Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, mitt navn er Alexander Jensen. Etter å ha vært en stille leser på forumet over lengre tid så prøver jeg meg på en post. 18. mai 2025 går startskuddet for et eventyr jeg har drømt om lenge. Jeg skal gå Norge på langs til fots fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord. Turen vil i hovedsak følge UT.no sin tur langs Nordryggen med noen variasjoner. Ruten er lagt opp med mål om å få oppleve mest mulig av den magiske naturen vi har rundt oss. Ruten er derfor lagt opp på kryss og tvers av grensen. Norge består av utrolig mange perler som på grunn av utfordringer med logistikk kan være vanskelig å få oppleve. Denne turen gjør at jeg får sett steder jeg mest sannsynlig aldri vil se igjen. 

Det vil bli en utfordrende tur. Grunnen til at jeg kan gjennomføre denne turen er fordi min unike kone tar en enda større ekspedisjon hjemme. Nemlig å være alenemor de månedene jeg er på tur. Det tøffeste med turen vil være å forlate familie og venner over en så lang periode.

Dersom du ønsker å følge min reise så vil det bli lagt ut daglige blogginnlegg på min nettside www.hikingnorth.no underveis. Her har jeg delt mine pakklister, rutevalg og skrevet noen ord om bakgrunnen for mine utstyrsvalg.

I år har det vært en spesielt varm vår og snøen smelter fort. Den opprinnelige planen var å få til noen mil med ski i Setesdal- og Ryfylkheiane og over Hardangervidda. Med den værutviklingen vi ser nå er det store sjanser for at det kan bli tilnærmet gangbart hele veien allerede fra starten av juni.

Tidligere sesonger har det av noen blitt opprettet grupper på Facebook eller liknende for de som har tenkt å gå turen det året. Dette for å kunne utveksle tanker og erfaringer. Dette gjør også at man kan få et enkelt overblikk over aktuelle personer som man muligens kan bli å møte på turen.

Vet det har vært flere tråder på forumet allerede om folk som tenker å gå turen. Jeg ønsker at dette kan være en tråd der alle som tenker å gå turen kan legge inn noen ord uten å være redd for å kapre tråden. Skriv gjerne hvem som skal gå, rutevalg, retning og dato. Eventuelle begrensninger eller ekstra utfordringer er også veldig interessant. 

Ønsker alle en riktig god påske!

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Bra tråd-insj :) Her startes det fra Lindesnes en drøy uke før deg.
Meg, samboer og hund. Litt etter egentegnet rute, men det er mange likhetstrekk med det som er "NPL-normen".

Vi har lagt lista på en relativt "fast and light" tur med lette (ikke ultralette) pakninger (8-10kg uten mat og drikke) og estimert ~30 km dagsetapper hver dag når vi er kommet litt i gang. Vi starter nok litt roligere.

Snø blir et ikke-eksisterende problem i år, så vi har sånn sett valgt riktig år å ta denne turen når vi ikke ønsker omfattende utstyrsbytte og snøforhold-utfordringer i starten.

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Bra tråd-insj :) Her startes det fra Lindesnes en drøy uke før deg.
Meg, samboer og hund. Litt etter egentegnet rute, men det er mange likhetstrekk med det som er "NPL-normen".

Vi har lagt lista på en relativt "fast and light" tur med lette (ikke ultralette) pakninger (8-10kg uten mat og drikke) og estimert ~30 km dagsetapper hver dag når vi er kommet litt i gang. Vi starter nok litt roligere.

Spennende. Håper dere deler erfaringer underveis og/eller etter turen 🙂 Jeg tror det vil gi en utrolig god fleksibilitet med en såpass lav basevekt. Min er på omtrent 10 kg selv. Dette muliggjør som du har nevnt av deg på andre tråder lengre etapper, men også mulighet til å bære med seg litt ekstra luksus ved behov.

Snø blir et ikke-eksisterende problem i år, så vi har sånn sett valgt riktig år å ta denne turen når vi ikke ønsker omfattende utstyrsbytte og snøforhold-utfordringer i starten.

Jeg stresser fremdeles veldig med disse snøforholdene. Av det jeg ser av data på SeNorge og Windy nettkamera er det fremdeles 1-2m snø på de mest utsatte områdene. Ettersom proviantforsyninger blir sendt allerede før turen starter må det bestemmes relativt tidlig om det blir ski eller ikke. Har dere planlagt å gå Setesdal- og Ryfylkheiane, eller blir det Østheiene eller andre alternativer? Tenker du at en allerede nå kan si at det er helt sikkert at skiutstyret kan sløyfes? Merk at jeg tenker å prøve meg over Setesdal- og Ryfylkheiane og standardruten over Vidda fra Haukeliseter til Finse.

Skrevet
Alexander Jensen skrev (13 minutter siden):

Spennende. Håper dere deler erfaringer underveis og/eller etter turen 🙂 Jeg tror det vil gi en utrolig god fleksibilitet med en såpass lav basevekt. Min er på omtrent 10 kg selv. Dette muliggjør som du har nevnt av deg på andre tråder lengre etapper, men også mulighet til å bære med seg litt ekstra luksus ved behov.

Jeg stresser fremdeles veldig med disse snøforholdene. Av det jeg ser av data på SeNorge og Windy nettkamera er det fremdeles 1-2m snø på de mest utsatte områdene. Ettersom proviantforsyninger blir sendt allerede før turen starter må det bestemmes relativt tidlig om det blir ski eller ikke. Har dere planlagt å gå Setesdal- og Ryfylkheiane, eller blir det Østheiene eller andre alternativer? Tenker du at en allerede nå kan si at det er helt sikkert at skiutstyret kan sløyfes? Merk at jeg tenker å prøve meg over Setesdal- og Ryfylkheiane og standardruten over Vidda fra Haukeliseter til Finse.

Det blir i hvert fall litt drypp på Instagram, @tomapaatur :) 

Jeg mener man med 100% sikkerhet kan sløyfe skiutstyret.I hvert fall for ruten vi har planlagt som i utgangspunktet tok sikte på å unngå områder det vanligvis ligger mye snø i midten av Mai. I år ser det ikke ut som om det vil ligge noe der om smeltingen fortsetter i farten det går nå.

Uten å ha navnene i hodet på hvor vi går, så er det i hvert fall retning Rysstad og dermed Rjukan. Fra Rjukan har vi Geilo som neste stopp. Altså en ganske østlig Hardangervidda-kryssing. Og spesielt sikkert at er snøtomt når vi kommer krysser. Det blir litt mer partier på vei mot det man får over diverse heier mot Haukeli, men det forsøkes å begrenses der det lar seg gjøre.

IMG_6511.thumb.png.333865188b3aa5b74bf5e745ba872b3e.png

Ruten tegnet jeg for flere måneder siden, men kanskje den er moden for en liten revurdering, snøforholdene tatt i betraktning. De røde område i kartet er der det vanligvis har ligget mye snø.

• Liker 1
Skrevet

Det blir i hvert fall litt drypp på Instagram, @tomapaatur :) 

Jeg mener man med 100% sikkerhet kan sløyfe skiutstyret.I hvert fall for ruten vi har planlagt som i utgangspunktet tok sikte på å unngå områder det vanligvis ligger mye snø i midten av Mai. I år ser det ikke ut som om det vil ligge noe der om smeltingen fortsetter i farten det går nå.

Uten å ha navnene i hodet på hvor vi går, så er det i hvert fall retning Rysstad og dermed Rjukan. Fra Rjukan har vi Geilo som neste stopp. Altså en ganske østlig Hardangervidda-kryssing. Og spesielt sikkert at er snøtomt når vi kommer krysser. Det blir litt mer partier på vei mot det man får over diverse heier mot Haukeli, men det forsøkes å begrenses der det lar seg gjøre.

Ruten tegnet jeg for flere måneder siden, men kanskje den er moden for en liten revurdering, snøforholdene tatt i betraktning. De røde område i kartet er der det vanligvis har ligget mye snø.

Det gir mening. Jeg er enig i at man ved østlig rute som du beskriver kan være 100 % sikker. Mulig jeg gjør dette litt vel nervepirrende for meg selv med mitt rutevalg. Vil følge utviklingen tett og ta en avgjørelse i starten av mai en gang.

• Liker 1
Skrevet

Har dere noen mulighet til å dele ruta dere har planlagt? Hadde vært interessant å se diverse rutevalg som søre Trøndelag og nord for Fauske mtp kronglete terreng vest for grensa eller svippe innom Sverige..

• Liker 1
Skrevet
graham skrev (51 minutter siden):

Har dere noen mulighet til å dele ruta dere har planlagt? Hadde vært interessant å se diverse rutevalg som søre Trøndelag og nord for Fauske mtp kronglete terreng vest for grensa eller svippe innom Sverige..

Ruten min er skildret i detalj på nettsiden min. Her kan det trykkes inn på hver etappe og deletappe for ytterligere informasjon. 

https://hikingnorth.no/planlegging/rute/

• Liker 4
Skrevet
Alexander Jensen skrev (1 time siden):

Ruten min er skildret i detalj på nettsiden min. Her kan det trykkes inn på hver etappe og deletappe for ytterligere informasjon. 

https://hikingnorth.no/planlegging/rute/

En godt planalgt rute ser jeg. Innom mye hytter både DNT og åpne buer, fornuftig kryssing av FV74 i Lierne og krysse elva/reinsgjerdet ved Ranseren og sikkert innom Ranserbua? Svensk side av Blåmannsisen og videre nordover, der er jeg ikke noe kjent, jeg har bare vært på norsk side og der er det jo ganske kronglete å finne seg en fornuftig løype. 

Jeg må nesten spørre litt angående Forollhogna NP, jeg ser du har planlagt bu-safari der. Hvorfor gå via Bjørndalsbu og nesten ned i Endalen? Er det for å gå via Forollhogna-toppen? Hvis man ikke skal på toppen så ville jeg gått fra Storensjøen via Sørytjønna/Ytjønnbu via Budalstjønnin/Rundflobua (som er min favorittbu i området) og på oversiden av Rundfloen videre inn på tegnet rute. Evt slenge fra seg sekken og ta seg en tur oppom toppen når man kommer inn på stien sør for Forollsjøen. 

Svensk side av Sylan er det for at det er mer effektivt å ta handleturen på Storlien kontra Meråker?

• Liker 1
Skrevet
graham skrev (9 timer siden):

En godt planalgt rute ser jeg. Innom mye hytter både DNT og åpne buer, fornuftig kryssing av FV74 i Lierne og krysse elva/reinsgjerdet ved Ranseren og sikkert innom Ranserbua?

Jeg har planlagt depot ved Møteplass Børgefjell (Bergum). Østlig rute over Børgefjell passet derfor bra for min rute. Ruta er lagt innom Ranserbua. Jevnt over har jeg lagt rutene min svært mye hytter. Ser at det kunne ha vært mulig å sove nesten utelukkende i hytter på turen om man hadde ønsket det. Jeg trives godt med både telt og hytte. Når det er mye folk på hyttene så foretrekker jeg telt. Ellers er det fint å kunne gå kortere eller lengre enn etappene mellom hytter. Med de selvbetjente DNT hyttene så gjør det logistikken enklere med bæring av mindre mat. Tanken min med hytter er å ta overnattingene som de kommer. Ved mye dårlig vær er det fint å få noen hytteovernattinger for å tørke utstyr. Ellers ved fint vær er det ofte foretrukket telt.

Svensk side av Blåmannsisen og videre nordover, der er jeg ikke noe kjent, jeg har bare vært på norsk side og der er det jo ganske kronglete å finne seg en fornuftig løype. 

Fra Sulitjelma følger jeg hovedsaklig Nordlandsruta opp til Sitashytta. Dette er et godt rutenett hvor det er noe kioskutsalg på enkelte Svenske hytter. På Svensk side møter Nordlandsruta Padjelantaleden. Av erfaring er de Svenske stiene ofte mer tilrettelagt mer klopper og noen muligheter for badstu underveis. 

Jeg må nesten spørre litt angående Forollhogna NP, jeg ser du har planlagt bu-safari der. Hvorfor gå via Bjørndalsbu og nesten ned i Endalen? Er det for å gå via Forollhogna-toppen? Hvis man ikke skal på toppen så ville jeg gått fra Storensjøen via Sørytjønna/Ytjønnbu via Budalstjønnin/Rundflobua (som er min favorittbu i området) og på oversiden av Rundfloen videre inn på tegnet rute. Evt slenge fra seg sekken og ta seg en tur oppom toppen når man kommer inn på stien sør for Forollsjøen. 

Her spør du godt. Før jeg startet planleggingen av NPL hadde jeg aldri hørt om Forollhogna. Jeg ble inspirert etter å ha lest turbloggen til Susanne, Anders & Mons på tur (utentur.com). Området virket som et spennende alternativ til ruten via Tynset og Røros. Her ville man kunne gå litt mer i terreng kontra alternativet med mer vei. Rørosområdet vil jeg nok utforske en del på andre turer senere, mens Forhollhogna er et område som gjerne blir oversett. Etter å ha søkt en del så har det vist seg vanskelig å finne noen skisserte ruter fra vest til nordøst av nasjonalparken. Det har vært viktig for meg å få oppleve Sylan. Jeg har derfor lagt ruten til Ålen og videre over Kjølifjellet. En mer vestlig/nordlig rute igjennom nasjonalparken vil gjøre at jeg ender opp mer nord for nasjonalparken og risikerer å få en lengre veietappe til Ålen. Grunnet lite erfaring i området og med Ålen som endepunkt etter nasjonalparken så har ruten blitt litt tilfeldig tegnet. Jeg ble oppmerksom på buer ved Litj-Hiåsjøen og Ytjønna. Utover dette er det helt tilfeldig inntegning. Jeg har derfor tenkt at denne etappen med stor sannsynlighet vil kunne bli annerledes enn først tenkt. Når jeg går så bruker jeg aktivt appen LocusMaps. Denne muliggjør å tegne inn ruter på mobilen underveis og eksportere gps spor direkte til gpsen.

Om du har mulighet til å enkelt skissere inn en grov rute så er jeg svært åpen for innspill til endring av denne etappen.

Svensk side av Sylan er det for at det er mer effektivt å ta handleturen på Storlien kontra Meråker?

Her er det nok litt tilfeldigheter ute å går. Det virker som en utrolig fin tur både på norsk og på svensk side av Sylan. Ved å gå inn på Svensk side fra Nedalshytta så får jeg sett fjellmassivet fra flere vinkler. Sylarnas fjällstation er stengt frem til 15. juli. Dette området bruker å være svært populært om sommeren. Ettersom jeg passerer hytten rett før den åpner vil jeg få mulighet til å oppleve området med en helt spesiell ro uten så mye folk. Servering, dusj og badstu på Blåhammarens Fjällstation er også noe som lokker en del. Logistikkmessig ville det nok vært enklere å få sendt et proviantdepot til post i butikk i Meråker kontra Storlien. Ulempe i Sverige er at det ofte kreves pass for å hente ut Poste Restante pakker. Jeg har derfor planlagt å handle inn det jeg trenger for etappen i Storlien. Her får jeg også kjøpt inn litt ekstra snus som jeg dessverre ikke klarer meg uten.

Skrevet

Det høres ut som vi er ganske eniger når det gjelder hytter og telt. Hytter man passerer er kjekt, men stinn brakke utgår.

Jeg har skissert en rute hvordan jeg mest effektivt ville ha gått fra Kvikne til sørenden på Forollsjøen. Når jeg gikk der, starta jeg riktinok med å parkere bilen ved bommen før Grøntjønnan naturreservat, men det blir mye det samme. Jeg mener det er teltforbud innen naturreservatet forresten, men det passerer man fort. Vinters tid så går det skiløype på sommervegen som slutter ved nasjonalparkgrensa. Ved Svartsjøen langs Plassæterveien er det en tregamme på ene siden av vegen og dass på andre siden av vegen. Det er åpne buer ved Tjuvholdtjønna, Sørytjønna og Budalstjønnin. Det skal være greit å krysse bekken i utoset ved Sørytjønna, ved lav vannstand kan man trippe på noen steiner som er lagt ut, evt så blir det litt vassing på de samme steinene. Rundflobua ved Budalstjønnin synes jeg er veldig fin og så kan jeg anbefale å lese litt i hyttebøkene på Ytjønnbua. Jeg mener de går tilbake til 70tallet, med mange historier fra tiden før elektroniske navigasjonshjelpemidler og kompasskurs i skitvær. 

kvikne-forollsjoen.gpx

image.png

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, graham said:

Jeg har skissert en rute hvordan jeg mest effektivt ville ha gått fra Kvikne til sørenden på Forollsjøen.

Jag har gått ungefär den rutten. Vid Forollsjøen fortsatte jag rakt över Buhogna bort mot Meiåvollan och därifrån till Haltdalen. Det var inga problem någonstans vare sig med vad eller något annat. Meiåan passeras med båt.

• Liker 1
Skrevet
graham skrev (3 timer siden):

Det høres ut som vi er ganske eniger når det gjelder hytter og telt. Hytter man passerer er kjekt, men stinn brakke utgår.

Jeg har skissert en rute hvordan jeg mest effektivt ville ha gått fra Kvikne til sørenden på Forollsjøen. Når jeg gikk der, starta jeg riktinok med å parkere bilen ved bommen før Grøntjønnan naturreservat, men det blir mye det samme. Jeg mener det er teltforbud innen naturreservatet forresten, men det passerer man fort. Vinters tid så går det skiløype på sommervegen som slutter ved nasjonalparkgrensa. Ved Svartsjøen langs Plassæterveien er det en tregamme på ene siden av vegen og dass på andre siden av vegen. Det er åpne buer ved Tjuvholdtjønna, Sørytjønna og Budalstjønnin. Det skal være greit å krysse bekken i utoset ved Sørytjønna, ved lav vannstand kan man trippe på noen steiner som er lagt ut, evt så blir det litt vassing på de samme steinene. Rundflobua ved Budalstjønnin synes jeg er veldig fin og så kan jeg anbefale å lese litt i hyttebøkene på Ytjønnbua. Jeg mener de går tilbake til 70tallet, med mange historier fra tiden før elektroniske navigasjonshjelpemidler og kompasskurs i skitvær. 

kvikne-forollsjoen.gpx 12.22 kB · 1 Last ned

image.png

Dette så mer eller mindre likt ut som det jeg skisserte over samme området 👍 Kjekt å vite at man ikke har mistolket kartet helt.

Jeg velger å ikke dele hele detaljruten her, siden den først og fremst er veildedende uten at det er gjort så mye research under skisseringen. Turen blir litt til underveis og jeg vil ikke ha for mye informasjon om alle områdene før vi står der selv😁

• Liker 1
Skrevet
graham skrev (7 timer siden):

image.png

Takk for gode og detaljerte råd. Synes begge forslagene dine ser veldig gode ut. For meg er det ikke et mål i seg selv å finne raskeste ruten. Heller litt mot det første forslaget ditt; Storensjøen via Sørytjønna/Ytjønnbu via Budalstjønnin/Rundflobua og på oversiden av Rundfloen. Det er ofte god litteratur å titte i de gamle hyttebøkene. Skal ta en titt om jeg ender opp med å gå innom en eller flere av hyttene. 

• Liker 1
Skrevet
ruiCosta skrev (5 timer siden):

Jag har gått ungefär den rutten. Vid Forollsjøen fortsatte jag rakt över Buhogna bort mot Meiåvollan och därifrån till Haltdalen. Det var inga problem någonstans vare sig med vad eller något annat. Meiåan passeras med båt.

Dette var interessant. Mulig jeg justerer inn ruten over Buhogna istedenfor å gå rundt. Ruten min legges inn Hessdalen for å ende opp i Ålen. Det er mulig ruten justeres til å gå over Stordalshøgda fremfor å følge Hesjaelva..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.