Tykjen Skrevet 3. april Skrevet 3. april (endret) Sikkert nokon som har erfaring med begge. Er det nokon fordelar med Bioetanol? Samme varme, men mindre sot? Eller? Endret 3. april av Tykjen Siter
dsk Skrevet 3. april Skrevet 3. april Det er mange år siden jeg testet, og den gangen var jeg skuffet. Teoretisk så er det sprit (etanol) fremstilt av organisk materiale. Således kunne kanskje hjemmebrent kalles bioethanol? Det er utfordringen er hva de siste prosentene er som ikke er sprit. Er det over 85% sprit så går det antagelig rimelig bra. Siter
Omnilite Skrevet 3. april Skrevet 3. april dsk skrev (På 3.4.2025 den 11.17): Det er mange år siden jeg testet, og den gangen var jeg skuffet. Teoretisk så er det sprit (etanol) fremstilt av organisk materiale. Således kunne kanskje hjemmebrent kalles bioethanol? Det er utfordringen er hva de siste prosentene er som ikke er sprit. Er det over 85% sprit så går det antagelig rimelig bra. Ekspander Hva tror du om denne, er 99.7% teknisk alkohol? Fra Thansen 129,- Er selvsagt risk for at den inneholder noe lurium som ikke er helsebringende.. Siter
Huskysas Skrevet 3. april Skrevet 3. april Omnilite skrev (På 3.4.2025 den 11.55): Er selvsagt risk for at den inneholder noe lurium som ikke er helsebringende Ekspander Burtsett fra en diskusjon om hvorvidt etanol er helsebringende står det at den inneholder isopropanol, og jeg vil gjette på at det er hovedingredisensen, selv om forholdet mellom etanol og isopropanol ikke er angitt. Siter
+Gabs88 Skrevet 3. april Skrevet 3. april Omnilite skrev (På 3.4.2025 den 11.55): Hva tror du om denne, er 99.7% teknisk alkohol? Fra Thansen 129,- Er selvsagt risk for at den inneholder noe lurium som ikke er helsebringende.. Ekspander Det er i alle fall trygt å prøve det, så kan du heller se om du er fornøyd eller ikke. Siter
Bryggekar Skrevet 3. april Skrevet 3. april Huskysas skrev (På 3.4.2025 den 12.32): Burtsett fra en diskusjon om hvorvidt etanol er helsebringende står det at den inneholder isopropanol, og jeg vil gjette på at det er hovedingredisensen, selv om forholdet mellom etanol og isopropanol ikke er angitt. Ekspander Fant databladet. Det står at det er 80-90 % etanol og 5-15 % isopropanol. Med andre ord er dette rødsprit uten fargen. https://files.thg.dk/8878c296-b684-47ca-a329-a5aae7a74367 Siter
foroll Skrevet 3. april Pålogget Skrevet 3. april Gabs88 skrev (På 3.4.2025 den 12.46): Det er i alle fall trygt å prøve det, så kan du heller se om du er fornøyd eller ikke. Ekspander På hvilket grunnlag hevder du at det er trygt? Jeg vil råde enhver til å anta at væsker som ikke er markedsført for fyring (som fritidsparafin, rødsprit, bioetanol, etc.) ikke er trygt, med mindre man har undersøkt datablad og kommet frem til noe annet. Bryggekar skrev (På 3.4.2025 den 13.02): Fant databladet. Det står at det er 80-90 % etanol og 5-15 % isopropanol. Med andre ord er dette rødsprit uten fargen. https://files.thg.dk/8878c296-b684-47ca-a329-a5aae7a74367 Ekspander Rødsprit inneholder som regel nokså små mengder isopropanol (<1 %), men har sett noen oppgi 1-10 %. Jeg har aldri sett så mye som 15 %. Isopropanol vil generelt sote mer og lukte mer, så dette er et dårligere fyringsprodukt enn rødsprit. Jeg ville ikke fyrt med det. Til trådstarter: Har brukt mye spritbrenner og har brukt bioetanol og rødsprit litt om hverandre. Ikke merket noen særlige praktiske forskjeller. Synes kanskje rødsprit lukter litt sterkere. Siter
+Gabs88 Skrevet 3. april Skrevet 3. april foroll skrev (På 3.4.2025 den 13.26): På hvilket grunnlag hevder du at det er trygt? Jeg vil råde enhver til å anta at væsker som ikke er markedsført for fyring (som fritidsparafin, rødsprit, bioetanol, etc.) ikke er trygt, med mindre man har undersøkt datablad og kommet frem til noe annet. Ekspander Jeg har bakgrunn innen prosessfaget og en viss grad av kjennskap til destillasjons og rektifikasjonsprosesser. I og med at dette er 99.7% rent og det er en blanding av etanol og propanol, kan jeg si at de 0.3% som gjenstår sannsynligvis vil være mest vann og kanskje noen helt minimale urenheter utenom det. Det er rett og slett det du ender opp med når du destillerer frem en slik blanding med mindre du ønsker å bruke svært dyre teknikker for å destillere frem et produkt med en høyere renhet. Noe som er uaktuelt for annet enn sprit tiltenkt laboratoriebruk. Da står du igjen med en blanding av 99.7% propanol og etanol med ukjent blandingsforhold og 0.3% hvorav det meste er vann. Du vil ha en liten grad av urenheter men jeg anser det ikke som realistisk at de urenhetene vil være i høy nok konsentrasjon eller farlige nok til å utgjøre en reell fare når man bruker dette i en spritbrenner. Såpass farlige stoffer er uansett ikke lovlige i Norge. Så med andre ord, helt trygt å prøve. Det verste man risikerer er dårlig lukt. 1 Siter
+Bjellesau Skrevet 3. april Skrevet 3. april Jeg bruker denne bioetanolen fra Biltema på Trangia spritbrenner; Billig, fungerer bra og minimalt med sot/belegg; Det eneste negative jeg har lagt merke til er at det etter en tid legger seg litt brun gugge i selve spritbrenneren, men dette kan lett gjøres rent. Siter
elgen Skrevet 4. april Skrevet 4. april Jeg hadde en gang tilgang til noen liter METHANOL. Ikke drikk det dog!! Det brant fint uten å sote og lukte. Noen har også tilsatt ørlite vann i rødspritten for mindre sot. Dansk denaturert sprit gir minst smak, hvis man får det på fingrene og skal spise, dernest kommer norsk rødsprit og svensk tekniske spriten er helt forferdelig!! Veldig mye alkohol er jo egentlig "Bio"- da det er fremstillet av overskuddspotet mv. Elgen Siter
dsk Skrevet 4. april Skrevet 4. april Jeg har eksperimentert med innblanding av ca 10% methanol i norsk rødsprit, og all soting ble borte. Etter pandemien har jeg bare fyrt med rester av antibak lignende greier. 85% soter ikke men blir vel omtrent som rødsprit med litt vann i. Siter
Tykjen Skrevet 4. april Forfatter Skrevet 4. april (endret) Har prøvd bioetanolen til å forvarme min gamle Msr Whisperlite Internationale på parafin nokre gongar no, merkar ingen forskjell frå raudsprit. Denne primusen er heilt på grensa for å takle parafin. Endret 4. april av Tykjen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.