Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til gode softshellbukser med kneputelommer. Vet kun om Norrøna Trollveggen flex1 rescue. 

Etter min mening burde alle turbukser hatt dette da det er sterkt undervurdert 😁.  Er ute etter bukse som kan brukes hele året. Norrøna sin virker som en bra bukse, men hadde vært fint med alternativ.

Har selv sydd inn lommer på en gammel Norrøna Svalbard flex1, og det fungerer jo på et vis, men ikke helt ideelt.  Denne buksen  begynner også å bli litt sliten etter hvert. Har også Fjellräven Keb, men liker ikke den hvis det er fare for å bli våt. 

Annonse
Skrevet (endret)

Har sikla på denne buksa https://www.torraka.com/en-us/products/forest-trousers-3-0 Det skal være en god ålrund bukse fra - 30 til  + 15. Kanskje litt i varmeste laget om det høy aktivitet i pluss grader. Jeg dropper denne buksa til fordel til ventile, da jeg har bestemt meg for å kutte ut (fase ut) all gortex plagg. Buksa har dog kun goretex i innerliner.

Ei annen bukse som jeg har sett på er Klatremusen freke, men siste modellen har fått hard medfart. https://www.fjellsport.no/merker/klattermusen/klattermusen-freke-2-0-salopette-regular-m-s-raven?channable=013b486964003130372d3935323339&variantId=107-9523&utm_campaign=05. Google Shopping [catch all]&gad_source=1&gbraid=0AAAAACpi-kiA4R4KJmrMteOTcQu6gwRqn&gclid=EAIaIQobChMInLX25oTNjAMVEguiAx3Mmxk0EAQYASABEgKdw_D_BwE&gclsrc=aw.ds Litt for mye pølseskinn etter min menig. Men usikker om dette er en ålrund bukse, som forest trouser buksa er. Begge har kneputelommer :-)

Er veldig ening i påstanden din :-) Men spørs om andre er det, med tanke på "bukser" i dag skal ha passform. Buksa blir veldig "baggy" med kneputer (jeg digger baggy og hater pølseskinn).

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Skrevet
Dompappen skrev (13 minutter siden):

Buksa har dog kun goretex i innerliner.

Det gir vel omtrent akkurat like mye Gore-Tex, som om membran skulle være laminert mot ytterstoffet🤔

Skrevet

Jeg har en Bergansbukse for vinterbruk med seler (bib) som har kneputer innebygd. Men har hatt disse 10 år+ antakelig så modellen er i neppe tilgjengelig lengre, men de har altså hatt slike i hvert fall. 

Ikke skallbukse, men "tolag" der innerdelen er delvis mesh slik jeg liker det egentlig og litt typsik Bergans fra den perioden i hvert fall. 

Ettersom kneputene er mer vanntett enn buksa så har dette reddet undertøyet fra å bli bløtt når man står på kne eller setter kneet ned i overvann eller lignede så mange ganger at jeg frostår TS sin entusiasme for denne produkttypen. 

Hadde ikke tid til å tråle alle buksetypene til Bergans nuh, men du kan jo kikke...

• Liker 2
Skrevet

Kneputer har også vokst på meg etter å ha brukt det i Norrøna Arktis bib-en. Dette er dog en Gore-Tex bib og ikke soft-shell. Jeg tror du finner mer knepute-bukser om du dreier søket mot litt mer "taktiske"/militærrettede merker.

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg har bodd 40 år på vestlandet og no har trekt inn i landet, unngår jeg gore-tex så mye som mulig 😅. Har vel komt frem til at softshell er det mest praktiske og behagelige til min bruk. Med unntak av skikkelig bålfyring. Da er det bomull som gjelder. Med tanke på vidde så har jeg alt fra "tights" til vide bukser. De smale er mest til type rask-og-lett-turer. En bukse med kneputer bør helst være videre for at det skal være praktisk. Jobber som tømrer og en del av disse fancy slim fit arbeidsbuksene er jo helt ubrukelig 😆

Vet det finnes en del selebukser, hovedsakelig til vinterbruk, som har kneputelommer. Disse blir litt tunge og voldsomme til helårsbruk for min del.

Militære bukser finnes det en del bra av i denne kategorien, men er ikke super fan av utseende.  Har hatt mine år i grønt og føler meg ferdig med den looken 😁. Hvertfall camo . Har en god bukse liggende, i camo, men den blir ikke brukt. Prøvde faktisk å farge den, men den tok ikke farge i det hele tatt. Laget i ett eller annet flammesikkert superstoff. Har sett litt på noen bukser fra Helikon Tex, men usikker på kvaliteten på disse. Fås jo faktisk i litt mer sivile farger også. Er vel Crye Precision som har noen heftige bukser også, men der nekter lommeboken min meg å handle.....

Skrevet

Ja, er klar over at fjellreven har noen. Har selv en Keb-bukse med kneputer. Er bare ikke så superfan av bomull til all bruk. Tørker jo fryktelig seint. Derfor jeg helst vil ha softshell. 

Skrevet

softshell er ett lite spesifikt begrep, som ikke sier stort om materialene som er brukt. iaf. ikke etter det ble ett populært markedsføringsbegrep.

Jeg har klær markedsført som “softshell”, med både ull, gore-tex membran, windstopper og mye annet rart som ikke nødvendigvis er helt i tråd med den opprinnelige intensjonen.
Personlig synes jeg Keb o.l. plagg er faller inn under definisjonen softshell mtp. funksjon og bruksområde, selv om jeg i dagligtale bruker det like uspesifikke begrepet “turbukse” :)

Alle buksene jeg har med lomme for kneputer har bomullsblanding i en eller annen grad, men jeg har noen kneputer med borrelås som jeg bruker på skytebanen, hvis det kan være ett alternativ.
Ellers har jeg hørt litt positiv omtale av Baerskin buksene, som er cordura nylon, men ikke prøvd selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.