GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Ble litt usikker pÄ hvilken kategori denne passer best, sÄ prÞver her.

Om en uke flyr jeg til California for Ä bruke noen mÄneder pÄ sti. 

Har gjort en ganske grundig lettvektsreise de siste Ärene, som nÄ kuliminerer i PCT. 

Legger ved en lighterpack-link med utstyrsliste. Har gjort den litt mindre detaljert for Ä fÄ den litt mer oversiktlig. Mange vil nok si at den fortsatt er for detaljert :)
https://lighterpack.com/r/6eilvc

SÄ og si identisk pakkliste ble brukt pÄ "ULtimate Hike 2024" gjennom Padjelanta fra nord til sÞr pÄ seinsommeren i fjor. Det var en tur med medlemmer fra den svenske facebookgruppa UltralÀtt Utrustning, og vi var 17 personer med ultralett eller nÊr ultralett oppakning. 15 av teltene var X-Mid pro, og alle sto veldig godt i tidvis mye vind.

NÄr utstyret funker i kuling og regn pÄ svenske fjell, sÄ burde det fungere i California ogsÄ. Har nok mere margin enn mange andre, og dermed ikke den letteste sekken heller.
Var nÊre Ä gÄ for en mindre rammlÞs sekk og en quilt for varmere temperaturer, men siden jeg tidvis mÄ ha en bear-canister i sekken, pluss at det er flere strekk med lange mat og vann-bÊringer, sÄ ble det Kakwa 55, samt at jeg gikk for flex-versjonen av quilten, sÄ pÄ varmere dager kan jeg Äpne den helt opp som et pledd.

Andre ting pÄ lista som kan vÊre interessant:

-Montbell plasma 1000 parka er en latterlig varm jakke for hvor lett den er. Det samme gjelder Senchi (alpha polartec 90) lue, sokker, hansker, bukse og genser, som har blitt favorittplagg som mellomlag og soveklĂŠr.

-Joggesko uten gore-tex er fantastisk om man er pÄ sti/lettgÄtt terreng. Ja, vÄt blir man, men det tÞrker om ikke annet. (MÞtte flere med hÞye lÊrstÞvler pÄ Padjelanta som lurte pÄ om vi ikke hadde vÄte fÞtter etter Ä ha vadet over 5 elver. Joda, sa jeg, er ikke dere? Jo, de var ogsÄ gjennomvÄte).

-Alpenblow-pumpa pÄ 9g er jo i seg selv ikke veldig ultralett, siden man jo kan bruke munnen. Jeg har vÊrt fan av posen som fÞlger med liggeunderlag, men den veier litt for mye, da jeg ikke har noen andre bruksomrÄder for posen. Pumpa er stille i bruk, og gjÞr jobben pÄ 3-4 minutter, mens jeg fester barduner eller lignende.

• Liker 8
  • Takk 1
Annonse
Skrevet

Ser ut som en bra thru hiker-pakkliste. Vanskelig Ă„ komme noe sĂŠrlig under dette. Hva med bjĂžrnespray og tau/karabinkrok for bjĂžrneheng? Satser du pĂ„ leie bjĂžrneboks (bear cannister) for de mest utsatte strekkene? Ønsker deg en riktig god tur! 😊

Skrevet
peik skrev (4 minutter siden):

Ser ut som en bra thru hiker-pakkliste. Vanskelig Ă„ komme noe sĂŠrlig under dette. Hva med bjĂžrnespray og tau/karabinkrok for bjĂžrneheng? Satser du pĂ„ leie bjĂžrneboks (bear cannister) for de mest utsatte strekkene? Ønsker deg en riktig god tur! 😊

BjÞrnespray er vel delvis ulovlig i enkelte omrÄder. SvartbjÞrn skal vÊre mulig Ä skremme unna uten. Blir Ä ha maten i dcf-posen store deler av turen, og bear canister i Sierra og kanskje deler av Washington (mange rare regler).

Takk for det :)

Skrevet
Krut skrev (1 time siden):

BjÞrnespray er vel delvis ulovlig i enkelte omrÄder. SvartbjÞrn skal vÊre mulig Ä skremme unna uten. Blir Ä ha maten i dcf-posen store deler av turen, og bear canister i Sierra og kanskje deler av Washington (mange rare regler).

Takk for det :)

Jeg mĂžtte 10 svartbjĂžrner pĂ„ Appalachian Trail sist sommer. Jeg hadde bjĂžrnesprayen klar 3 ganger ved nĂŠrgĂ„ende bjĂžrner, men jeg slapp Ă„ bruke den. Det holdt Ă„ rope og Ă„ opptre dominerende. Ved leirplassene var det obligatorisk Ă„ henge opp matposen eller legge den i bjĂžrnesikre bokser som var satt ut pĂ„ noen leirplasser. Jeg ble god pĂ„ PCT bear hang etterhvert 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Imponerende pakkliste det der :) 

Er det bare jeg som sterkt misliker tynn skje/spork i titanium? Det Þdelegger litt spiseopplevelsen for meg med "fÞlelsen" titaniumen og de tynne kantene gir i kjeften. Hvis du vil spare nesten 10g og samtidig ikke ha titaniumsskje sÄ kan jeg varmt anbefale Sea to Summit plast-spork (10,2g).

https://lillehammersport.no/produkter/fjellutstyr/spise-og-drikke/spiseutstyr-og-tilbehor/sea-to-summit-cutlery-polyprop-spork/?attribute_pa_size=onesize&attribute_pa_filtersize=onesize&gQT=1

Billigere, lettere og bedre spiseopplevelse ;)

Endret av sneakyowl
Skrevet
zimwalker skrev (14 timer siden):

Er DCF tilstrekkelig lukt-tett? Kanskje vurdere OPSAK – Odor Proof Bags  https://loksak.com/opsak/  ?

Har lest mye frem og tilbake, og de fleste anbefaler at man bare bruker sin mat-pose og har den i teltet utenom omrÄdene som krever bjÞrneboks.

sneakyowl skrev (12 timer siden):

Imponerende pakkliste det der :) 

Er det bare jeg som sterkt misliker tynn skje/spork i titanium? Det Þdelegger litt spiseopplevelsen for meg med "fÞlelsen" titaniumen og de tynne kantene gir i kjeften. Hvis du vil spare nesten 10g og samtidig ikke ha titaniumsskje sÄ kan jeg varmt anbefale Sea to Summit plast-spork (10,2g).

https://lillehammersport.no/produkter/fjellutstyr/spise-og-drikke/spiseutstyr-og-tilbehor/sea-to-summit-cutlery-polyprop-spork/?attribute_pa_size=onesize&attribute_pa_filtersize=onesize&gQT=1

Billigere, lettere og bedre spiseopplevelse ;)

Har ikke hatt noe problem med skje av titan. PrĂžvde Ă„ bruke en av tre, men den ble jeg aldri komfortabel med.

Skrevet

Jeg ser du har lagt inn en hel snuseske pÄ listen.. det kan vel bli litt skrint til en tur pÄ et par mÄneder? :D Er det kurrante alternativer Ä fÄ kjÞpt der borte?

• Hehe 1
Skrevet
graham skrev (34 minutter siden):

Jeg ser du har lagt inn en hel snuseske pÄ listen.. det kan vel bli litt skrint til en tur pÄ et par mÄneder? :D Er det kurrante alternativer Ä fÄ kjÞpt der borte?

Ja, den eska er bare for vekta. Kommer til Ä kjÞpe kvota pÄ tur over, og fylle over i en ziplocpose (fungerer overraskende bra).

FĂ„r heldigvis kjĂžpt noen varianter av porsjonssnus rimelig ofte. Blir sikkert Ă„ drasse med meg 100g for mye for sikkerhetsskyld. Da er det fint Ă„ ha spart gram andre steder😄

• Liker 2
Skrevet

Jeg regner med at det er du @krut som er ukens gjest hos Randulf Valle. Artig Ä se/hÞre pÄ!

(og om det ikke er deg blir dere i sÄ fall flere nordmenn pÄ trailen i Är)

Skrevet
ost skrev (Akkurat nÄ):

Jeg regner med at det er du @krut som er ukens gjest hos Randulf Valle. Artig Ä se/hÞre pÄ!

(og om det ikke er deg blir dere i sÄ fall flere nordmenn pÄ trailen i Är)

Det stemmer bra👍

• Liker 2
Skrevet
DrKneipp skrev (1 time siden):

Jeg vil anbefale bidé istedenfor dopapir. For meg var det en "game changer". Feks noe slikt: https://www.reddit.com/r/Ultralight/comments/1jqc7c5/bidet_28gr_for_free/

God tur!

Hei! Har en liten sÄnn en som blir med.

Men er litt skeptisk til hvor ultralight det er. Hvis jeg mÄ bÊre med en halvliter vann til enhver tid, i tilfelle dobesÞk, sÄ blir det jo rimelig tungt. Men der man har tilgang til vann er det nok gull!

Skrevet

Interessant episode, du klarte deg veldig brađŸ‘đŸ€©

Interessant det Alpha settet fra Senchi. Hvordan er stÞrrelsen pÄ hoodien? Er de litt smÄ?

Noterer meg at gÄstavene er ganske sÄ tunge ift f.eks Durston sine. 

Skrevet
rk skrev (Akkurat nÄ):

Interessant episode, du klarte deg veldig brađŸ‘đŸ€©

Interessant det Alpha settet fra Senchi. Hvordan er stÞrrelsen pÄ hoodien? Er de litt smÄ?

Noterer meg at gÄstavene er ganske sÄ tunge ift f.eks Durston sine. 

Takk for det!

Jeg har alpha fra Senchi, og de har vÊrt smÄ i stÞrrelsene, men lurer pÄ om det er litt endret. Jeg er mellom medium og large og har large som passer ganske perfekt. Han har lagt til litt stretch her og der ogsÄ, sÄ de nye modellene er nok enda mer behagelig. 

GÄstavene er pÄ feil side av skalaen, men ikke ubegrunnet. Har prÞvd og sett veldig lette staver, som man ikke kan lene seg pÄ uten Ä vÊre redd for brudd. Det kan jeg leve med pÄ kortere turer, men jeg vil ha noe som virkelig holder, og jeg bruker stavene 100% av tiden jeg gÄr, samt setter opp teltet med det.

Veldig lette staver har en tendens til Ä gi vibrasjoner i staven og tilbake i hendene, som jeg ikke digger. 

• Takk 1
Skrevet (endret)
Krut skrev (PĂ„ 11.4.2025 den 15.56):

Hei! Har en liten sÄnn en som blir med.

Bidé altsÄ.

Et annet tips her er (rektalsalve!):

Btw, bra podcast!  OgsÄ kjekt med Êrlig svar nÄr du blir spurt om noe av utstyret ogsÄ fungerer som "identitetsmarkÞr".  :-)

Endret av zimwalker
Skrevet
sneakyowl skrev (PĂ„ 8.4.2025 den 19.37):

Er det bare jeg som sterkt misliker tynn skje/spork i titanium?

Har ikke noe i mot spiseredskap i titanium Anyway, det kan uansett komme til nytte selv om du ikke liker det:  En tynn skje i titanium kan vÊre god Ä ha om man etter inntak av frysetÞrret turmat over lengre tid fÄr ...eh ...eh veldig "hard mage". En fordel da om man har med mer enn bare en skje/spork. SkjÞnt en "pinne" kan sikkert gjÞre samme nytten ;-).

Skrevet
zimwalker skrev (32 minutter siden):

Bidé altsÄ.

Et annet tips her er (rektalsalve!):

Btw, bra podcast!  OgsÄ kjekt med Êrlig svar nÄr du blir spurt om noe av utstyret ogsÄ fungerer som "identitetsmarkÞr".  :-)

Rektalsalve er ikke et dumt tips! Skal sjekke hva som finns, og kjĂžpe med en liten tube just in case.

Skulle vel kommet med noen gode argument for Ă„ velge dcf over nylon pakkposer, men det ĂŠrlige svaret var kanskje best😅 Har byttet ut noen litt store dcf-poser med ziploc-poser som er lettere og gjĂžr nytten like bra (pose til pass, og diverse andre smĂ„ting).

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krut skrev (PĂ„ 8.4.2025 den 15.25):

Legger ved en lighterpack-link med utstyrsliste. Har gjort den litt mindre detaljert for Ä fÄ den litt mer oversiktlig. Mange vil nok si at den fortsatt er for detaljert :)
https://lighterpack.com/r/6eilvc

Hvorfor flytende sÄpe i stedet for et (lite) sÄpestykke som vil vÊre drÞyere (og vil vei veie mindre for samme "mengde" forbruk i ei flaske)?

Mosquito net, er det med eller uten caps? Ville ha valgt ett med liten hatt, eller lĂžs hatt/caps, slik at det blir litt avstand mellom hud og nett.

Endret av zimwalker
Skrevet

AngÄende plastbestikk/spork sÄ har jeg kuttet det ut. Vet det skal pittelitt til, men det er ganske trist Ä sitte langt fra lei med med knekt bestikk/spork eller som jeg har opplevd at man mÄ ete med alt for fÄ tagger pÄ gaffeldelen..

• Liker 1
Skrevet
zimwalker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor flytende sÄpe i stedet for et (lite) sÄpestykke som vil vÊre drÞyere (og vil vei veie mindre for samme "mengde" forbruk i ei flaske)?

Mosquito net, er det med eller uten caps? Ville ha valgt ett med liten hatt, eller lĂžs hatt/caps, slik at det blir litt avstand mellom hud og nett.

Har ikke noe veldig godt svar pÄ sÄpe. Veldig mange anbefaler dr.bronners for at den er veldig konsentrert, men det er godt tenkt med sÄpestykke!

Mosquito net er uten caps ja. Kommer til Ă„ gĂ„ i caps, med nettingen over ved behov. Konseptet hatt med netting er fint, men har aldri likt «hatten» pĂ„ noen av de jeg har prĂžvd😄

Skrevet
Krut skrev (14 minutter siden):

Har ikke noe veldig godt svar pÄ sÄpe. Veldig mange anbefaler dr.bronners for at den er veldig konsentrert, men det er godt tenkt med sÄpestykke!

Mosquito net er uten caps ja. Kommer til Ă„ gĂ„ i caps, med nettingen over ved behov. Konseptet hatt med netting er fint, men har aldri likt «hatten» pĂ„ noen av de jeg har prĂžvd😄

Jeg er ikke sÄ kjempegod pÄ lettpakking, men er ikke Wilderness Wash til Sea to Summit ganske Älreit? Den er i hvert fall veldig dryg, funker til bÄde spork og skrotum, samt at den er bilogisk nedbrytbar..

Skrevet
graham skrev (Akkurat nÄ):

Jeg er ikke sÄ kjempegod pÄ lettpakking, men er ikke Wilderness Wash til Sa to Summit ganske Älreit? Den er i hvert fall veldig dryg, funker til bÄde spork og skrotum, samt at den er bilogisk nedbrytbar..

Jo, de er veldig fine, helt til det kommer nok fukt nedi til at det basically blir et sĂ„pestykke😅

Har prÞvd pulver-sÄpe, og det funker ogsÄ greit. 

Skal vÊre Êrlig pÄ at dette ikke er den tingen jeg har researchet mest, bare kopiert fra andre folks pakklister.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krut skrev (1 time siden):

Gjelder Ä velge et sÄpestykke som er litt hardt, ikke sÄnne lettskummende! Da er det lettere Ä beholde sÄpen hard underveis, ogsÄ om det sniker seg inn litt fukt i posen noen ganger. 

Selv har jeg et lite sÄpestykke i en liten ziplock pose nÄr jeg er pÄ tur. Rister sÄpen tÞrr eller lar den ligge litt pÄ en stein etter bruk, fÞr jeg putter i posen igjen. Siden du skal gÄ langt og det er langt mellom pÄfyll, kan du sikkert med fordel dele et lite sÄpestykke i to mindre biter, der det ene ligger adskilt som "backup" til den fÞrste er brukt opp/eller har blitt gjenglemt et sted.

Finner du ikke sÄnne smÄ reise-sepe-stykker, sÄ er det bare Ä ta frem kniven Ä dele opp et stÞrre sÄpestykke. Selv bruker jeg (og nÄ avslÞrer jeg alderen!) Sunlight sin husholdningsepe (finnes fortsatt hos noen dagligvarebutikker). Kommer 3 i pakken. Kuttes i passende biter. Brukes bÄde til kropp og klÊr. 

Har ogsÄ brukt slike sÄpeflak som Graham sikter til, men som du sier, der risikerer man at flakene kleber seg sammen om det kommer litt fukt pÄ dem/i esken. Skal ikke sÄ mye til for at sÄ skjer. Ikke noe tenke pÄ til en helgetur, men for den lange reisen du skal ut pÄ er det jo greit Ä klare seg lengst mulig.

Til barbering pÄ tur bruker jeg derimot hÞvel og skum fra en shavingstick (fast barbersÄpe, som skummer bra) som jeg pÄ samme mÄte kutter i passed bit av, alt etter behov, og oppbevarer i egen pose. Barberkost klarer jeg meg uten pÄ tur, gnir bare barbersÄpen rett i fjeset etter ansiktsvask, og tar pÄ litt vann med hÄndflaten, gnir sÄ det skummer, det gÄrhelt fint. (bruker selv denne barbersÄpen https://www.osfrisorartikler.no/arko-shaving-soap-stick-75gr?gQT=1  men de handler jeg dusinet av pÄ ebay sÄ jeg har i flere Är.) Slike "shaving sticks" er som regel svÊrt drÞy de ogsÄ. :)

Endret av zimwalker
Skrevet
zimwalker skrev (1 minutt siden):

Gjelder Ä velge et sÄpestykke som er litt hardt, ikke sÄnne lettskummende! Da er det lettere Ä beholde sÄpen hard underveis, ogsÄ om det sniker seg inn litt fukt i posen noen ganger. 

Selv har jeg et lite sÄpestykke i en liten ziplock pose nÄr jeg er pÄ tur. Rister sÄpen tÞrr eller lar den ligge litt pÄ en stein etter bruk, fÞr jeg putter i posen igjen. Siden du skal gÄ langt og det er langt mellom pÄfyll, kan du sikkert med fordel dele et lite sÄpestykke i to mindre biter, der det ene ligger adskilt som "backup" til den fÞrste er brukt opp/eller har blitt gjenglemt et sted.

Finner du ikke sÄnne smÄ reise-sepe-stykker, sÄ er det bare Ä ta frem kniven Ä dele opp et stÞrre sÄpestykke. Selv bruker jeg (og nÄ avslÞrer jeg alderen!) Sunlight sin husholdningsepe (finnes fortsatt hos noen dagligvarebutikker). Kommer 3 i pakken. Brukes bÄde til kropp og klÊr. 

Har ogsÄ brukt slike sÄpeflak som Graham sikter til, men som du sier, der risikerer man at flakene kleber seg sammen om det kommer litt fukt pÄ dem/i esken. Skal ikke sÄ mye til for at sÄ skjer. Ikke noe tenke pÄ til en helgetur, men for den lange reisen du skal ut pÄ er det jo greit Ä klare seg lengst mulig.

Til barbering pÄ tur bruker jeg derimot hÞvel og skum fra en shavingstick (fast barbersÄpe, som skummer bra) som jeg pÄ samme mÄte kutter i passed bit av, alt etter behov, og oppbevarer i egen pose. Barberkost klarer jeg meg uten pÄ tur, gnir bare barbersÄpen rett i fjeset etter ansiktsvask, og tar pÄ litt vann med hÄndflaten, gnir sÄ det skummer, det gÄrhelt fint. (bruker selv denne barbersÄpen https://www.osfrisorartikler.no/arko-shaving-soap-stick-75gr?gQT=1  men de handler jeg dusinet av pÄ ebay sÄ jeg har i flere Är.) Slike "shaving sticks" er som regel svÊrt drÞy de ogsÄ. :)

Du avslĂžrte alderen i det du kalte det for ‘sepe’😄 Har brukt sunlight, og det er jo lite som slĂ„r et sĂ„pestykke.

Har stusset skjegget, men blir lite barbering. Skjegg er ultralett isolasjon og solskjerming, samt vitalt for Ă„ nĂ„ ‘hiker trash’-stil😄

• Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.