Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen erfaringer med en eller begge pulkene nevnt over? Det ser ut som det er endel forskjell i pris på selve pulken i tillegg til ulike pakker.

Og er et stivt drag «verdt» prisen, eller funker det stort sett med taudrag?

På pariserpulken finner jeg blant annet et pakketilbud  på Pariserpulk med tau til 1799kr nå (Hekta på tur), mens en pakke med stivt drag til Fjellpulken ligger på 3799kr på Fjellsport.

Tenkt bruk er frakte baggasje til hytten (ganske bratte bakker), frakte ved, muligens turpulk også 😄

Annonse
Skrevet

Jeg har hatt begge, merka ikke veldig stor forskjell på selve brettet. Men stivt drag var viktig for meg da jeg går i kupert terreng. 

Jeg ville kjøpt fast drag om man skal frakte tunge kolli i bratte bakker, det er litt lettere i nedoverbakkene så slipper du å måtte

holde pulken i snøret for å styre den mens du selv skal kjøre nedover bakkene. Taudrag er gull på lange vidder o.l. hvor man bare skal slepe vekt bak seg på mer eller mindre flat mark. 

• Liker 1
Skrevet

Tau/stivt - kommer veldig an på terrenget. I flere av mine turområder hvor det er flatt så holder det greit med tau. I områder der det er lengre nedkjøringer osv foretrekker jeg stivt. Det er spesielt ved lange eller bratte nedkjøringer jeg ikke kan fordra å bruke tau. Du kan for så vidt lage "stivt drag" selv ved hjelp av f.eks elektrikerrør og tau i en noe mer økonomisk variant enn de ferdige: 

https://www.fjellfedre.no/2018/02/guide-diy-paris-expedition-pulk-fjellfedre-edition/

Jeg opplever at du kan laste mer med Transport enn Paris, men når det skal sies så har jeg tynt bra last opp i en Paris også om det ikke er for kupert eller for lange strekk...

Skrevet (endret)

At drag foretrekkes i kuppert terreng kommer jeg aldri til å skjønne. Du har mye mer fleksibilitet i ordentlig kuppert terreng, og spesielt travers i sidehellinger med taudrag IMO. For nedoverkjøring bllir man fort vant til å holde pulken ved siden av seg, uten at det er noe problem. Om du trekker pulken i løs snø og den velter vil du være veldig fornøyd med taudraget vs et drag som vrir seg rundt så du må av med seletøy for å gå tilbake for å rette det opp. Det er ikke helt utenkelig at det skjer når pulken lastet høyt og tungt.

Kanskje de eneste gangene jeg savner et stivt drag er de sjeldne gangene jeg går i skiløype (i midten) som er litt hard og isete så pulken glir altfor godt med nesten null innsats. Da er det litt kjedelig å måtte ta pulken opp på siden av seg i tauet for hver minste lille slake nedoverbakke for å unngå at den kjører inn i deg. Hvis bakkene til hytta di er så bratte at du går de ned til fots og ikke med ski kan det være litt lettere med et drag bak seg, men det er også helt kurant å gå med pulken foran seg i taudrag også om det er litt spor (bakende peker nedover).

Jeg har brukt Transporter en del, men bare eid et Paris-brett uten at jeg rakk å bruke det før jeg solgte det igjen. Inntrykket er at du får litt mer plass i Transporter, men til bruken du skisserer hadde jeg gått for Paris uansett. Disse plastbrettene er litt forbruksvare, og prisen på Paris Expedition er det vanskelig å argumentere imot.

Skitt Fiske har de inne til Kr 629 nå. Noen ekstra kroner til strikk og kroker, samt et taudrag som enkelt er lagd selv så burde du klare å havne rett under/på tusenlappen.

https://www.skittfiske.no/merker/paris/paris-expedition-varepulk?channable=06e7d869640031303332343719&utm_campaign=&utm_content=&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_term=&variantId=103247

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt begge to, og synes Transporter er vesentlig bedre. Solgte Parisbrettet. 

Transporter er stivere og blir ikke like "deformert" (flekser ikke like mye) som Paris. Jeg opplever den derfor som mer stabil. Men den viktigste forskjellen er utformingen av skroget, der Paris er mer butt og lettere graver seg ned i snø. 

I tillegg er Transporter litt mer forseggjort med buet kant. Det blir ikke så skarpt om pulken kræsjer borti deg. Du kan også få den kjøpt med ferdig feste for pulkdrag. 

Den eneste ulempen synes jeg er prisen, men mener Fjellpulken er verdt det for normalt bruk. Om den skal slepes masse på grusveier til og fra skiføre er Paris litt billigere å slite på.

Skrevet
foroll skrev (26 minutter siden):

Jeg har hatt begge to, og synes Transporter er vesentlig bedre. Solgte Parisbrettet. 

Transporter er stivere og blir ikke like "deformert" (flekser ikke like mye) som Paris. Jeg opplever den derfor som mer stabil. Men den viktigste forskjellen er utformingen av skroget, der Paris er mer butt og lettere graver seg ned i snø. 

I tillegg er Transporter litt mer forseggjort med buet kant. Det blir ikke så skarpt om pulken kræsjer borti deg. Du kan også få den kjøpt med ferdig feste for pulkdrag. 

Den eneste ulempen synes jeg er prisen, men mener Fjellpulken er verdt det for normalt bruk. Om den skal slepes masse på grusveier til og fra skiføre er Paris litt billigere å slite på.

Er helt enig med Foroll. Jeg har begge, foretrekker Transporter mye heller enn paris pga at den er større og stivere. Problemene med Parisbrettet kommer først frem når man pakker mye og høyt i den, og strammer til med strikk, da ser man at pulken er myk og flekser mye. 

Skrevet

Jeg har hatt begge. Hvordan snøen er betyr mye. Pariserpulken er smalere og tipper ikke så lett som transporter pulken om snøen er løs. Dvs at du må gå veldig breidbeint med transporterpulken,  eller gå et trippelspor. Så er det løs snø er nok 2 pariserpulken etter hverandre bedre. 
Men solgte pariserpulken, og beholdt transporterpulken. 
Personlig liker jeg best fast drag om det er hardt/oppkjørte løyper, og taudrag om det er løst. 
Men tror det nesten er bare en måte å finne ut hva som passer deg, og det er ved å teste ut selv… 🫣 For her spriker meningene mye. 

• Liker 3
Skrevet
sneakyowl skrev (17 timer siden):

Skitt Fiske har de inne til Kr 629 nå. Noen ekstra kroner til strikk og kroker, samt et taudrag som enkelt er lagd selv så burde du klare å havne rett under/på tusenlappen.

https://www.skittfiske.no/merker/paris/paris-expedition-varepulk?channable=06e7d869640031303332343719&utm_campaign=&utm_content=&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_term=&variantId=103247

Hei

Dette er jo et ganske uslåeligt tilbudd! Jeg har selv 2 paris-pulk, som har gjort stor nytte nettopp til både hytte- og tur bruk i mange år! Du har ingen dårlig samvittighet ved å overlaste den med ved eller annet grovt som skal til og fra hytta. Bare ikke last for høyt! Men det gjelder alle pulker!! Jeg håper selvfølgelig, at merprisen for Transporter eller kanskje enda bedre Acapulka gir en bedre pulk til langtur? Men jeg har brukt Pariser til mange langturer og det har funket bra. I begynnelsen bare med en lettvekts presenning lagt i bunn og surret omkring vanntett pakket bagasjen, som skal lastes, så det tunge er nederst og bak! Senere med en pulkbag. Jeg har liten sans for bedding som raker ut over både lengde og kanter særlig i skog og vidjekratt!!

Som du ser er det sterkt delte meninger om tau eller stivt drag! Jeg bruker tau på den korte distanse inn til hytta for det er hurtigt og nemt, men irriterer meg hver gang over at pulken lever sitt eget liv omme bak og ved skare skrenser sideveis i skråkjøring eller kjører inn i helen. Jeg går med truger til hytta fordi det er nemt. Du kan kjøre bilen med alminnelige støvler og ikke med stive skisko, hvor du ikke merker forskjell på gas og bremse! Er det tung lass kommer felle-problematikk i tillegg! Så ved bratte hyttebakker ville jeg bruke truger, da får du maksimal trekk kraft!

Jeg syns at det er mye mer styring på pulken, særlig utfor, med stivt drag, hvor stengene evt kan krysses med en surring?! En tauslynge kan også være nyttig til å  slakke ut, så den er under pulken og bremser ved bratte utforkjøringer

Stivt drag mekker du lett selv! Jeg syns, at elektriker rør er alt for myke! så jeg har brukt et par tynne aluminiumsrør, som akkurat går på en bøyle av rustfritt stål fastsurret på fronten av "Pariseren" og festet med 2 gjennomborete splinter. Hurtigt og nemt å montere. Alu-rørene er like lange som mine ski: ca 200 cm og er ved transport (også med tog!) surret til ski og staver. De skal jo med uansett!  Jeg har beskrevet dette for år tilbake i annen tråd, hvis du søker her på FF, men skal vedhefte et par fotos!

Elgen

paris pulk 005.jpg

paris pulk 006.jpg

paris pulk 003.jpg

Skrevet
2 hours ago, Memento mori said:

IMG_8520.thumb.webp.421640a0e82213a1d135beeef6d866c7.webp

Les Innlegg om pulker på bloggen min. Paris vs Transporter ligger som nr 2. 
Det er også stor forskjell på «bauen» på disse pulkene. 

Veldig bra bilde som illustrerte godt det jeg nevnte rundt flyteevne på snø. 

Skrevet
Bokhylla skrev (På 1.4.2025 den 10.40):

Utvilsomt, og særlig dersom du går i mye kupert terreng. I flate områder er det greit med tau.

Og om det er glasert skareføre er stivt drag også en  stor fordel. Man har mer enn nok med å holde kontroll på skiene. Og dersom du faller, kan en pulk i taudrag fort dra nedover fjellsiden mens du seiler etter på en glatt gore-tex dress.

• Liker 1
Skrevet
Bokhylla skrev (På 1.4.2025 den 10.40):

Dette er så individuelt korleis ein opplever. Eg har slitt ut nokre Parisbrett, med taudrag. Eg har ferdast i alt av terreng og forhold med det. Eg har hatt moglegheit for å ha på fastdrag for dei turane det skulle vere ynskjeleg. Noko det sjeldan/aldri har vore. 

Eg kjøpte også etterkvart ein glasfiberpulk (Acapulka Scandic Tour 150). Kva tid eg synes det funkar med taudrag og ikkje, ser eg er veldig ulikt for desse to, noko som hovudsakleg skuldast meiane/kor retningstru dei er. Acapulkaen med taudrag har lettare for å velte under nokre tilhøve, fordi den har veldig retningsgjevande meiar. 

Så, mitt val av drag heng saman med ikkje berre terreng, men terreng, føre og type pulk vurdert saman. 

Men, i høve Parisbrett, er mi erfaring at det stort sett funkar gull med taudrag og er meir fleksibelt enn å ferdast med stive drag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.