Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å pensjonere den aldrende 111,ern min og skaffe meg en ny brenner.

Nå begynner det å bli en stund siden jeg kjøpte brenner sist, ca 1999-2000, og det har skjedd mye på den fronten siden da. Primus Mulitifuel er brenneren jeg kjøpte den gangen.

Det er en fantastisk brenner, men den støyer. 

Jeg bruker utelukkende parafin og tilsvarende til mine brennere.

Så da er spørsmålet til forumsdeltakerne her inne:

Hva anbefales i dag? Jeg foretrekker produkter fra Optimus og Primus og gjerne en som er støysvak. Trenger ikke å brenne annet enn parafin eller tilsvarende.

Annonse
Skrevet (endret)
NordicLandscapePhotography skrev (1 time siden):

Nå begynner det å bli en stund siden jeg kjøpte brenner sist, ca 1999-2000, og det har skjedd mye på den fronten siden da. Primus Mulitifuel er brenneren jeg kjøpte den gangen.

Hva anbefales i dag? Jeg foretrekker produkter fra Optimus og Primus og gjerne en som er støysvak. Trenger ikke å brenne annet enn parafin eller tilsvarende.

Primus Omnilite Ti med Silencer (tillegg) er vanskelig å ikke anbefale. Spesielt ikke om du er fornøyd med Primus Multifuel. Denne er noe mindre og har justeringsventil, men er ellers utformet ganske likt som Multifuel (nåværende modell i hvert fall).

Omnilite bråker som juling den og, men med Silencer-bjella blir den stille og behagelig. Det blir litt mindre effektiv med silencer (spesielt i litt vind), og forvarming- og opptenningsprosedyre er litt annerledes med silencer enn med uten. Man lærer seg forskjellene fort.

Jeg har ikke prøvd mine Omniliter med annet enn bensin, men de har dyse for parafin også.

Bilde for insp 😁

IMG_5870.thumb.jpeg.653e0fa28e2a32fb8b10df4b3d788383.jpeg

Endret av sneakyowl
Skrevet

Utvikling har gått mer og mer i retning av bensin brennere, og de fleste multifuel brennere går best på bensin.  Som ihuga Optimus fan så må jeg av likevel innrømme at etter at produksjonen ble flyttet til Asia så har kvaliteten svingt for mye.  Da står vi vel egentlig igjen med Primus og MSR som de to tradisjonelle gode produsentene.  

Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (45 minutter siden):

Du ønsker en brenner som har stillebrenner, og brenner parafin? Eller er bensin også aktuelt?

Skal du ha den med på langtur i norge og det er aktuelt å etterfylle underveis, er parafin en stor fordel. Tennvæske selges overalt på 1-liters flasker, og fungerer nemlig ypperlig i parafinbrennere.

Har vekt noe å si? Hvis ikke er 111T (stillebrenner) mitt absolutt førstevalg. Den er kompakt, solid, stødig, enkel å regulere og det er null søl. Brenner ypperlig på parafin og bensin. Jeg foretrekker parafin på denne, det er tryggere og drøyere i bruk.

Er det slangebrenner du er på jakt etter vil jeg anbefale bensin på tanken uansett. Det blir fort en dråpe her og der som søles med drivstoff når man kobler av/på tanken, og da er bensin mye renere.

Er det viktig at den har god flammeregulering, eller er ikke det så viktig?

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (22 timer siden):

Primus Omnilite Ti med Silencer (tillegg) er vanskelig å ikke anbefale. Spesielt ikke om du er fornøyd med Primus Multifuel. Denne er noe mindre og har justeringsventil, men er ellers utformet ganske likt som Multifuel (nåværende modell i hvert fall).

Omnilite bråker som juling den og, men med Silencer-bjella blir den stille og behagelig. Det blir litt mindre effektiv med silencer (spesielt i litt vind), og forvarming- og opptenningsprosedyre er litt annerledes med silencer enn med uten. Man lærer seg forskjellene fort.

Jeg har ikke prøvd mine Omniliter med annet enn bensin, men de har dyse for parafin også.

Bilde for insp 😁

I følge Primus så er Omnilite Ti Silencer kun beregnet på bruk med bensin. Og ikke parafin og lignende:
https://primusequipment.com/en-no/products/omnilite-ti-silencer?_pos=1&_psq=silenc&_ss=e&_v=1.0

Det i forhold til trådstarters preferanse for parafin.

Oppdatering 16 april

Med "parafin og lignende" så inngår også diesel og drivstoff til jet motorer, som også er basert på parafin. Men jeg ser at Primus er litt upresis med begrepsbruken. For både på den engelske og svenske versjon av nettsiden så bruker de betegnelsen aviation fuel og flygbränsle. Dette begrepet inkluderer også flybensin eller aviation gasoline. Mens de nok burde skrevet jet fuel og flybränsle, som er basert på parafin. Flybensin, som brukes i stempelmotoer for småfly, må uansett ikke brukes, siden den fortsatt er tilsatt bly.

Endret av Fjell64
La til en presisering
  • Liker 2
Skrevet
sneakyowl skrev (12 timer siden):

Bilde for insp 😁

Ut fra hva jeg leser på nett, fungerer demperen ikke med parafin.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Du ønsker en brenner som har stillebrenner, og brenner parafin? Eller er bensin også aktuelt?

Skal du ha den med på langtur i norge og det er aktuelt å etterfylle underveis, er parafin en stor fordel. Tennvæske selges overalt på 1-liters flasker, og fungerer nemlig ypperlig i parafinbrennere.

Har vekt noe å si? Hvis ikke er 111T (stillebrenner) mitt absolutt førstevalg. Den er kompakt, solid, stødig, enkel å regulere og det er null søl. Brenner ypperlig på parafin og bensin. Jeg foretrekker parafin på denne, det er tryggere og drøyere i bruk.

Er det slangebrenner du er på jakt etter vil jeg anbefale bensin på tanken uansett. Det blir fort en dråpe her og der som søles med drivstoff når man kobler av/på tanken, og da er bensin mye renere.

Er det viktig at den har god flammeregulering, eller er ikke det så viktig?

Bensin holder jeg meg unna. Spesielt med tanke på at jeg fyrer inne i teltet også. Har respekt for brennbare væsker som lett gasser og skaper eksplosjonsfare ved lekkasje. 

Langtur er pr. nå ikke aktuelt så det utgjør ikke et kriterie for valget.

Vekt er ikke kritisk ettersom jeg alltid har brukt 111,ern i forbindelse med vinterturer der pulk brukes. Nå har jeg bestilt reppsett til min, men jeg ser at tilgang på originale deler begynner å bli tynt. Dette er desidert min favoritt brenner til fyring i telt ettersom den brenner stille. En annen god egenskap er muligheten til å regulere effekten med tanke på matlaging. Multifuel brenneren fra Primus som jeg har nå er best egnet til å koke vann og smelte snø. Så regulering av effekten er vesentlig i forhold til valg.

Skrevet

Jeg tolket "Parafin eller tilsvarende" litt vagt - Men om bensin er utelukket er nok ikke Silencer på Omnilite TI et godt valg, nei.

Personlig ser jeg ikke helt frykten med bensin. Behandler man det rett skal det mye til for å være utrygt. Eventuelt søl fordampes og ufarliggjøres også fort - Men det er en digresjon!

Skrevet
sneakyowl skrev (14 minutter siden):

Jeg tolket "Parafin eller tilsvarende" litt vagt - Men om bensin er utelukket er nok ikke Silencer på Omnilite TI et godt valg, nei.

Personlig ser jeg ikke helt frykten med bensin. Behandler man det rett skal det mye til for å være utrygt. Eventuelt søl fordampes og ufarliggjøres også fort - Men det er en digresjon!

Parafin og tilsvarende er campingparafin, tennvæske osv.

Kanskje jeg skal gi bensin er sjanse. Skader jo ikke å prøve. 

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (14 timer siden):

Bilde for insp 😁

Hvor mye blir effekten redusert med silencer,en? Sånn ca.

Skrevet (endret)
NordicLandscapePhotography skrev (33 minutter siden):

Hvor mye blir effekten redusert med silencer,en? Sånn ca.

Jeg har bare gjort en måling, og jeg burde nok gjøre flere med forskjellige pumper/brennere for å ha noe litt mer håndfast, men det tok ca. 1,5 min lenger å koke opp 1L vann innendørs med silencer enn det gjorde uten, men ellers de samme parametere brukt.

~8 min vs 6 min og 30 sek.

Det må sies at Omnilite er mye mindre hissig enn Omnifuel og f.eks andre "store" brennere som XGK EX. Personlig synes jeg det er en fordel. Selv om man bruker litt lenger tid på å smelte en kjele snø, bruker man også automatisk mye mindre drivstoff også.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Effekten med og uten silencer er nok identisk. Det er mengden gass som slippes ut av dysen som bestemmer effekten.

Tilgangen på deler til 111 (bråkebrenner) og 111T (stillebrenner) er god. Men man må gå på finn.no eller Optimus Norge på facebook.

Om vekten ikke er viktig, og det er parafin du ønsker å bruke, så er det faktisk ingen brennere som fungerer bedre enn den du har.

• Liker 2
Skrevet

OT: Jeg gjorde for noen år siden en test med Omnifuel II, på alkylat, med og uten Berniedawg silencer (ser at det snakkes om Omnilite i denne tråden, så dette er jo litt på siden). Det var da 2 sek som skilte, som egentlig ikke er en forskjell. 

Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Effekten med og uten silencer er nok identisk. Det er mengden gass som slippes ut av dysen som bestemmer effekten.

Tilgangen på deler til 111 (bråkebrenner) og 111T (stillebrenner) er god. Men man må gå på finn.no eller Optimus Norge på facebook.

Om vekten ikke er viktig, og det er parafin du ønsker å bruke, så er det faktisk ingen brennere som fungerer bedre enn den du har.

Finnes massevis av deler på Ebay feks. Sammenlignet med originale deler opplever jeg kvaliteten varierende.

Men er som du skriver, det finnes knapt en bedre brenner.

Skrevet

Ta en titt på Soto Stormbreaker. Den går på gass og bensin.

"God  og presis japansk engineering", gjør den enkel i bruk, den har god effekt og brenner gullende rent. Lydnivå som en gassbrenner, også på bensin uten ekstra dill dall for å få den stille.

Jeg har hatt med Omnifuel, Omnilite og MSR XGK som reserve til Stormbreaker på vintertur, de har blitt liggende nedpakket. Har silencer både til Omnilite og Omnifuel. Med silencer må du forvarme mer, og passe på at du ikke får underburn når du kjører i gang.

Stormbreaker er brukervennlig som en gassbrenner også når den brenner bensin.

At bensin er "livsfarlig", er en gammel myte fra tiden alt gikk på parafin. Nå er parafin vanskelig å få tak i, og det som utgir seg for "parafin" har ikke nødvendigvis samme innhold, og fungerer like nødvendigvis like bra uansett brenner.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

"Effekt" i ren energi fra drivstoffmengde vs effekt i praksis bruk er to helt forskjellige ting. Der er jeg ganske sikker på at praktiske målinger trumfer greit ;)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (2 timer siden):

"Effekt" i ren energi fra drivstoffmengde vs effekt i praksis bruk er to helt forskjellige ting. Der er jeg ganske sikker på at praktiske målinger trumfer greit ;)

Effekten er lik ;) Trykket i flasken, og ventilåpningen, er set som regulerer hvor mye gass som forbrennes.

Det kan være forskjell i «effektiviteten», altså hvor mye varme som «søles» utenfor kjelen under bruk. Dette er avhengig av eks. kjele- og brennerkombinasjon.

Vanligvis kommer stillebrennere best ut, fordi hastigheten på gasstrømmen er lavere/bedre spredt, og man «søler» da mindre varme om kjelediameteren er stor nok. Men først og fremst er det avhengig av hvilke brenner og kjele som passer best sammen.

Endret av Marius Engelsen
Skrevet
Marius Engelsen skrev (33 minutter siden):

Effekten er lik ;) Trykket i flasken, og ventilåpningen, er set som regulerer hvor mye gass som forbrennes.

Det kan være forskjell i «effektiviteten», altså hvor mye varme som søles. Dette er avhengig av eks. kjele- og brennerkombinasjon.

Vanligvis kommer stillebrennere best ut, fordi hastigheten på gasstrømmen er lavere/bedre spredt. Og man «søler» mindre varme. Men først og fremse avhengig av hvilke brenner og kjele som passer best sammen.

Dette støtter jeg. Jeg merker stor forskjell på Multifuel,en og 111,ern. Den gamle 111,ern avgir mer varme selv om oppgitt effekt er omtrent lik.

Skrevet (endret)

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Det kan være forskjell i «effektiviteten», altså hvor mye varme som søles. Dette er avhengig av eks. kjele- og brennerkombinasjon.

Vanligvis kommer stillebrennere best ut, fordi hastigheten på gasstrømmen er lavere/bedre spredt. Og man «søler» mindre varme. Men først og fremse avhengig av hvilke brenner og kjele som passer best sammen.

Semantikk på høyt plan dette, men uansett ikke så mye poeng bak det når man snakker om (samme!) brenneroppsett med/uten stillebrenner det er praktisk forskjell å måle (altså "effektiviteten")

Endret av sneakyowl
Skrevet (endret)
NordicLandscapePhotography skrev (9 timer siden):

Parafin og tilsvarende er campingparafin, tennvæske osv.

Kanskje jeg skal gi bensin er sjanse. Skader jo ikke å prøve. 

Det inkluderer også diesel og drivstoff til jetmotorer (jet fuel/ jetparafin), som også er basert på parafin. Ser at Primus er litt upresis i begrepsbruken på sine nettsider. Så jeg la inn en litt lengre oppdatering om det i posten min lengre opp tråden:
https://www.fjellforum.no/topic/63665-ny-brenner/#findComment-553182

Endret av Fjell64
La inn ordet jetparafin.
Skrevet
Fjell64 skrev (22 minutter siden):

Det inkluderer også diesel og drivstoff til jetmotorer (jet fuel/ jetparafin), som også er basert på parafin. Ser at Primus er litt upresis i begrepsbruken på sine nettsider. Så jeg la inn en litt lengre oppdatering om det i posten min lengre opp tråden:
https://www.fjellforum.no/topic/63665-ny-brenner/#findComment-553182

Jet fuel A1 / F34 har jeg testet på 111,ern. Veldig god og ren forbrenning. Men da jeg satt meg inn i hva den inneholder av tilsetninger avskrev jeg den umiddelbart. Prøvde diesel på brenneren fra Primus for mange år siden. Det var mindre vellykket. Gul og ufullstendig forbrenning.

Skrevet

Det finnes mange tråder om drivstoff her inne.

Men både fritidsparafin, og tennvæske (de aller fleste varianter), er perfekt drivstoff til brenneren. Begge deler er lavaromatisk, og inneholder relativt lette fraksjoner som gjør at det kreves lite forvarming. Lett tilgjengelig overalt, og billig.

Flere andre produkter som eks. White Spirit, og lampeolje, kan også brukes, og er lavaromatiske. Av disse har jeg kun prøvd Whilhelmsens Chemicals sin lampeolje, og den brant like bra som det andre jeg har prøvd. (Den inneholder ikke voks eller andre ting som kan tette  igjen en brenner, det har jeg fra produsenten selv). Lampeolje er dog laget av litt tyngre fraksjoner, og krever i teorien litt mer forvarming.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.