Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ta min egen tarp som eksempel. Den er tynn, lett og billig. Når den først er oppe, så tåler den veldig mye vind uten å bli ødelagt. Det som kan skje er at den blåser ned, eller en bardun løsner fra pluggen slik at den flagrer og må tas ned.

Det skal veldig mye til for at den blir ødelagt av vinden. Og evt. små skader er jo lett å fikse/sy om det værste skulle skje. Men det vil jo i 99,99% av tilfellene gå bra med tarpen.

En liten og lett tarp er en såpass nyttig ting at det blir vanskelig å fraråde kjøp. En vanlig presenning tar mye mer plass, den bråker MYE i vinden, er vanskelig å pakke sammen og den mangler barduner og bardunstrammere. Bare styr, men helt supert til dagsturer i skogen hvor man skal bushcrafte litt.

Skal du gå billig, så er magasinets dovrefjell classic tarp et godt alternativ. Og sjekk for all del finn.no

Skal du kjøpe noe som er lettere og mer kompakt, og har større sannsynlighet til å bli med når sekken er full, så kan du fortsatt finne greit prisete produkter som eks. Sydvang Skaring 9UL eller magasinets vidda light.

Jeg kan garantere at du får mye bedre svar på det du lurer på av å eksperimentere litt, enn det du noengang kan få her.

IMG_8302.png

Annonse
Skrevet (endret)

Tusen takk for godt svar. Fint å høre at mange tarper tåler veldig mye, og at det sjelden er tarpen som revner helt uten videre. 

Ja, nå når jeg har fått mange gode innspill av dere, så har jeg et godt grunnlag for å eksperimentere. Jeg er mye tryggere på hva jeg skal lette etter nå enn hva jeg var før jeg spurte. Nå har jeg lært mye av andres eksperimentering! :) 

Så igjen, tusen takk for alle gode innspill, både til konkrete produkter og til hva jeg bør og ikke bør gå for.

For å oppsummere for min egen del, og muligens også for senere lesere med samme spørsmål:

Slik jeg ser det vil jeg ha glede av å vurdere disse: 

• DD Hammocks Superlight Tarp 3 x 2,9 m — 460 gram — 1499kr
  • DD Hammocks Tarp 3 x 3 — 790/1015 gram — 899kr
  • Amok Skjold 10 — 3,8m x 3m — 655 gram (inkl alt) — 1299 kr
  • Sydvang Skaring 9UL
  • Dovrefjell Classic 
  • Bergans Tarp Medium — 290 x 350 cm — 850 gram — 1099 kr
  • Bergans Super Light Tarp Small — 2,5 m x 2,9 m Vekt: 350 gr.  — ca 1800 kr. 
  • (Hilleberg 10 XP 3.5 x 2.9 m — — ca 950 gram — I aller dyreste laget)
  • (Naturehike Cloud — har ikke funnet et sted å kjøpe denne enda)
Endret av Doulos
Oppdaterte liste
Skrevet
Doulos skrev (2 timer siden):

Tusen takk for godt svar. Fint å høre at mange tarper tåler veldig mye, og at det sjelden er tarpen som revner helt uten videre. 

Ja, nå når jeg har fått mange gode innspill av dere, så har jeg et godt grunnlag for å eksperimentere. Jeg er mye tryggere på hva jeg skal lette etter nå enn hva jeg var før jeg spurte. Nå har jeg lært mye av andres eksperimentering! :) 

Så igjen, tusen takk for alle gode innspill, både til konkrete produkter og til hva jeg bør og ikke bør gå for.

For å oppsummere for min egen del, og muligens også for senere lesere med samme spørsmål:

Slik jeg ser det vil jeg ha glede av å vurdere disse: 

• DD Hammocks Superlight Tarp 3 x 2,9 m — 460 gram — 1499kr
  • DD Hammocks Tarp 3 x 3 — 790/1015 gram — 899kr
  • Amok Skjold 10 — 3,8m x 3m — 655 gram (inkl alt) — 1299 kr
  • Sydvang Skaring 9UL
  • Dovrefjell Classic 
  • Bergans Tarp Medium — 290 x 350 cm — 850 gram — 1099 kr
  • Bergans Super Light Tarp Small — 2,5 m x 2,9 m Vekt: 350 gr.  — ca 1800 kr. 
  • (Hilleberg 10 XP 3.5 x 2.9 m — — ca 950 gram — I aller dyreste laget)
  • (Naturehike Cloud — har ikke funnet et sted å kjøpe denne enda)

Ikke kjøp Bergans Medium om den skal med i ryggsekken på overnattingsturer eller på fjellet.

Det er en god og sterk tarp. Men av polyester, slik at den blir unødvendig tung og tykk, og tar derfor mye plass sammenlignet med en tynn silnylon tarp. Ikke er den så billig heller at det kan kalles et røverkjøp.

Jeg synes også den er litt stor for én person, og tyngden gjør at den presser mer på teltet om den brukes som baldakin.

Strekken i en silnylon tarp en fin egenskap om den brukes over et telt, den former seg bedre og er glattere.

Men bergans medium er helt topp som dagstur tarp med familien. Men da kunne man like gjerne gått for noe litt større med flere festepunkt.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Ikke kjøp Bergans Medium om den skal med i ryggsekken på overnattingsturer eller på fjellet.

Takk for tips! Har skjønt i andre tråder om tarp at "man" er uenige om hvilket stoff man bør gå for. Tar med din anbefaling om silnylon. 

Jeg tenker stort sett å legge tarpen "ved" eller "nær" tarpen heller enn å legge den som et lokk. Men akkurat HER må jeg nok prøve meg frem for å finne ut hva jeg skal gjøre :) 

Skrevet (endret)
Doulos skrev (7 timer siden):

Den opprinnelige situasjonen jeg hadde i tankene var at sist jeg var på telttur, var det to varmegrader, og i løpet av natten ble det 4m/s i vind med 10-11 m/s i kastene. Kastene kom hyppig. Vi lå ved et vann inne i en skog. Det var kaldt, jeg ønsket meg en levegg. Så tenkte jeg: Ville en tarp vært til hjelp? Og hva om det var 3 m/s mer? Hadde en tarp tålt det? 

Da skjønner jeg bedre hva du er på jakt etter.

Jeg tror veldig mye er løst ved å finne en mer optimal teltplass i utgangspunktet, og vinkle teltet riktig mot vinden (ulike telt fungerer best med ulike "ender" mot vinden). Som vindbeskyttelse er min erfaring at en tarp er dårligere enn et telt, og også dårligere enn å lese landskapet klokt og sette teltet der det er minst utsatt. Den vakreste teltplassen er nesten aldri den beste, etter min erfaring. Jo mer turerfaring, desto enklere blir det å finne de gode plassene å sette teltet. Men det er veldig fort gjort å tenke "her var det fint!" og ikke vurdere hvor vinden kommer fra. Man kan jo ha bålkos og måltider tre hundre meter fra teltet hvis man vil nyte en flott utsikt fra et mer utsatt sted, men sove godt i relativt le.

Som nødutstyr syns jeg ikke tarp er noe å dra på, da satser jeg på vindsekk. Og til bivuakk syns jeg tarp er best i pent vær, eller som litt ekstra tak over inngangen til teltet når det er lite eller moderat vind, men nedbør jeg vil skjerme meg mot. Hengekøye er jeg allergisk mot ... 😂

Endret av Bryggekar
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.