Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Ble litt usikker på hvilken kategori denne passer best, så prøver her.

Om en uke flyr jeg til California for å bruke noen måneder på sti. 

Har gjort en ganske grundig lettvektsreise de siste årene, som nå kuliminerer i PCT. 

Legger ved en lighterpack-link med utstyrsliste. Har gjort den litt mindre detaljert for å få den litt mer oversiktlig. Mange vil nok si at den fortsatt er for detaljert :)
https://lighterpack.com/r/6eilvc

Så og si identisk pakkliste ble brukt på "ULtimate Hike 2024" gjennom Padjelanta fra nord til sør på seinsommeren i fjor. Det var en tur med medlemmer fra den svenske facebookgruppa Ultralätt Utrustning, og vi var 17 personer med ultralett eller nær ultralett oppakning. 15 av teltene var X-Mid pro, og alle sto veldig godt i tidvis mye vind.

Når utstyret funker i kuling og regn på svenske fjell, så burde det fungere i California også. Har nok mere margin enn mange andre, og dermed ikke den letteste sekken heller.
Var nære å gå for en mindre rammløs sekk og en quilt for varmere temperaturer, men siden jeg tidvis må ha en bear-canister i sekken, pluss at det er flere strekk med lange mat og vann-bæringer, så ble det Kakwa 55, samt at jeg gikk for flex-versjonen av quilten, så på varmere dager kan jeg åpne den helt opp som et pledd.

Andre ting på lista som kan være interessant:

-Montbell plasma 1000 parka er en latterlig varm jakke for hvor lett den er. Det samme gjelder Senchi (alpha polartec 90) lue, sokker, hansker, bukse og genser, som har blitt favorittplagg som mellomlag og soveklær.

-Joggesko uten gore-tex er fantastisk om man er på sti/lettgått terreng. Ja, våt blir man, men det tørker om ikke annet. (Møtte flere med høye lærstøvler på Padjelanta som lurte på om vi ikke hadde våte føtter etter å ha vadet over 5 elver. Joda, sa jeg, er ikke dere? Jo, de var også gjennomvåte).

-Alpenblow-pumpa på 9g er jo i seg selv ikke veldig ultralett, siden man jo kan bruke munnen. Jeg har vært fan av posen som følger med liggeunderlag, men den veier litt for mye, da jeg ikke har noen andre bruksområder for posen. Pumpa er stille i bruk, og gjør jobben på 3-4 minutter, mens jeg fester barduner eller lignende.

• Liker 8
  • Takk 1
Annonse
Skrevet

Ser ut som en bra thru hiker-pakkliste. Vanskelig å komme noe særlig under dette. Hva med bjørnespray og tau/karabinkrok for bjørneheng? Satser du på leie bjørneboks (bear cannister) for de mest utsatte strekkene? Ønsker deg en riktig god tur! 😊

Skrevet
peik skrev (4 minutter siden):

Ser ut som en bra thru hiker-pakkliste. Vanskelig å komme noe særlig under dette. Hva med bjørnespray og tau/karabinkrok for bjørneheng? Satser du på leie bjørneboks (bear cannister) for de mest utsatte strekkene? Ønsker deg en riktig god tur! 😊

Bjørnespray er vel delvis ulovlig i enkelte områder. Svartbjørn skal være mulig å skremme unna uten. Blir å ha maten i dcf-posen store deler av turen, og bear canister i Sierra og kanskje deler av Washington (mange rare regler).

Takk for det :)

Skrevet
Krut skrev (1 time siden):

Bjørnespray er vel delvis ulovlig i enkelte områder. Svartbjørn skal være mulig å skremme unna uten. Blir å ha maten i dcf-posen store deler av turen, og bear canister i Sierra og kanskje deler av Washington (mange rare regler).

Takk for det :)

Jeg møtte 10 svartbjørner på Appalachian Trail sist sommer. Jeg hadde bjørnesprayen klar 3 ganger ved nærgående bjørner, men jeg slapp å bruke den. Det holdt å rope og å opptre dominerende. Ved leirplassene var det obligatorisk å henge opp matposen eller legge den i bjørnesikre bokser som var satt ut på noen leirplasser. Jeg ble god på PCT bear hang etterhvert 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Imponerende pakkliste det der :) 

Er det bare jeg som sterkt misliker tynn skje/spork i titanium? Det ødelegger litt spiseopplevelsen for meg med "følelsen" titaniumen og de tynne kantene gir i kjeften. Hvis du vil spare nesten 10g og samtidig ikke ha titaniumsskje så kan jeg varmt anbefale Sea to Summit plast-spork (10,2g).

https://lillehammersport.no/produkter/fjellutstyr/spise-og-drikke/spiseutstyr-og-tilbehor/sea-to-summit-cutlery-polyprop-spork/?attribute_pa_size=onesize&attribute_pa_filtersize=onesize&gQT=1

Billigere, lettere og bedre spiseopplevelse ;)

Endret av sneakyowl
Skrevet
zimwalker skrev (14 timer siden):

Er DCF tilstrekkelig lukt-tett? Kanskje vurdere OPSAK – Odor Proof Bags  https://loksak.com/opsak/  ?

Har lest mye frem og tilbake, og de fleste anbefaler at man bare bruker sin mat-pose og har den i teltet utenom områdene som krever bjørneboks.

sneakyowl skrev (12 timer siden):

Imponerende pakkliste det der :) 

Er det bare jeg som sterkt misliker tynn skje/spork i titanium? Det ødelegger litt spiseopplevelsen for meg med "følelsen" titaniumen og de tynne kantene gir i kjeften. Hvis du vil spare nesten 10g og samtidig ikke ha titaniumsskje så kan jeg varmt anbefale Sea to Summit plast-spork (10,2g).

https://lillehammersport.no/produkter/fjellutstyr/spise-og-drikke/spiseutstyr-og-tilbehor/sea-to-summit-cutlery-polyprop-spork/?attribute_pa_size=onesize&attribute_pa_filtersize=onesize&gQT=1

Billigere, lettere og bedre spiseopplevelse ;)

Har ikke hatt noe problem med skje av titan. Prøvde å bruke en av tre, men den ble jeg aldri komfortabel med.

Skrevet

Jeg ser du har lagt inn en hel snuseske på listen.. det kan vel bli litt skrint til en tur på et par måneder? :D Er det kurrante alternativer å få kjøpt der borte?

• Hehe 1
Skrevet
graham skrev (34 minutter siden):

Jeg ser du har lagt inn en hel snuseske på listen.. det kan vel bli litt skrint til en tur på et par måneder? :D Er det kurrante alternativer å få kjøpt der borte?

Ja, den eska er bare for vekta. Kommer til å kjøpe kvota på tur over, og fylle over i en ziplocpose (fungerer overraskende bra).

Får heldigvis kjøpt noen varianter av porsjonssnus rimelig ofte. Blir sikkert å drasse med meg 100g for mye for sikkerhetsskyld. Da er det fint å ha spart gram andre steder😄

• Liker 2
Skrevet
ost skrev (Akkurat nå):

Jeg regner med at det er du @krut som er ukens gjest hos Randulf Valle. Artig å se/høre på!

(og om det ikke er deg blir dere i så fall flere nordmenn på trailen i år)

Det stemmer bra👍

• Liker 2
Skrevet
DrKneipp skrev (1 time siden):

Jeg vil anbefale bidé istedenfor dopapir. For meg var det en "game changer". Feks noe slikt: https://www.reddit.com/r/Ultralight/comments/1jqc7c5/bidet_28gr_for_free/

God tur!

Hei! Har en liten sånn en som blir med.

Men er litt skeptisk til hvor ultralight det er. Hvis jeg må bære med en halvliter vann til enhver tid, i tilfelle dobesøk, så blir det jo rimelig tungt. Men der man har tilgang til vann er det nok gull!

Skrevet

Interessant episode, du klarte deg veldig bra👍🤩

Interessant det Alpha settet fra Senchi. Hvordan er størrelsen på hoodien? Er de litt små?

Noterer meg at gåstavene er ganske så tunge ift f.eks Durston sine. 

Skrevet
rk skrev (Akkurat nå):

Interessant episode, du klarte deg veldig bra👍🤩

Interessant det Alpha settet fra Senchi. Hvordan er størrelsen på hoodien? Er de litt små?

Noterer meg at gåstavene er ganske så tunge ift f.eks Durston sine. 

Takk for det!

Jeg har alpha fra Senchi, og de har vært små i størrelsene, men lurer på om det er litt endret. Jeg er mellom medium og large og har large som passer ganske perfekt. Han har lagt til litt stretch her og der også, så de nye modellene er nok enda mer behagelig. 

Gåstavene er på feil side av skalaen, men ikke ubegrunnet. Har prøvd og sett veldig lette staver, som man ikke kan lene seg på uten å være redd for brudd. Det kan jeg leve med på kortere turer, men jeg vil ha noe som virkelig holder, og jeg bruker stavene 100% av tiden jeg går, samt setter opp teltet med det.

Veldig lette staver har en tendens til å gi vibrasjoner i staven og tilbake i hendene, som jeg ikke digger. 

• Takk 1
Skrevet (endret)
Krut skrev (På 11.4.2025 den 15.56):

Hei! Har en liten sånn en som blir med.

Bidé altså.

Et annet tips her er (rektalsalve!):

Btw, bra podcast!  Også kjekt med ærlig svar når du blir spurt om noe av utstyret også fungerer som "identitetsmarkør".  :-)

Endret av zimwalker
Skrevet
sneakyowl skrev (På 8.4.2025 den 19.37):

Er det bare jeg som sterkt misliker tynn skje/spork i titanium?

Har ikke noe i mot spiseredskap i titanium Anyway, det kan uansett komme til nytte selv om du ikke liker det:  En tynn skje i titanium kan være god å ha om man etter inntak av frysetørret turmat over lengre tid får ...eh ...eh veldig "hard mage". En fordel da om man har med mer enn bare en skje/spork. Skjønt en "pinne" kan sikkert gjøre samme nytten ;-).

Skrevet
zimwalker skrev (32 minutter siden):

Bidé altså.

Et annet tips her er (rektalsalve!):

Btw, bra podcast!  Også kjekt med ærlig svar når du blir spurt om noe av utstyret også fungerer som "identitetsmarkør".  :-)

Rektalsalve er ikke et dumt tips! Skal sjekke hva som finns, og kjøpe med en liten tube just in case.

Skulle vel kommet med noen gode argument for å velge dcf over nylon pakkposer, men det ærlige svaret var kanskje best😅 Har byttet ut noen litt store dcf-poser med ziploc-poser som er lettere og gjør nytten like bra (pose til pass, og diverse andre småting).

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krut skrev (På 8.4.2025 den 15.25):

Legger ved en lighterpack-link med utstyrsliste. Har gjort den litt mindre detaljert for å få den litt mer oversiktlig. Mange vil nok si at den fortsatt er for detaljert :)
https://lighterpack.com/r/6eilvc

Hvorfor flytende såpe i stedet for et (lite) såpestykke som vil være drøyere (og vil vei veie mindre for samme "mengde" forbruk i ei flaske)?

Mosquito net, er det med eller uten caps? Ville ha valgt ett med liten hatt, eller løs hatt/caps, slik at det blir litt avstand mellom hud og nett.

Endret av zimwalker
Skrevet

Angående plastbestikk/spork så har jeg kuttet det ut. Vet det skal pittelitt til, men det er ganske trist å sitte langt fra lei med med knekt bestikk/spork eller som jeg har opplevd at man må ete med alt for få tagger på gaffeldelen..

• Liker 1
Skrevet
zimwalker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor flytende såpe i stedet for et (lite) såpestykke som vil være drøyere (og vil vei veie mindre for samme "mengde" forbruk i ei flaske)?

Mosquito net, er det med eller uten caps? Ville ha valgt ett med liten hatt, eller løs hatt/caps, slik at det blir litt avstand mellom hud og nett.

Har ikke noe veldig godt svar på såpe. Veldig mange anbefaler dr.bronners for at den er veldig konsentrert, men det er godt tenkt med såpestykke!

Mosquito net er uten caps ja. Kommer til å gå i caps, med nettingen over ved behov. Konseptet hatt med netting er fint, men har aldri likt «hatten» på noen av de jeg har prøvd😄

Skrevet
Krut skrev (14 minutter siden):

Har ikke noe veldig godt svar på såpe. Veldig mange anbefaler dr.bronners for at den er veldig konsentrert, men det er godt tenkt med såpestykke!

Mosquito net er uten caps ja. Kommer til å gå i caps, med nettingen over ved behov. Konseptet hatt med netting er fint, men har aldri likt «hatten» på noen av de jeg har prøvd😄

Jeg er ikke så kjempegod på lettpakking, men er ikke Wilderness Wash til Sea to Summit ganske ålreit? Den er i hvert fall veldig dryg, funker til både spork og skrotum, samt at den er bilogisk nedbrytbar..

Skrevet
graham skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke så kjempegod på lettpakking, men er ikke Wilderness Wash til Sa to Summit ganske ålreit? Den er i hvert fall veldig dryg, funker til både spork og skrotum, samt at den er bilogisk nedbrytbar..

Jo, de er veldig fine, helt til det kommer nok fukt nedi til at det basically blir et såpestykke😅

Har prøvd pulver-såpe, og det funker også greit. 

Skal være ærlig på at dette ikke er den tingen jeg har researchet mest, bare kopiert fra andre folks pakklister.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krut skrev (1 time siden):

Gjelder å velge et såpestykke som er litt hardt, ikke sånne lettskummende! Da er det lettere å beholde såpen hard underveis, også om det sniker seg inn litt fukt i posen noen ganger. 

Selv har jeg et lite såpestykke i en liten ziplock pose når jeg er på tur. Rister såpen tørr eller lar den ligge litt på en stein etter bruk, før jeg putter i posen igjen. Siden du skal gå langt og det er langt mellom påfyll, kan du sikkert med fordel dele et lite såpestykke i to mindre biter, der det ene ligger adskilt som "backup" til den første er brukt opp/eller har blitt gjenglemt et sted.

Finner du ikke sånne små reise-sepe-stykker, så er det bare å ta frem kniven å dele opp et større såpestykke. Selv bruker jeg (og nå avslører jeg alderen!) Sunlight sin husholdningsepe (finnes fortsatt hos noen dagligvarebutikker). Kommer 3 i pakken. Kuttes i passende biter. Brukes både til kropp og klær. 

Har også brukt slike såpeflak som Graham sikter til, men som du sier, der risikerer man at flakene kleber seg sammen om det kommer litt fukt på dem/i esken. Skal ikke så mye til for at så skjer. Ikke noe tenke på til en helgetur, men for den lange reisen du skal ut på er det jo greit å klare seg lengst mulig.

Til barbering på tur bruker jeg derimot høvel og skum fra en shavingstick (fast barbersåpe, som skummer bra) som jeg på samme måte kutter i passed bit av, alt etter behov, og oppbevarer i egen pose. Barberkost klarer jeg meg uten på tur, gnir bare barbersåpen rett i fjeset etter ansiktsvask, og tar på litt vann med håndflaten, gnir så det skummer, det gårhelt fint. (bruker selv denne barbersåpen https://www.osfrisorartikler.no/arko-shaving-soap-stick-75gr?gQT=1  men de handler jeg dusinet av på ebay så jeg har i flere år.) Slike "shaving sticks" er som regel svært drøy de også. :)

Endret av zimwalker
Skrevet
zimwalker skrev (1 minutt siden):

Gjelder å velge et såpestykke som er litt hardt, ikke sånne lettskummende! Da er det lettere å beholde såpen hard underveis, også om det sniker seg inn litt fukt i posen noen ganger. 

Selv har jeg et lite såpestykke i en liten ziplock pose når jeg er på tur. Rister såpen tørr eller lar den ligge litt på en stein etter bruk, før jeg putter i posen igjen. Siden du skal gå langt og det er langt mellom påfyll, kan du sikkert med fordel dele et lite såpestykke i to mindre biter, der det ene ligger adskilt som "backup" til den første er brukt opp/eller har blitt gjenglemt et sted.

Finner du ikke sånne små reise-sepe-stykker, så er det bare å ta frem kniven å dele opp et større såpestykke. Selv bruker jeg (og nå avslører jeg alderen!) Sunlight sin husholdningsepe (finnes fortsatt hos noen dagligvarebutikker). Kommer 3 i pakken. Brukes både til kropp og klær. 

Har også brukt slike såpeflak som Graham sikter til, men som du sier, der risikerer man at flakene kleber seg sammen om det kommer litt fukt på dem/i esken. Skal ikke så mye til for at så skjer. Ikke noe tenke på til en helgetur, men for den lange reisen du skal ut på er det jo greit å klare seg lengst mulig.

Til barbering på tur bruker jeg derimot høvel og skum fra en shavingstick (fast barbersåpe, som skummer bra) som jeg på samme måte kutter i passed bit av, alt etter behov, og oppbevarer i egen pose. Barberkost klarer jeg meg uten på tur, gnir bare barbersåpen rett i fjeset etter ansiktsvask, og tar på litt vann med håndflaten, gnir så det skummer, det gårhelt fint. (bruker selv denne barbersåpen https://www.osfrisorartikler.no/arko-shaving-soap-stick-75gr?gQT=1  men de handler jeg dusinet av på ebay så jeg har i flere år.) Slike "shaving sticks" er som regel svært drøy de også. :)

Du avslørte alderen i det du kalte det for ‘sepe’😄 Har brukt sunlight, og det er jo lite som slår et såpestykke.

Har stusset skjegget, men blir lite barbering. Skjegg er ultralett isolasjon og solskjerming, samt vitalt for å nå ‘hiker trash’-stil😄

• Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.