Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg et par E99 Xtralite Crown brukt, med BC-Binding.

Problemet er at jeg ikke har sko for BC-Bindinger. Det jeg derimot har er Crispi Antarctica 75mm som jeg bruker med Fisher Excursion 88, og ett sett Rottefella Super Telemark med kabel liggende.

Er det galskap å bytte til 75mm på denne skien når det allerede er BC-Bindinger montert?

Annonse
Skrevet

Galskap er det vel ikke, men den skien er etter min mening bedre med BC. 

Hvis ikke jeg husker feil så er skruehullene plassert likt på de to bindingstypene. 

Skrevet
Lompa skrev (11 timer siden):

Hvis ikke jeg husker feil så er skruehullene plassert likt på de to bindingstypene. 

Nei. 

Skrevet
Volum skrev (12 timer siden):

Nei. 

Ok, skal ikke påstå det for eksakt disse to, men vet 100% sikkert at jeg har skiftet mellom en type 75mm og BC i samme skruehull. 
Det er uansett bare å ta ut gummiklossen og måle skruehullene, så ser man det lett. 

Skrevet (endret)
Lompa skrev (13 timer siden):

Ok, skal ikke påstå det for eksakt disse to, men vet 100% sikkert at jeg har skiftet mellom en type 75mm og BC i samme skruehull. 
Det er uansett bare å ta ut gummiklossen og måle skruehullene, så ser man det lett. 

Du har forsåvidt rett i at skruehullene passer, men balansepunktet (de 3 pinnene) flyttes ca 5.5cm fremover. Da vil det bli mer "bakski" og de vil vippe ned bak.

Balansepunktet er på bøylefestet på BC.

Det vil funke fint med 75mm på skiene, det var jo det de hadde før.. Skraper i sidene i spor, og bindingen tar kanskje tar nedi når skiene er på kant, men vil helt klart virke. PXL_20250406_091344059_MP.thumb.jpg.7f2d3dbf910e78b39a3209a04e9c326b.jpg

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Skrevet
Omnilite skrev (18 timer siden):

Du har forsåvidt rett i at skruehullene passer, men balansepunktet (de 3 pinnene) flyttes ca 5.5cm fremover. Da vil det bli mer "bakski" og de vil vippe ned bak.

Det vil funke fint med 75mm på skiene, det var jo det de hadde før.. Skraper i sidene i spor, og bindingen tar kanskje tar nedi når skiene er på kant, men vil helt klart virke.

Vippe ned bak er vel ikke så ille?? Det er nesten verre, hvis de er fortunge og fronten vipper ned i løssnø?? Etter min mening, da. 

"Skraper i spor og ...." kan unngås i stort omfang ve å montere med en heveplate! Enten Rottefella eller annen (evt nylon skjærefjøl)

Elgen

Skrevet
Omnilite skrev (På 6.4.2025 den 11.24):

Det vil funke fint med 75mm på skiene, det var jo det de hadde før.. Skraper i sidene i spor, og bindingen tar kanskje tar nedi når skiene er på kant, men vil helt klart virke. PXL_20250406_091344059_MP.thumb.jpg.7f2d3dbf910e78b39a3209a04e9c326b.jpg

Jeg husket ikke at det var så mye, men det kan likevel funke. De blir litt vanskeligere å ploge og å gå fiskebein, særlig om de er i lengste laget.

Siden 75mm er så mye tyngre å bøye enn BC, vil skiene i praksis ikke vippe bakover. 

• Liker 1
Skrevet

Skoen vil komme litt lengre fram hvis man gjenbruker hullene på 75mm og det vil gi mer press på framski så de synker lettere i løs snø. Ploging kan kanskje bli litt lettere, mens fiskebein blir vanskeligere med lengre bakski. Vi har brukt Rottefella sine 10mm plater med Super Telemark 75mm på de fleste fjellskiene og vært fornøyd med det. Da kan man også bruke hælløfter hvis man går toppturer med lang-/helfeller.

Jeg hadde 75mm i ~30 år, men vurderte å kjøpe NNN-BC for bruk på turskøyter spesielt, samt kanskje også på smale fjellski. Vi byttet til Xplore siden Asolo Morgedal'ene mine var utslitte og konas føtter hadde vokst så Alpina Alaska 75'ene hennes var blitt for små. Jeg syns Xplore fungerer veldig bra på både turskøytene, Fischer E99, samt Åsnes Ousland og to par Falketind 62X. Alle systemene har sine fordeler og ulemper, og det koster å bytte. Jeg har en liten haug med 75mm-bindinger og plater som jeg må kvitte meg med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.