Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, mitt navn er Alexander Jensen. Etter å ha vært en stille leser på forumet over lengre tid så prøver jeg meg på en post. 18. mai 2025 går startskuddet for et eventyr jeg har drømt om lenge. Jeg skal gå Norge på langs til fots fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord. Turen vil i hovedsak følge UT.no sin tur langs Nordryggen med noen variasjoner. Ruten er lagt opp med mål om å få oppleve mest mulig av den magiske naturen vi har rundt oss. Ruten er derfor lagt opp på kryss og tvers av grensen. Norge består av utrolig mange perler som på grunn av utfordringer med logistikk kan være vanskelig å få oppleve. Denne turen gjør at jeg får sett steder jeg mest sannsynlig aldri vil se igjen. 

Det vil bli en utfordrende tur. Grunnen til at jeg kan gjennomføre denne turen er fordi min unike kone tar en enda større ekspedisjon hjemme. Nemlig å være alenemor de månedene jeg er på tur. Det tøffeste med turen vil være å forlate familie og venner over en så lang periode.

Dersom du ønsker å følge min reise så vil det bli lagt ut daglige blogginnlegg på min nettside www.hikingnorth.no underveis. Her har jeg delt mine pakklister, rutevalg og skrevet noen ord om bakgrunnen for mine utstyrsvalg.

I år har det vært en spesielt varm vår og snøen smelter fort. Den opprinnelige planen var å få til noen mil med ski i Setesdal- og Ryfylkheiane og over Hardangervidda. Med den værutviklingen vi ser nå er det store sjanser for at det kan bli tilnærmet gangbart hele veien allerede fra starten av juni.

Tidligere sesonger har det av noen blitt opprettet grupper på Facebook eller liknende for de som har tenkt å gå turen det året. Dette for å kunne utveksle tanker og erfaringer. Dette gjør også at man kan få et enkelt overblikk over aktuelle personer som man muligens kan bli å møte på turen.

Vet det har vært flere tråder på forumet allerede om folk som tenker å gå turen. Jeg ønsker at dette kan være en tråd der alle som tenker å gå turen kan legge inn noen ord uten å være redd for å kapre tråden. Skriv gjerne hvem som skal gå, rutevalg, retning og dato. Eventuelle begrensninger eller ekstra utfordringer er også veldig interessant. 

Ønsker alle en riktig god påske!

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Bra tråd-insj :) Her startes det fra Lindesnes en drøy uke før deg.
Meg, samboer og hund. Litt etter egentegnet rute, men det er mange likhetstrekk med det som er "NPL-normen".

Vi har lagt lista på en relativt "fast and light" tur med lette (ikke ultralette) pakninger (8-10kg uten mat og drikke) og estimert ~30 km dagsetapper hver dag når vi er kommet litt i gang. Vi starter nok litt roligere.

Snø blir et ikke-eksisterende problem i år, så vi har sånn sett valgt riktig år å ta denne turen når vi ikke ønsker omfattende utstyrsbytte og snøforhold-utfordringer i starten.

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Bra tråd-insj :) Her startes det fra Lindesnes en drøy uke før deg.
Meg, samboer og hund. Litt etter egentegnet rute, men det er mange likhetstrekk med det som er "NPL-normen".

Vi har lagt lista på en relativt "fast and light" tur med lette (ikke ultralette) pakninger (8-10kg uten mat og drikke) og estimert ~30 km dagsetapper hver dag når vi er kommet litt i gang. Vi starter nok litt roligere.

Spennende. Håper dere deler erfaringer underveis og/eller etter turen 🙂 Jeg tror det vil gi en utrolig god fleksibilitet med en såpass lav basevekt. Min er på omtrent 10 kg selv. Dette muliggjør som du har nevnt av deg på andre tråder lengre etapper, men også mulighet til å bære med seg litt ekstra luksus ved behov.

Snø blir et ikke-eksisterende problem i år, så vi har sånn sett valgt riktig år å ta denne turen når vi ikke ønsker omfattende utstyrsbytte og snøforhold-utfordringer i starten.

Jeg stresser fremdeles veldig med disse snøforholdene. Av det jeg ser av data på SeNorge og Windy nettkamera er det fremdeles 1-2m snø på de mest utsatte områdene. Ettersom proviantforsyninger blir sendt allerede før turen starter må det bestemmes relativt tidlig om det blir ski eller ikke. Har dere planlagt å gå Setesdal- og Ryfylkheiane, eller blir det Østheiene eller andre alternativer? Tenker du at en allerede nå kan si at det er helt sikkert at skiutstyret kan sløyfes? Merk at jeg tenker å prøve meg over Setesdal- og Ryfylkheiane og standardruten over Vidda fra Haukeliseter til Finse.

Skrevet
Alexander Jensen skrev (13 minutter siden):

Spennende. Håper dere deler erfaringer underveis og/eller etter turen 🙂 Jeg tror det vil gi en utrolig god fleksibilitet med en såpass lav basevekt. Min er på omtrent 10 kg selv. Dette muliggjør som du har nevnt av deg på andre tråder lengre etapper, men også mulighet til å bære med seg litt ekstra luksus ved behov.

Jeg stresser fremdeles veldig med disse snøforholdene. Av det jeg ser av data på SeNorge og Windy nettkamera er det fremdeles 1-2m snø på de mest utsatte områdene. Ettersom proviantforsyninger blir sendt allerede før turen starter må det bestemmes relativt tidlig om det blir ski eller ikke. Har dere planlagt å gå Setesdal- og Ryfylkheiane, eller blir det Østheiene eller andre alternativer? Tenker du at en allerede nå kan si at det er helt sikkert at skiutstyret kan sløyfes? Merk at jeg tenker å prøve meg over Setesdal- og Ryfylkheiane og standardruten over Vidda fra Haukeliseter til Finse.

Det blir i hvert fall litt drypp på Instagram, @tomapaatur :) 

Jeg mener man med 100% sikkerhet kan sløyfe skiutstyret.I hvert fall for ruten vi har planlagt som i utgangspunktet tok sikte på å unngå områder det vanligvis ligger mye snø i midten av Mai. I år ser det ikke ut som om det vil ligge noe der om smeltingen fortsetter i farten det går nå.

Uten å ha navnene i hodet på hvor vi går, så er det i hvert fall retning Rysstad og dermed Rjukan. Fra Rjukan har vi Geilo som neste stopp. Altså en ganske østlig Hardangervidda-kryssing. Og spesielt sikkert at er snøtomt når vi kommer krysser. Det blir litt mer partier på vei mot det man får over diverse heier mot Haukeli, men det forsøkes å begrenses der det lar seg gjøre.

IMG_6511.thumb.png.333865188b3aa5b74bf5e745ba872b3e.png

Ruten tegnet jeg for flere måneder siden, men kanskje den er moden for en liten revurdering, snøforholdene tatt i betraktning. De røde område i kartet er der det vanligvis har ligget mye snø.

• Liker 1
Skrevet

Det blir i hvert fall litt drypp på Instagram, @tomapaatur :) 

Jeg mener man med 100% sikkerhet kan sløyfe skiutstyret.I hvert fall for ruten vi har planlagt som i utgangspunktet tok sikte på å unngå områder det vanligvis ligger mye snø i midten av Mai. I år ser det ikke ut som om det vil ligge noe der om smeltingen fortsetter i farten det går nå.

Uten å ha navnene i hodet på hvor vi går, så er det i hvert fall retning Rysstad og dermed Rjukan. Fra Rjukan har vi Geilo som neste stopp. Altså en ganske østlig Hardangervidda-kryssing. Og spesielt sikkert at er snøtomt når vi kommer krysser. Det blir litt mer partier på vei mot det man får over diverse heier mot Haukeli, men det forsøkes å begrenses der det lar seg gjøre.

Ruten tegnet jeg for flere måneder siden, men kanskje den er moden for en liten revurdering, snøforholdene tatt i betraktning. De røde område i kartet er der det vanligvis har ligget mye snø.

Det gir mening. Jeg er enig i at man ved østlig rute som du beskriver kan være 100 % sikker. Mulig jeg gjør dette litt vel nervepirrende for meg selv med mitt rutevalg. Vil følge utviklingen tett og ta en avgjørelse i starten av mai en gang.

Skrevet

Har dere noen mulighet til å dele ruta dere har planlagt? Hadde vært interessant å se diverse rutevalg som søre Trøndelag og nord for Fauske mtp kronglete terreng vest for grensa eller svippe innom Sverige..

• Liker 1
Skrevet
graham skrev (51 minutter siden):

Har dere noen mulighet til å dele ruta dere har planlagt? Hadde vært interessant å se diverse rutevalg som søre Trøndelag og nord for Fauske mtp kronglete terreng vest for grensa eller svippe innom Sverige..

Ruten min er skildret i detalj på nettsiden min. Her kan det trykkes inn på hver etappe og deletappe for ytterligere informasjon. 

https://hikingnorth.no/planlegging/rute/

• Liker 2
Skrevet
Alexander Jensen skrev (1 time siden):

Ruten min er skildret i detalj på nettsiden min. Her kan det trykkes inn på hver etappe og deletappe for ytterligere informasjon. 

https://hikingnorth.no/planlegging/rute/

En godt planalgt rute ser jeg. Innom mye hytter både DNT og åpne buer, fornuftig kryssing av FV74 i Lierne og krysse elva/reinsgjerdet ved Ranseren og sikkert innom Ranserbua? Svensk side av Blåmannsisen og videre nordover, der er jeg ikke noe kjent, jeg har bare vært på norsk side og der er det jo ganske kronglete å finne seg en fornuftig løype. 

Jeg må nesten spørre litt angående Forollhogna NP, jeg ser du har planlagt bu-safari der. Hvorfor gå via Bjørndalsbu og nesten ned i Endalen? Er det for å gå via Forollhogna-toppen? Hvis man ikke skal på toppen så ville jeg gått fra Storensjøen via Sørytjønna/Ytjønnbu via Budalstjønnin/Rundflobua (som er min favorittbu i området) og på oversiden av Rundfloen videre inn på tegnet rute. Evt slenge fra seg sekken og ta seg en tur oppom toppen når man kommer inn på stien sør for Forollsjøen. 

Svensk side av Sylan er det for at det er mer effektivt å ta handleturen på Storlien kontra Meråker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.