Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mengden energi som kreves for å varme opp en bestemt mengde vann fra en bestemt temperatur til oppkok (100°) i et ideelt oppsett, er konstant.

Det er de ytre forhold, og hvor effektivt man klarer å gjøre nytte av energien man forbruker, som avgjør hvor mye energi man til syvende og sist bruker på å få vannet varmt.

Ved å hente vannet i bekken før man trenger det, og la det varmes opp av omgivelsene 10-15° først, sparer man energien som det kreves til denne temperaturøkningen. På en lengre tur kan dette utgjøre en reell forskjell i forbruk av drivstoff.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (59 minutter siden):

Jet fuel A1 / F34 har jeg testet på 111,ern. Veldig god og ren forbrenning. Men da jeg satt meg inn i hva den inneholder av tilsetninger avskrev jeg den umiddelbart. Prøvde diesel på brenneren fra Primus for mange år siden. Det var mindre vellykket. Gul og ufullstendig forbrenning.

Ja. Forsvaret oppdaget også at F-34 inneholdt stoff som ikke er bra. Den første av artiklene nevner at mange avdelinger har byttet til renset bensin, noe som er mulig siden Forsvaret i stor grad har byttet ut 111 med MSR XGK EX. 
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-f-35/utsetter-forsvarets-drivstoff-frist/384752
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-helse/fortsetter-bruken-av-kreftfremkallende-drivstoff/406935
Men jobber med å bytte det ut med alternativer. Og 

Vi fyrte mye med F-34 på 111-ene da jeg var ute ved avdeling på begynnelsen av 90-tallet. Da skal jeg prøve å la være å avsporte tråden ytterligere🙂

Skrevet
Fjell64 skrev (54 minutter siden):

Ja. Forsvaret oppdaget også at F-34 inneholdt stoff som ikke er bra. Den første av artiklene nevner at mange avdelinger har byttet til renset bensin, noe som er mulig siden Forsvaret i stor grad har byttet ut 111 med MSR XGK EX. 
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-f-35/utsetter-forsvarets-drivstoff-frist/384752
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-helse/fortsetter-bruken-av-kreftfremkallende-drivstoff/406935
Men jobber med å bytte det ut med alternativer. Og 

Vi fyrte mye med F-34 på 111-ene da jeg var ute ved avdeling på begynnelsen av 90-tallet. Da skal jeg prøve å la være å avsporte tråden ytterligere🙂

All info er god info.

• Liker 1
Skrevet
Fjell64 skrev (2 timer siden):

byttet til renset bensin, noe som er mulig siden Forsvaret i stor grad har byttet ut 111 med MSR XGK EX

111T (den med stillebrenner), brenner parafin og bensin på samme dysen. Og alkolhol ved bytte av dyse og ved å sette på struperør. Det samme med 111C (også stillebrenner).

111 bråkete parafinbrenner er beregnet til parafin. Men den brenner faktisk bensin også helt fint uten bytte av dyse. Jeg har hørt om folk som trodde det var bensinbrenner, og bare har brukt bensin på denne.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

111T (den med stillebrenner), brenner parafin og bensin på samme dysen. Og alkolhol ved bytte av dyse og ved å sette på struperør. Det samme med 111C (også stillebrenner).

111 bråkete parafinbrenner er beregnet til parafin. Men den brenner faktisk bensin også helt fint uten bytte av dyse. Jeg har hørt om folk som trodde det var bensinbrenner, og bare har brukt bensin på denne.

I følge UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser:

Sitat

Forsvarets OPTIMUS 111 skal kun fyres med bruk av parafinholdige petroleumsprodukter.

Side 305: https://regelverk.forsvaret.no/fileresult?attachmentId=24887503

Hvorfor vet jeg ikke. Vi hadde en blanding av bråke og stille brennere. Mulig Forsvaret kjøpte brennere fra Optimus som var optimalisert for Forsvarets behov. Men usikker.

Skrevet

Du kan jo gønne på med en ny Optimus Hiker... hva med denne https://www.depotsjefen.no/products/optimus-hiker-plus

Jeg var så heldig og kom over en ny 111 på et opphørssalg for noen år siden, de er vel verre å sette kloa i nå. Ellers har jeg en Primus Omnifuel som går fint på parafin, men bråker fælt. Mest brukt blir MSR Dragonfly på bensin... men det var jo utenfor kravspesifikasjonene. Bråker godt den og forsåvidt.

Skrevet

Hei,

Jeg er likesom trådstarter overbevist "parafinist"! Der var en gang en her på FF som hadde en "nær på" ulykke med bensin. Jeg bruker konsekvent tennvæske på min Optimus Nova - litt eldre og fremstillet i Sverige. Elgkalven fikk en da de byttet til Kina-produksjon og vi måtte bytte 2 ganger før vi fikk en funksjonsdugelig. Novaen er enten montert i en Trangia eller en "revesaks". Forvarmer faktisk også bare ved å slippe litt tennvæske ut. Novaen kan også finreguleres bra til finere matlaging - eller gå på full fres til snøsmeltning. Gjorde dette for 14 dager siden.

111T - hiker er vel en Nova variant pakket i boks!? Jeg akseptere med glede noe bråk fra en "primus". Det er en beroligende hvesen, som forsikrer alt er vel i teltet, som en kompis på Grønland sir. Han sir også at primusser skal behandles med omhu og kjærlighet som en kvinne! Med vedlikehold og bytte av noen få deler og pakninger holder de vel livslangt!

Flere her har jo "antikke" primuser, som er funksjonsdugelige!

Elgen 

• Liker 1
Skrevet
elgen skrev (5 timer siden):

111T - hiker er vel en Nova variant pakket i boks!?

Nei.

111T er den klassiske 111 med stillebrenner.

T betyr «Triple fuel», og den brenner parafin, bensin og alkohol (rødsprit). Sistnevnte med dysebytte og truperør.

Fjell64 skrev (10 timer siden):

I følge UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser:

Side 305: https://regelverk.forsvaret.no/fileresult?attachmentId=24887503

Hvorfor vet jeg ikke. Vi hadde en blanding av bråke og stille brennere. Mulig Forsvaret kjøpte brennere fra Optimus som var optimalisert for Forsvarets behov. Men usikker.

111T og 111C har begge stillebrennere, og er beregnet til å gå på bensin i tillegg til parafin og alkohol/sprit.

111 (altså bråkebrenner) er en parafinbrenner, men fungerer altså fint med bensin i praktiske tester. Jeg går ikke god for løsningen, jeg bare nevner det. 

111B (også bråkebrenner). Er identisk til vanlig 111 med bråkebrenner, men selve brennerhodet har ett stigerør mindre. Dette gjør at forvarmingen av drivstoffet som tilføres blir dårligere, og parafin ian derfor ikke brukes. Dette er en ren bensinbrenner.

———-

Alle 111 brennnerne har lik kasse og tank, det er kun brennerhodet som er forskjellig, i hovedsak (samt litt forskjellige varianter av pumpepakninger som går om hverandre). 111C har justeringen på motsatt side, og derfor hull på andre siden av kassen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.