Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var noen her som anbefalte denne karttjenesten for en stund tilbake siden, som storforbruker av karttjenester så registrerte jeg meg og begynte å utforske litt.

Og for å si det rett ut, denne karttjenesten er genuint god. Satelittbildene er ofte i bedre kvalitet enn konkurrentene, og den viser også alle veier, ikke bare hovedveiene som feks Google Maps inkluderer men absolutt alt inklusive små skogs og fjellveier samt stier. Noe som kan være viktig når man ser på hvordan man skal klare å komme seg rundt.

Og samtidig kan du planlegge turene dine i detalj, og du kan dele dem opp i både dagsetapper og høydeprofiler.

Jeg har kun brukt gratisversjonen frem til nå men jeg må si, dette er på nivået hvor jeg begynner å lure på om jeg faktisk skal betale for det. For denne er virkelig god. Den kombinerer mange av de beste funksjonene fra alt fra Vegvesenet Veikart til Norgeskart, Google Maps, Bing Maps og Here-We-Go i en enkelt karttjeste som rett og slett er helt rå.

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)
5 hours ago, Kjell Iver said:

Jeg har kjøpt mobilversjonen og bruker Scanned topos?
Hvilket kart bruker du? Har ikke den samme detaljeringen som norgeskart, men funksjonalitet er uovertruffen. Har ikke brukt den i felt enda.

bilde.thumb.png.013e6b058602206c520296786a3c7c4d.png

bilde.png.8fa1bfb9e41dce7e88eb4888e2755420.png

bilde.thumb.png.e44f7de183db912e773c954449dbbdf4.pngbilde.thumb.png.e44f7de183db912e773c954449dbbdf4.png
Jeg bruker mest flyfoto med mapbuilder overlay, mapb
uilder overlay viser da alle stier, veier osv. For min del gir det ofte mest nytte.

bilde.thumb.png.da3ac49fb2f36bf8842e8caa2b7a1978.png

Eventuelt konturlinjene man kan skru på i kartet.

bilde.thumb.png.ea522e21c57bf5f71534328b14747d2f.png

Slope angle shading gir jo også et mer intuitivt overblikk over høydeforskjeller og bratthet enn relief-kartet gir.

bilde.thumb.png.dfdf276f9ff75fccd73cb5a12dc6ffaf.png

Jeg e
r også glad i muligheten til å få merket opp strukturer i kartet, da dukker alle hytter osv opp.

Dette er jo en del av de tingene som man ikke finner på alle kart,
Eventuelt konturlinjene man kan skru på i kartet, små veier og hytter dukker feks ikke opp i Google Maps.

Samtidig så får man jo feks Live Satelite Photos med Pro versjonen. Det blir jo omtrent samme som Copernicus, å få tilgang til satelittfoto som bare er noen få dager gammelt kann jo ha enorm verdi til tider. Men jeg er usikker på om live satelitt-bildene man får via Caltopo faktisk holder høy kvalitet i Norge, eller om det primært er en USA-basert tjeneste.

For min del er dette nok til at jeg kan planlegge det jeg går av turer uten at jeg trenger å holde på slik jeg har gjort tidligere med å kombinere mange ulike kart-tjenester.

En annen funksjon som frister med Pro er jo muligheten for å printe kart. Du kan printe kart i A4-størrelse på fotopapir i høy kvalitet med alt du trenger å vite.

Så det er mye snacks kombinert i en enkelt kart-tjeneste. Og jeg skraper jo fremdeles kun overflaten av det som er mulig i denne.

Endret av Gabs88

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.