Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Er på utkikk etter en ikke for dyr (gjerne under 1000, kan strekke meg litt om det er helt nødvendig) og ikke for tung (gjerne maks 1 kg) tarp.

Jeg har brukt dagen i dag til å lese meg litt opp, og skjønner at både DD Hammocks og Amok er populære. Jeg vil gjerne ha en som tåler regn godt, og som tåler vind godt.

Angpende vind: Jeg har tenkt å bruke den delvis som levegg dersom det er mye vind for å holde temperaturen litt høyere i teltet om mulig, og for å kunne ha le for vinden utenfor teltet når jeg skal lage mat. Derfor tenkte jeg det kunne vært lurt om den dekker hele teltet (Helsport Lofoten SL3 Camp), som er ca 425x180. 

Vil dere si noe om erfaringene deres på området? Er det helt unødvendig med en så stor tarp? Vil den fungere som levegg for vinden om jeg setter den opp riktig?

Så langt jeg kan forstå er mange festepunkter bra, og folk er uenige om beste stoff. Men det er vanskelig å forstå om 8 festepunkter er mange eller ikke, når DD har 19. Trenger man DD sine festepunkter på midten? Er det nyttig med mer enn 8 festepunkter? 

Og ikke minst: er det noen merker jeg bør styre unna eller se særlig etter?

Mange spørsmål her, håper på litt hjelp til å navigere i den store jungelen. 

vennlig hilsen

Annonse
Skrevet

Vi må være realistiske, du spør om en stor tarp, sannsynligvis 3x4m eller 4x4m.

Hvis du velger en såpass stor tarp og fremdeles vil holde deg under 1 kg, så er det begrenset hvor mye tarpen faktisk vil tåle av vind. Tykkere stoff tåler mer.

Stoffet vil nok uansett være vanntett, så det er ikke noe å bekymre seg over. 

DD-tarp har feks XL, 4.5x3m med 19 festepunkter, der har du festepunkter på midten av tarpen.
Flere festepunkter kan jo være praktisk i noen sammenhenger, men personlig syntes jeg det bare blir kav når det er for mange.

Selv er jeg lat, det er ikke ofte jeg gidder å bruke tarp men de gangene jeg bruker det har jeg rett og slett en hurtigstropp fra biltema som jeg strammer som bare juling mellom to trær og bruker som midt-line. Det er tungt å bære med seg, men da blir det veldig raskt å sette opp tarpen.

Det er også verdt å nevne at jo større tarpen er jo mer stress er det å sette den opp. Det blir naturligvis vanskeligere å finne egnet plass, og større krav til flere festepunkter.

En tarp på 3x4.5m er jo gjerne det man har med seg til gruppe på 4 personer. En større tarp har også større vindfang.

Kort fortalt, hvis du skal ha en tarp som tåler skikkelig vind og veier under 1 kg så vil du nok helst ha en mindre tarp, feks Hilleberg 10 XP? Solid stoff og 2.9x3.5m men ikke billig.

Men det blir som med det meste annet, finn ut akkurat hva du trenger og hva du skal bruke det til så blir rådene også tilsvarende presise.

Skrevet (endret)

Dette er en nyttig tilbakemelding :) Denne posten er ment å nettopp bidra til å finne ut akkurat hva jeg skal bruke tarpen til, ved å gi meg realistiske tanker. Jeg er ikke så erfaren, og andres erfaringer hjelper i så måte til å korrigere tankene mine. 

Jeg skjønner at mange festepunkter ikke nødvendigvis er et must, og at den ikke uten videre tåler mye vind. Finnes det noen vanlige anslag på hvor mye vind en av de vanlige (brukt av dere her på forumet) tarpene tåler?

Du skriver «skikkelig vind». Jeg er usikker på hva det tilsvarer i m/s. Godt mulig vi har Ulike tanker om det. Jeg er lite på høgfjellet i kuling. Og hadde jeg vært det, ville jeg satt opp tarpen mer på skrå enn loddrett. 
Jeg er ikke ute etter en tarp som tåler mye mer vind enn teltet, som er et Lofoten Superlight. 

Jeg tenker i utgangspunktet maks 3x4,5 meter, siden det vil dekke teltet. Men dette med størrelse er også en del av det jeg etterspør erfaringer på. Er det unødvendig med en såpass stor tarp, så kunne jeg jo valgt en som bare dekker litt utenfor innerteltet. Kanskje en mindre tarp holder?

Den ene tingen jeg vet sikkert er at jeg ønsker meg en tarp til bruk i kombinasjon med telt, de gangene det blir en mer komfortabel telttur med begge deler. Jeg kjøper ikke tarp for å droppe teltet eller for å kun bruke den med hengekøye. 

Jeg skal sjekke ut tarpen du foreslo, og så håper jeg også andre vil bidra med tanker her. 

Endret av Doulos
La til et punkt om bruk.
Skrevet

Som levegg mot vind synes jeg tarp fungerer dårlig alene. Det er mye vindfang.

Man hvis du får lagt tarpen over et telt, eller en stor stein, så får du et godt le mot vinden med den kombinasjonen. Da tar teltet/steinen mesteparten av kreftene mot vinden.

Samtidig synes jeg tarpen ikke bør være for stor, det blir mye vindfang og vanskeligere å sette opp i vinden.

Når tarpen skal over et telt synes jeg relativt tynne lette tarper fungere best. De former seg best, og legger ikke så mye vekt på teltet.

Jeg har en relativt billig Naturehike Cloud tarp som jeg er svært fornøyd med. Lett og sterk!

Min Bergans Medium tarp er større, men brukes kun på dagsturer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Midtfestepunkt på tarpen er til min bruk veldig nyttig. Jeg bruker tarpen ofte uten mulighet for "ridgeline" (midt-line) og da er det veldig nyttig med feste på midten. F.eks slik (det står et Helsport Fjellheimen 2 under tarpen der : 

Hegn Tarp by Revir Oslo

Dette var rigging for å få skygge fra midnattsola.

Samme tur slo det om til litt nedbør og det ble rigget om til tørt uteområde foran inngang: 
image.png.eb7f3807d0ab04be39b57cca214917b5.png

Dette er Revir Oslo sin tarp Hegn på 3*4 meter. Den er noe større og tyngre enn jeg normalt ville tatt med til ren telttur da det skal barduneres og plugges ganske kraftig for å holde den størrelsen på plass om det blåser litt. 

Jeg ville uansett ikke prioritert tarp for å lage le-vegg. Du har le bak teltet uansett. Tarp for min del prioriteres enten for skygge eller nedbør. Når det er sagt så skal det nevnes at Hegn Tarp har pleid å være mye tarp for pengene og jeg har 3 som jevnlig er i bruk til at fra hengekøyetur til tak ala det over her når turene i inkluderer alt for lang bæring.

(Og så er jeg såpass "heldig" at jeg har vel totalt ca 6 forskjellige tarper og kan velge litt etter hva som passer best til hver enkelt tur)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Å dekke hele teltet med tarp gir ikke så mye mening egentlig (annet enn for skygge). Det er styrete og ender gjerne med en uoptimal strekk i tarpen så det bare blir blafring. Du vil jo gjerne også ha litt luftgjennomstrømming inn teltets ventilasjonsluke også.

Siden formålet her er kokkelering - Lofoten 3 SL Camp har et ganske bra størrelse fortelt. Med døren åpen er det en fin matlagingssone. Med en liten tarp og gåstav e.l. til å støtte den opp kan du lage en "baldakin" type løsning som utvider plassen rundt forteltet litt. Søk på "baldakin" her på forumet så finner du mye inspirasjon.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (36 minutter siden):

Som levegg mot vind synes jeg tarp fungerer dårlig alene. Det er mye vindfang.

Man hvis du får lagt tarpen over et telt, eller en stor stein, så får du et godt le mot vinden med den kombinasjonen. Da tar teltet/steinen mesteparten av kreftene mot vinden.

Samtidig synes jeg tarpen ikke bør være for stor, det blir mye vindfang og vanskeligere å sette opp i vinden.

Når tarpen skal over et telt synes jeg relativt tynne lette tarper fungere best. De former seg best, og legger ikke så mye vekt på teltet.

Jeg har en relativt billig Naturehike Cloud tarp som jeg er svært fornøyd med. Lett og sterk!

Min Bergans Medium tarp er større, men brukes kun på dagsturer.

For å illustrere hva jeg mener.

På bildene pisker vinden og regnet bakfra, mens vi sitter i stolene utenfor teltet og har taco-fredag:

(Kort video med lyd av vind og regn).

https://www.instagram.com/p/Cf9q1C7M7i1/?igsh=MWk3c2tkZjRkMWw4cw==

Men bare en tarp, uten et telt, stein eller stokk mot vinden, blir tarpen trykket med mot bakken av vinden, eller det blir av andre grunner ikke optimalt.

IMG_8281.jpeg

IMG_8282.jpeg

Skrevet
Marius Engelsen skrev (23 minutter siden):

På bildene pisker vinden og regnet bakfra, mens vi sitter i stolene utenfor teltet og har taco-fredag:

https://www.instagram.com/p/Cf9q1C7M7i1/?igsh=MWk3c2tkZjRkMWw4cw==

Men bare en tarp, uten et telt, stein eller stokk mot vinden, blir tarpen trykket med mot bakken av vinden, eller det blir av andre grunner ikke optimalt.

IMG_8281.jpeg

IMG_8282.jpeg

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Samme tur slo det om til litt nedbør og det ble rigget om til tørt uteområde foran inngang: 
[…]
Dette er Revir Oslo sin tarp Hegn på 3*4 meter. Den er noe større og tyngre enn jeg normalt ville tatt med til ren telttur da det skal barduneres og plugges ganske kraftig for å holde den størrelsen på plass om det blåser litt. 

Jeg ville uansett ikke prioritert tarp for å lage le-vegg. Du har le bak teltet uansett. 

Hei Marius og Espen! Tusen takk for gode svar meg illustrerende bilder og til og med video. Det er nyttig! :)

Det er noe i den duren dere har satt opp jeg ser for meg. Noe som både kan bremse vind og regn litt, så man kan bevege seg utenfor teltet. Den størrelsen dere har ser fin ut, men jeg merker meg at Espen sin er tung. 

---

Flere av dere snakker om at stor tarp blir mye vindfang. Hva legger dere i det? At tarpen rett og slett ikke bremser vinden, og/eller revner/faller ned fordi man ikke får bardunert den godt nok? 

I så fall: Kan hende jeg er naiv, men vil det ikke hjelpe å sette dem veldig på skrå, slik Espen og Marius har gjort på bildene, og feste med flere plugger på enden som ligger ned mot bakken? (Det vil kanskje i så fall forstørre behovet for flere festepunkter, det skjønner jeg). 

Skrevet (endret)

Det hjelper å sette de på skrå, ja - derfor vi gjør det, men vinden er ikke alltid så snill at den ikke skifter retning. F.eks ble min satt opp for en tørr frokost utenfor, men tatt ned igjen før kvelden. Den hadde nok forsvunnet om vi ikke hadde gjort det da vinden både økte og snudde. 

Så mange ideer som kan virke gode i teorien er ikke alltid like gode/enkle i praksis. 

At vi snakker om mye vindfang i stor tarp = de blir store seil = de blir utsatt for mye krefter. 

Selv ved moderat/lite vind var det bra løft i den riggen jeg har bilde av over. Og det er spikket tykke treplugger (synes så vidt i nærmeste hjørnet av mitt første bilde) som er banket ned med en stokk for å holde det hele på plass. Og her var det egnet underlag som holdt godt på plugger. På sandgrunn f.eks er det enda mer utfordrende. 

Derfor er anbefalingen min normalt mot en mindre og lettere tarp - både fordi sekken blir lettere og fordi det er mindre utfordring pga størrelsen på flaten. Det er derfor jeg presiserer at eksempelbildene mine viser en noe større tarp enn jeg normalt ville lagt til formålet, men at det er bilder som viser godt nytten av et midtfeste og riggmetode

Men så kommer det også an på hvilke(t) bruksområder man skal ha tarpen til. Jeg har som nevnt et greit utvalg og de største er i utgangspunktet valgt som hengekøyetak da man ved litt regn og vind er avhengig av litt størrelse for å sikre at det ikke blåser vann inn i hengekøya. Men da har man typisk både trær å forankre tarpen i og i tillegg midtline så selve riggingen blir ganske anderledes: 

image.png.f04579acecd25539c452f3170cc7726f.png

Ved telting i skog vil du jo kunne dra samme nytte av mer håndfaste greier å feste tarp og barduner i. Det er mer i åpne flater som både mine og Marius sine eksempler viser at det er vanskeligere å forankret det hele på en sikker måte... 

Men som nevnt over så er det mot nedbør eller sol jeg normalt skjermer. Vin har jeg uansett god ly for inne i forteltet. Spesielt om man legger en sekk eller lignende for å dekke det som evt vil snike seg inn under duken. 

Endret av Espen Ørud
Skrevet

Takk! Ja, det du skriver i meldingen her gir god mening :) Takk for det. 

Nå for tiden er jeg mer i skog enn på fjell, men det endrer seg jo iblant. 

Når du foreslår en mindre tarp, tenker du da på 3x3 meter, eller enda mindre? Hvilket stoff bør jeg gå for om den skal tåle litt? Jeg er med på at det kan bli en trade-off mot vekt. Har skjønt at det er en diskusjon på forumet om silnylon vs polyester. Om jeg kun tenker på vind, er det da polyester jeg bør se på? 

Som nevnt er hovedformålet mitt til bruk sammen med telt -- for å bremse vinden litt når vi er utenfor teltet, og/eller for å lage et ekstra tak hvis det regner, så vi likevel kan stå utenfor teltet. 

Jeg setter forresten veldig stor pris på at jeg får ta del i deres erfaringer. Det er veldig hjelpsomt. 

Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

Ved telting i skog vil du jo kunne dra samme nytte av mer håndfaste greier å feste tarp og barduner i. Det er mer i åpne flater som både mine og Marius sine eksempler viser at det er vanskeligere å forankret det hele på en sikker måte... 

Angående dette: Gitt at det er litt vind, f.eks. liten eller stiv kuling i kastene, og jeg befinner meg i skogen. La oss si at det blåser over et større vann, mens jeg ligger i skogkanten på den side av vannet, og har trær å feste tarpen i. Må jeg fortsatt da unngå å bruke tarpen som levegg? Da vil den være festet godt i store trær, så her handler det mer om hva tarpen i seg selv tåler. Har du/dere noen tanker om slike forhold? 

Jeg ser for meg at jeg for eksempel kunne satt den opp på skrå i spiss vinkel noen meter fra teltet, slik at noe av vinden blir ledet over teltet istedenfor rett på teltet. Noe i duren av det jeg har tegnet nedenfor. Oransje barduner som fester en grønn skråstilt vegg noen meter fra teltet, og den verste vinden styres unna teltet. 

Mulig dette er litt optimistisk. 

image.thumb.png.a59f635e9034bfed6eced53a4d5c5ba0.png

Skrevet

Vindstyrken vil avgjøre dette. Et midtfeste vil klart avlaste ifht å få seil-effekt. 

Jeg har hatt en DD SuperLight Tarp hengende sammenhengende i 3 mnd to år på rad som tak over en bålplass før den tak kvelden (trolig som følge av et en gren eller kvist traff den ved et feste i hjørnet) så selv de tynne tåler mer enn man skulle tro. Dette var såpass imponerende ifht at jeg hadde trodd den skulle ryke i vind lenge før det at jeg umiddelbart kjøpte en ny. Den er førstevalget til teltturer som skal kombineres med tarp på noe vis for min del. 

Skrevet (endret)
Espen Ørud skrev (17 minutter siden):

Vindstyrken vil avgjøre dette. Et midtfeste vil klart avlaste ifht å få seil-effekt. 

Jeg har hatt en DD SuperLight Tarp […]. Den er førstevalget til teltturer som skal kombineres med tarp på noe vis for min del. 

Oi, dette er et godt innsalg! DD sin har jo, som du antyder, midtfeste, som nok er til god hjelp. Da er det ikke umulig at det er DD jeg kommer til å se mot. Jeg skjønner nå etter hvert at å håpe på en veldig lett tarp er optimistisk dersom den skal brukes i kombinasjon med telt, og ikke bare som tak til hengekøye.  

Hvor stor er din DD SuperLight? 

Har lest at DD sin(e) har dårlige plugger og korte barduner. Har du kjøpt nye et annet sted? Har du noen tanke om hvor lange bardunene må være for å være til nytte? 

Endret av Doulos
Skrevet (endret)
Doulos skrev (15 minutter siden):

Oi, dette er et godt innsalg! DD sin har jo, som du antyder, midtfeste, som nok er til god hjelp. Da er det ikke umulig at det er DD jeg kommer til å se mot. Jeg skjønner nå etter hvert at å håpe på en veldig lett tarp er optimistisk dersom den skal brukes i kombinasjon med telt, og ikke bare som tak til hengekøye.  

Hvor stor er din DD SuperLight? 

Har lest at DD sin(e) har dårlige plugger og korte barduner. Har du kjøpt nye et annet sted? Har du noen tanke om hvor lange bardunene må være for å være til nytte? 

Min er vel 2,9x3 meter om jeg ikke husker det feil. 

Jeg har byttet ut de fleste bardunene og strammerne ja, men så skal det også sies at jeg allerede har en stor rull med bardunsnor stående etter å ha reparert og modifisert oppsett for flere tarper, telt og lavvoer.

Ellers så er ofte bakken dårligere enn pluggen sånn festemessig for de fleste oppsett. Derfor spikker jeg ofte en solid treplugg spiss i en ende og banker ned i bakken om noe skal forankres skikkelig. Og/eller legger solid med stein på festene: 

image.png.c5d44cc1c95e3369a1cb07afb167e96e.png

Endret av Espen Ørud

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.