Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor skulle jeg sove ei ukes tid i telt på lydighetscamp med bikkja, og holdt på å fryse i hjel fordi det ble så kaldt og fuktig. Hadde åpen lavvo uten innerduk og uten bunn. Skal på samme turen i år, og håper å få noen tips her om hvordan jeg kan overleve uten å fryse meg skakk? Skal sies at det var sinnsykt varmt og solfylt på dagtid, så det var ordentlig tørt på dagen, og jeg lå ved siden av en dam, sammen med omtrent en million sukkermaur (jeg flytta inn i et verksted, men det er ikke så ønskelig at jeg camper der neste gang, siden jeg da må rydde opp campen hver morgen istedenfor å bare la den stå). Jeg har mulighet til å ligge ved siden av et jorde istedenfor, og tenker det blir mye mer aktuelt, men jeg vil høre med dere for å sjekke om noen vet hva MER jeg kan gjøre for å holde meg og bikkja tørre og varme? :P 

Har dere noen lure tips? 

Annonse
Skrevet

Ut fra beskrivelsen, eller mangel på, klarer jeg ikke helt å se for meg forholdene du hadde på natta og hva som evt. kan forbedres.

Uansett er det noen ting som aldri er dumt;

- bunnduk som hindrer avdamping fra bakken
- god ventilasjon
- varm nok sovepose (jeg opplever at de fleste sommerposer som regel blir for kalde på sommeren, men pass på at den ikke blir for varm, og luft / tørk den godt på dagtid slik at fukt ikke bygger seg opp over flere dager)
- ett bra liggeunderlag som gir god isolasjon mot bakken (viktig på sommeren også.
- unngå matlaging/koking i teltet på kveldstid, evt. luft veldig godt mens du holder på.

• Liker 1
Skrevet

Varm nok pose er lurt. T-Comfort er når jeg personlig våkner av å være kald, og det er når posen er tørr. Så 5 graders margin er ofte lurt når man planlegger pose til en tur, synes jeg da. Et underlag kan gjøres noe varmere ved å legge et billig nødteppe (aluminiumsteppe) mellom det og bakken. Å kombinere oppblåsbart med skum er også lurt. 

Skrevet

Én ting er i hvert fall helt sikkert, og det er at uten bunnduk er det mye større kjangs for mye kondens. En bunnduk/presenning/byggplast som gulv vil gjøre underverker.

Jeg har ingen erfaring med en-duks lavvo, men to-duks telt har betydelig mindre kondens i innerteltet enn en-duks telt.

Om soveposen er kald kan du bruke mer klær på kroppen og/eller varmeflaske i posen. T-Comfort er punktet jeg begynner å fryse om jeg har klær på og gode liggeunderlag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.