Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva tursko vil de anbefale ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

eg er ein mann på 39 år. Eg liker å gå turer i Oslomarka. Av og til utan sekk, og av og til med ein sekk på rundt 15-16 kilo eller lettere. Ei gong iblant liker eg å bestige høgere fjelltopper, men det skjer ganske sjeldent. Eg eier eit par tunge Crispi Besseggen fjellsko som eg er glad i, men som også er veldig tunge. I tillegg har eg eit par lette halvhøye fjellsko som også kan brukes. Det siste eg ønskjer meg no er eit par lave tursko som liknar på joggesko, men som er meir solide og gir meir støtte. Det er eit pluss om dei er såpass solide at dei kanskje vil vare i 5-10 år. Dei skal både kunne brukes på grusveier og på stier med røtter og steiner. For nokre dager sidan opplevde eg at ei rot gjekk igjennom oversiden på den eine turskoen min. Det var ikke ei skarp rot, men roten laga ei lang rift på oversiden av turskoen min. Slike ting ønskjer eg om mogleg å unngå med eit par nye tursko som eg kjøper meg. 

Eg har i utgangspunktet ingen begrensninger når det gjeld pris. 

Har de nokon forslag til tursko ? 

På førehand takk. 

Anders 

Annonse
Skrevet

What ever fits your foot..

Alfa og Cressi er mye brukt her på forumet men når alt kommer til alt så er en sko kun god hvis den faktisk passer til akkurat din fot.

• Liker 1
Skrevet
Anders P skrev (8 timer siden):

Det siste eg ønskjer meg no er eit par lave tursko som liknar på joggesko, men som er meir solide og gir meir støtte

Blir ikke dette litt motstridende ønsker da? Med sekk på 15-16 kilo, så skal det gå fint uten ankelstøtte, feks Altra Timp 5, veldig lette sko uten membran. Ja, du blir våt, men ikke så svett og klam som med membransko. Ullsokker og så går du skoene tørre, dette fungerer bra med sko som puster. Timp 5 har Vibramsåle som sitter godt på  våt  og tørr stein. Men om de varer 5-10 år er vanskelig å si, jeg tror ikke det...

• Liker 2
Skrevet

Mange her anbefaler La Sportiva ultra raptor.   Det er gode sko, men sålene blir for myke for meg - etter noen timer med gåing på røtter og stein blir jeg øm under føttene.

Er veldig fornøyd med Scarpa Rush trail (lave sko), som har stivere såler enn ultra raptor.   Så fornøyd at jeg også har Scarpa Rush TRK, som er den halvhøye varianten av Rush trail.

Skrevet

Ville anbefalt å prøvekjøpe La sportiva TX5. Halvhøy, myke nok. Ett knepp stivere enn joggesko. Veldig godt grep og mye mer terreng-sko enn Ultra Raptor. 
Skulle jeg kjøpt nye sko idag ville jeg bestilt La Spotiva Aqulibrium, bare for å teste, samt Crispi Attiva BP. 
Begge de er tyngre enn Tx5

Jeg foretrekker Crispi Valdres på turer over flere dager med sekk og TX5 på dagsturer (under 10kg i sekken). 

Skrevet
Luesveis skrev (På 8.4.2025 den 22.56):

Mange her anbefaler La Sportiva ultra raptor.   Det er gode sko, men sålene blir for myke for meg - etter noen timer med gåing på røtter og stein blir jeg øm under føttene.

Er veldig fornøyd med Scarpa Rush trail (lave sko), som har stivere såler enn ultra raptor.   Så fornøyd at jeg også har Scarpa Rush TRK, som er den halvhøye varianten av Rush trail.

Jeg sliter ikke med dette, men så har jeg ikke brukt de mye med tung sekk.

Hvor mye stivere vil du si at Scarpa Rush er? Er vi over på «fjellstøvel-stiv» såle, eller er vi fortsatt nær «solid terrengsko» såle. Synes MID utgaven av Scarpa Rush så ut som en bra sko, til en fin pris :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.