Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en Primus Omnifuel som er rundt 20 år gammel, og i går ble det litt spenning under steking av pølser, tilkoblet gass.

Fresingen av pølser var godt i gang og etter en liten stund sa jeg til min sønn, lukter det ikke litt gass her? Før jeg rakk å foreta meg noe mer stod justeringsskruen på toppen av gassdunken i flammer. Fikk etter hvert slokket, men justeringsskruen ble bra smeltet.

Hva kan være årsaken til dette? Antar at det må ha oppstått en lekasje. Er det en Oring her som lekker?

IMG_6301.jpeg

Annonse
Skrevet

Har du et bilde av skaden? Det hadde vært interessant å sett. Det er sikkert vanskelig å svare på, men hvor godt var slangen skrudd på gassboksen? Kan lekkasjen ha skjedd helt nede ved gassboks-gjengene, og flammen bare tatt tak i plastventilen? Det må ha lekket såppas mye at gassen først har blitt tent av brenneren (avstand boks/brenner?), og så vært vedvarende lekk nok til å sette fyr på plasten.

Jeg ville koblet den på en gassboks med stengt ventil på brenneren og luktet/hørt meg frem til hvor det lekker slangen/koblingen/gassboksen.

Skrevet

Ser for meg at gass har sivet ut fra boksen, når bort til brenneren, tar fyr, brenner seg tilbake og fortsetter å brenne i og rundt justeringsskruen som tar fyr/smelter. Tror også på O-ringen som skyldig her

Skrevet

O-ringen i koblingen kan du pirke ut med en nål og sjekke tilstanden på.

Det er også en pakning der slangen er koblet inn mot koblingen/ventilen, det kan også lekke der. Da må slangen inkludert ventil byttes.

Kan også være at boksen ikke ble skrudd nok fast til at det ble helt tett.

Skrevet

Takk for svar alle, skal ta et bilde når jeg kommer hjem fra ferie.

Ville i verste fall flammene ha gått ned i boksen med et stort kabomb, eller vil ikke dette kunne skje?

Skrevet (endret)
banan skrev (2 timer siden):

Takk for svar alle, skal ta et bilde når jeg kommer hjem fra ferie.

Ville i verste fall flammene ha gått ned i boksen med et stort kabomb, eller vil ikke dette kunne skje?

Nei, siden det ikke er noe oksygen inne i boksen. Men hvis det er brennbart materiale rundt boksen som kan begynne brenne slik at selve boksen varmes opp, så kan trykket inne i boksen øke så kraftig at boksen revner, med en eksplosjonsartet brann som resultat når all gassen slipper ut.

Og uansett, hvis du ikke raskt hadde fått kontroll på brannen og lekkasjen, så hadde det klart vært tryggest å trekke seg unna.

Endret av Fjell64
Føyde på presisering.
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.