Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sikkert nokon som har erfaring med begge. Er det nokon fordelar med Bioetanol? Samme varme, men mindre sot? Eller?

20250403_091531.jpg

Endret av Tykjen
  • Tykjen endret tittelen til Rødsprit eller Bioetanol?
Annonse
Skrevet

Det er mange år siden jeg testet, og den gangen var jeg skuffet.  Teoretisk så er det sprit (etanol) fremstilt av organisk materiale.  Således kunne kanskje hjemmebrent kalles bioethanol?
Det er utfordringen er hva de siste prosentene er som ikke er sprit.  Er det over 85% sprit så går det antagelig rimelig bra. :-) 

Skrevet
dsk skrev (32 minutter siden):

Det er mange år siden jeg testet, og den gangen var jeg skuffet.  Teoretisk så er det sprit (etanol) fremstilt av organisk materiale.  Således kunne kanskje hjemmebrent kalles bioethanol?
Det er utfordringen er hva de siste prosentene er som ikke er sprit.  Er det over 85% sprit så går det antagelig rimelig bra. :-) 

Hva tror du om denne, er 99.7% teknisk alkohol?

Fra Thansen 129,-

Er selvsagt risk for at den inneholder noe lurium som ikke er helsebringende..990000000090_0_m_650_1100.jpeg.d7f56a8192459756b1370ba4cbe6f0aa.jpeg

Skrevet
Omnilite skrev (34 minutter siden):

Er selvsagt risk for at den inneholder noe lurium som ikke er helsebringende

Burtsett fra en diskusjon om hvorvidt etanol er helsebringende :-)
står det at den inneholder isopropanol, og jeg vil gjette på at det er hovedingredisensen, selv om forholdet mellom etanol og isopropanol ikke er angitt.

Skrevet
50 minutes ago, Omnilite said:

Hva tror du om denne, er 99.7% teknisk alkohol?

Fra Thansen 129,-

Er selvsagt risk for at den inneholder noe lurium som ikke er helsebringende..990000000090_0_m_650_1100.jpeg.d7f56a8192459756b1370ba4cbe6f0aa.jpeg

Det er i alle fall trygt å prøve det, så kan du heller se om du er fornøyd eller ikke.

Skrevet
Huskysas skrev (20 minutter siden):

Burtsett fra en diskusjon om hvorvidt etanol er helsebringende :-)
står det at den inneholder isopropanol, og jeg vil gjette på at det er hovedingredisensen, selv om forholdet mellom etanol og isopropanol ikke er angitt.

Fant databladet. Det står at det er 80-90 % etanol og 5-15 % isopropanol. Med andre ord er dette rødsprit uten fargen.

https://files.thg.dk/8878c296-b684-47ca-a329-a5aae7a74367

Skrevet
26 minutes ago, Gabs88 said:

Det er i alle fall trygt å prøve det, så kan du heller se om du er fornøyd eller ikke.

På hvilket grunnlag hevder du at det er trygt? Jeg vil råde enhver til å anta at væsker som ikke er markedsført for fyring (som fritidsparafin, rødsprit, bioetanol, etc.) ikke er trygt, med mindre man har undersøkt datablad og kommet frem til noe annet.

13 minutes ago, Bryggekar said:

Fant databladet. Det står at det er 80-90 % etanol og 5-15 % isopropanol. Med andre ord er dette rødsprit uten fargen.

https://files.thg.dk/8878c296-b684-47ca-a329-a5aae7a74367

Rødsprit inneholder som regel nokså små mengder isopropanol (<1 %), men har sett noen oppgi 1-10 %. Jeg har aldri sett så mye som 15 %. Isopropanol vil generelt sote mer og lukte mer, så dette er et dårligere fyringsprodukt enn rødsprit. Jeg ville ikke fyrt med det. 

Til trådstarter: Har brukt mye spritbrenner og har brukt bioetanol og rødsprit litt om hverandre. Ikke merket noen særlige praktiske forskjeller. Synes kanskje rødsprit lukter litt sterkere.

Skrevet

2 minutes ago, foroll said:

På hvilket grunnlag hevder du at det er trygt? Jeg vil råde enhver til å anta at væsker som ikke er markedsført for fyring (som fritidsparafin, rødsprit, bioetanol, etc.) ikke er trygt, med mindre man har undersøkt datablad og kommet frem til noe annet.

Jeg har bakgrunn innen prosessfaget og en viss grad av kjennskap til destillasjons og rektifikasjonsprosesser.

I og med at dette er 99.7% rent og det er en blanding av etanol og propanol, kan jeg si at de 0.3% som gjenstår sannsynligvis vil være mest vann og kanskje noen helt minimale urenheter utenom det. Det er rett og slett det du ender opp med når du destillerer frem en slik blanding med mindre du ønsker å bruke svært dyre teknikker for å destillere frem et produkt med en høyere renhet. Noe som er uaktuelt for annet enn sprit tiltenkt laboratoriebruk.

Da står du igjen med en blanding av 99.7% propanol og etanol med ukjent blandingsforhold og 0.3% hvorav det meste er vann.

Du vil ha en liten grad av urenheter men jeg anser det ikke som realistisk at de urenhetene vil være i høy nok konsentrasjon eller farlige nok til å utgjøre en reell fare når man bruker dette i en spritbrenner. Såpass farlige stoffer er uansett ikke lovlige i Norge.

Så med andre ord, helt trygt å prøve. Det verste man risikerer er dårlig lukt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker denne bioetanolen fra Biltema på Trangia spritbrenner;

PXL_20250403_201607890.thumb.jpg.f516dfcc949ac970ecfbbdab064b6741.jpg

PXL_20250403_201637189_MP.thumb.jpg.99275e3c25d69bc89ffaeb72d2b745d3.jpg

Billig, fungerer bra og minimalt med sot/belegg;

PXL_20250403_201755922.thumb.jpg.662341be82dcb8ca405af09a4bd6b0c9.jpg

Det eneste negative jeg har lagt merke til er at det etter en tid legger seg litt brun gugge i selve spritbrenneren, men dette kan lett gjøres rent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.