet.

Wiglo har tre yttertelt (et hovedyttertelt, i front, og to små på sidene). Jeg og min bedre halvdel ligger alltid ytterst mot hvert vårt yttertelt. Da kan man fort ta med seg et barn ut om natta, hvis det skulle bli behov for akutt dobesøk. Her legger vi også hver vår pakksekk med utstyr som vi ikke nødvendigvis trenger å ha inne i teltet, men som man raskt får tilgang til uten å måtte krype ut av posen.

Vi har brukt Wiglo omtrent like mye om senvinteren som om sommeren. Det har stormmatter, og er et solid vintertelt. Kanskje i største laget hvis det skal varmes opp. 

Man trenger ikke å koble av og på innertelt. Jeg har kun koblet det på, og siden har det vært der. Teltet kan være litt vanskelig å sette opp i starten, men det lærer man seg ganske fort. Det er kombinasjonen mellom teltstenger og "lavvostang" som man være litt forvirrende, men det finnes videoer på YouTube som viser hvordan man best setter opp Wiglo.

Nå har jeg ikke erfaring med andre telt i dette segmentet, men jeg vil anbefale Wiglo 10 av 10 ganger til en familie på 2 + 2. 

Endret av ingen87
Skrevet
17 hours ago, ingen87 said:

Vi har hatt Wiglo 4 noen år nå. Jeg kjøpte det da våre barn var nesten like små som dine. Det har vært er utmerket turtelt for vår familie.

På våre turer har det alltid vært to voksne, to barn og en hund. Barnene våre er nå 6 og 8 år, og hunden er en blanding mellom irsk setter og flatcoated retriever. Det er koselig å være ilag i samme telt når vi er på tur! I Wiglo er det ikle noe problem å være fire inne i teltet samtidig.  Det føles ikke trangt og keitet. Vi har alltid mat og klær inne i teltet.

Wiglo har tre yttertelt (et hovedyttertelt, i front, og to små på sidene). Jeg og min bedre halvdel ligger alltid ytterst mot hvert vårt yttertelt. Da kan man fort ta med seg et barn ut om natta, hvis det skulle bli behov for akutt dobesøk. Her legger vi også hver vår pakksekk med utstyr som vi ikke nødvendigvis trenger å ha inne i teltet, men som man raskt får tilgang til uten å måtte krype ut av posen.

Vi har brukt Wiglo omtrent like mye om senvinteren som om sommeren. Det har stormmatter, og er et solid vintertelt. Kanskje i største laget hvis det skal varmes opp. 

Man trenger ikke å koble av og på innertelt. Jeg har kun koblet det på, og siden har det vært der. Teltet kan være litt vanskelig å sette opp i starten, men det lærer man seg ganske fort. Det er kombinasjonen mellom teltstenger og "lavvostang" som man være litt forvirrende, men det finnes videoer på YouTube som viser hvordan man best setter opp Wiglo.

Nå har jeg ikke erfaring med andre telt i dette segmentet, men jeg vil anbefale Wiglo 10 av 10 ganger til en familie på 2 + 2. 

Hvis du referrerer til min kommentar om å koble av og på innertelt, så burde jeg spesifisert at det gjaldt de tilfellene man ønsker å pakke dem separat for å holde innertelt (forholdsvis) tørt. I regnevær. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.