Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å pensjonere den aldrende 111,ern min og skaffe meg en ny brenner.

Nå begynner det å bli en stund siden jeg kjøpte brenner sist, ca 1999-2000, og det har skjedd mye på den fronten siden da. Primus Mulitifuel er brenneren jeg kjøpte den gangen.

Det er en fantastisk brenner, men den støyer. 

Jeg bruker utelukkende parafin og tilsvarende til mine brennere.

Så da er spørsmålet til forumsdeltakerne her inne:

Hva anbefales i dag? Jeg foretrekker produkter fra Optimus og Primus og gjerne en som er støysvak. Trenger ikke å brenne annet enn parafin eller tilsvarende.

Annonse
Skrevet (endret)
NordicLandscapePhotography skrev (1 time siden):

Nå begynner det å bli en stund siden jeg kjøpte brenner sist, ca 1999-2000, og det har skjedd mye på den fronten siden da. Primus Mulitifuel er brenneren jeg kjøpte den gangen.

Hva anbefales i dag? Jeg foretrekker produkter fra Optimus og Primus og gjerne en som er støysvak. Trenger ikke å brenne annet enn parafin eller tilsvarende.

Primus Omnilite Ti med Silencer (tillegg) er vanskelig å ikke anbefale. Spesielt ikke om du er fornøyd med Primus Multifuel. Denne er noe mindre og har justeringsventil, men er ellers utformet ganske likt som Multifuel (nåværende modell i hvert fall).

Omnilite bråker som juling den og, men med Silencer-bjella blir den stille og behagelig. Det blir litt mindre effektiv med silencer (spesielt i litt vind), og forvarming- og opptenningsprosedyre er litt annerledes med silencer enn med uten. Man lærer seg forskjellene fort.

Jeg har ikke prøvd mine Omniliter med annet enn bensin, men de har dyse for parafin også.

Bilde for insp 😁

IMG_5870.thumb.jpeg.653e0fa28e2a32fb8b10df4b3d788383.jpeg

Endret av sneakyowl
Skrevet

Utvikling har gått mer og mer i retning av bensin brennere, og de fleste multifuel brennere går best på bensin.  Som ihuga Optimus fan så må jeg av likevel innrømme at etter at produksjonen ble flyttet til Asia så har kvaliteten svingt for mye.  Da står vi vel egentlig igjen med Primus og MSR som de to tradisjonelle gode produsentene.  

Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (45 minutter siden):

Du ønsker en brenner som har stillebrenner, og brenner parafin? Eller er bensin også aktuelt?

Skal du ha den med på langtur i norge og det er aktuelt å etterfylle underveis, er parafin en stor fordel. Tennvæske selges overalt på 1-liters flasker, og fungerer nemlig ypperlig i parafinbrennere.

Har vekt noe å si? Hvis ikke er 111T (stillebrenner) mitt absolutt førstevalg. Den er kompakt, solid, stødig, enkel å regulere og det er null søl. Brenner ypperlig på parafin og bensin. Jeg foretrekker parafin på denne, det er tryggere og drøyere i bruk.

Er det slangebrenner du er på jakt etter vil jeg anbefale bensin på tanken uansett. Det blir fort en dråpe her og der som søles med drivstoff når man kobler av/på tanken, og da er bensin mye renere.

Er det viktig at den har god flammeregulering, eller er ikke det så viktig?

Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Primus Omnilite Ti med Silencer (tillegg) er vanskelig å ikke anbefale. Spesielt ikke om du er fornøyd med Primus Multifuel. Denne er noe mindre og har justeringsventil, men er ellers utformet ganske likt som Multifuel (nåværende modell i hvert fall).

Omnilite bråker som juling den og, men med Silencer-bjella blir den stille og behagelig. Det blir litt mindre effektiv med silencer (spesielt i litt vind), og forvarming- og opptenningsprosedyre er litt annerledes med silencer enn med uten. Man lærer seg forskjellene fort.

Jeg har ikke prøvd mine Omniliter med annet enn bensin, men de har dyse for parafin også.

Bilde for insp 😁

IMG_5870.thumb.jpeg.653e0fa28e2a32fb8b10df4b3d788383.jpeg

I følge Primus så er Omnilite Ti Silencer kun beregnet på bruk med bensin. Og ikke parafin og lignende:
https://primusequipment.com/en-no/products/omnilite-ti-silencer?_pos=1&_psq=silenc&_ss=e&_v=1.0

Det i forhold til trådstarters preferanse for parafin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.