Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle, 

Jeg har det siste året gått mye i fjellet. Jeg har slitt ut ett par Alfa Synshorn og nå synger ett par Crispi Attiva på siste verset. 

Alfa skoene satt som ett skudd på foten, men både såle og skinn ble fort utslitt. Crispi skoene har vært holdbar, men sitter ikke særlig godt på foten. Har helt siden start gledet meg til de er utgått og jeg med god samvittighet kan kjøpe ett nytt par. Jeg går flere km enn mange i året, for det meste på vestlandet der det blir mange sykluser med fuktighet og tørke. 

Noen som kan anbefale ett par sko som har god kvalitet og sittet godt? 

Annonse
Skrevet
Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

Hva med et par som kan repareres? Alfa Impact, eller en modell fra Lundhags?

Har sett på impact.. men ser også at de ikke er på nettsiden til alfa lengre.. betyr dette at de ikke er i produksjon lengre? Hvor lenge holder de da "delelager"?

Lundhags har jeg sett på. Desverre er det få butikker i Bergen som selger dette. Så vanskelig å få prøvd før kjøp.. men ingen dum ide. 

Skrevet

Er det en nordisk crispi og international crispi? 

Mange har norske navn som Valdres og Besseggen. Andre har mer internationale navn som Attiva og Rainier. 

Passformen på attiva var håpløs for meg. Men det er kanskje ikke utenkelig at valdres funker.

Skrevet

Hei

Tyske Meindl (og Hanwag) fremstiller støvler av meget bra kvalitet! Mine Meindl Island Pro har i hvert fall vært ganske holdbare inkl. GTX foret, som stadig er tett. Finnes i alminnelig lest og wide utgave.  Kan finnes litt små i størrelsen, så må prøves i butikk - selvfølgelig også for passformen, som er det viktigste! Outdoor, Bergen har visst Meindl, men til stiv pris! Men du kan da prøve der.

Elgen

Skrevet
elgen skrev (15 timer siden):

Hei

Tyske Meindl (og Hanwag) fremstiller støvler av meget bra kvalitet! Mine Meindl Island Pro har i hvert fall vært ganske holdbare inkl. GTX foret, som stadig er tett. Finnes i alminnelig lest og wide utgave.  Kan finnes litt små i størrelsen, så må prøves i butikk - selvfølgelig også for passformen, som er det viktigste! Outdoor, Bergen har visst Meindl, men til stiv pris! Men du kan da prøve der.

Elgen

Det må sjekkes ut. Takk for tipset 👍

Skrevet
Melderskin skrev (På 17.4.2025 den 18.46):

Har sett på impact.. men ser også at de ikke er på nettsiden til alfa lengre.. betyr dette at de ikke er i produksjon lengre? Hvor lenge holder de da "delelager"?

Lundhags har jeg sett på. Desverre er det få butikker i Bergen som selger dette. Så vanskelig å få prøvd før kjøp.. men ingen dum ide. 

Impact kommer i V2. Det er smnå forskjeller fra V1. Skulle være litt lettere sa en på Alfa. Men vet ikke når den kommer. Vil tro at de legger opp til at mye er likt med V1 slik at det er enkelt med reparasjoner etc fremover.

Skrevet
Melderskin skrev (På 17.4.2025 den 17.24):

Hei alle, 

Jeg har det siste året gått mye i fjellet. Jeg har slitt ut ett par Alfa Synshorn og nå synger ett par Crispi Attiva på siste verset. 

Alfa skoene satt som ett skudd på foten, men både såle og skinn ble fort utslitt. Crispi skoene har vært holdbar, men sitter ikke særlig godt på foten. Har helt siden start gledet meg til de er utgått og jeg med god samvittighet kan kjøpe ett nytt par. Jeg går flere km enn mange i året, for det meste på vestlandet der det blir mange sykluser med fuktighet og tørke. 

Noen som kan anbefale ett par sko som har god kvalitet og sittet godt? 

Crispi Skarven har skum innvendig (assb?) og passer de fleste føtter.

Skarven tåler røft bruk over tid og denne skoen kan på ingen måte sammenlignes med Crispi Attiva.

Skrevet (endret)

Er på jakt etter nye tur/jakt-sko selv etter at mine 10 år (?) gamle Crispi Skarven begynner å bli litt vel slitne.

Synes det tok ganske lang tid å gå de inn, så i starten var jeg ganske missfornøyd med kjøpet, men etter at A.B.S.S skummen fant riktig form ble de tilnærmet perfekt. Har desverre ikke vært så flink til å vedlikeholde de så skinnet er blitt ganske porøst (men fortsatt tett) og de gir meg gnagsår ved lenger turer. På tide med noe nytt før høsten.

Kom over Crispi sine S.W.A.T Evo støvler. Disse har fått mange positive omtaler rundt om på forskjellige nettbutikker, men slike omtaler sier sjelden noe om langtidsbruk. Noen her med erfaring med disse? Personlig liker jeg den anonyme looken og ikke minst vekten. De er nok mykere enn Skarven, men tidvis synes jeg kanskje at Skarven skoene har vært litt vel stive, spesielt i bratte oppoverbakker.

Endret av Urd
Skrevet
elgen skrev (På 18.4.2025 den 5.39):

Hei

Elgen

Kjøpte og meindl Island, etter at crispi skarven har endret passform. Ikke fått brukt dem så mye at jeg kan si noe om holdbarhet, men virker bra! Kjennes litt rar ut i hælen, akillesen, men det har ikke vært noe problem ved bruk.

og så er den i wide 🥳🥳🦆

• Liker 1
Skrevet
borgern skrev (19 timer siden):

Impact kommer i V2. Det er smnå forskjeller fra V1. Skulle være litt lettere sa en på Alfa. Men vet ikke når den kommer. Vil tro at de legger opp til at mye er likt med V1 slik at det er enkelt med reparasjoner etc fremover.

Interessant. Det so. Skuffet mest med synshorn skoene jeg hadde var at sålen ble totalt ødelagt av skarpe steiner. Noe crispi skoene ikke har gjort i det heletatt. Der er rett og slett sporene snart slitt bort. 

Skrevet
Fenrisfrøya skrev (16 timer siden):

Crispi Skarven har skum innvendig (assb?) og passer de fleste føtter.

Skarven tåler røft bruk over tid og denne skoen kan på ingen måte sammenlignes med Crispi Attiva.

Ser fort ut som  samme såle som Attiva. I utgangspunktet ikke dumt, da det er over vristen den altid har passet dårlig. 

Skrevet
borgern skrev (På 19.4.2025 den 14.13):

Gjorde et Google søk på versjon 2. Og Milrab har lagt ut den nye versjonen i sin nettbutikk allerede. Men ennå ikke mulig å bestille. Ser ut som de kanskje er litt raskt ute i forhold Alfa sin lansering.

https://milrab.no/products/alfa-impact-adv-2-0-gtx-m-classic-brown-6177f

Det er en del endinger i detaljer. Og helt ny såle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.