Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi er en familie med en toåring og en 14-åring. Vi planlegger å gå Haugastøl - Krækkja - Tuva - Ustaoset i påsken. Start langfredag. Vi er usikre på om snøforholdene vil være gode nok. Ser at det nå er 50-100 cm snø størstedelen av ruta (senorge.no). Hvor raskt kan det smelte ned de neste tre ukene?

Og om noen har erfaring med den ruta, tror dere det er en overkommerlig tur med barn i pulk? Vi er middels erfarne, men har ikke gått med pulk på fjellet før. Evt. tips til andre familievennlige turer i påsken, til betjente hytter.

Annonse
Skrevet (endret)

Tuva og Ustaoset er jeg skeptisk til. Etter å ha vært på Hardangervidda en del i det siste har jeg sett stor forskjell på snømengde som er igjen øst for typ. Halne. Det har endret seg FORT på to uker. Det vil sikkert være farbart på ski ved Tuva, men du vil ikke se helt hvite vidder for å si det sånn. Det er også temmelig glissent på Haugastøl nå fra hva jeg kunne se fra bilen i dag. Geilo er så godt som snøtomt.

Vest for Halne osv. har fremdeles et godt belte med god og dyp snø. Jeg ville (og kommer til) lagt turen i den retningen. Legger dere opp hytte-ruta i den retningen blir det nok en mye bedre tur :) 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gikk fra Ustaoset til Ustetind på lørdag for å rekogonosere litt. Fra Tuva og ned til demningen, i østenden av Ustevatn, vil det nok være nok "snø" også i påsken. Det var en veldig hard såle av is/snø som jeg vil tro holder noen uker til. Fra demningen må dere nok belage dere å gå på beina til stasjonen. Nedfarten mot demningen er krevende på hardt føre selv uten pulk. Men det er fullt mulig å ta av seg skiene og gå på bena om det må til.

Jeg skal en tur innom Krækkja på vei fra Haukeliseter til Finse neste uke. Jeg kan forsøke å huske å gi en føremelding...
DNT føremelding: https://ut.no/meldinger/403

Turrapport fra Haugastøl: 

Et alternativ til turen deres kan jo være å ta noen dagsturer fra Finse og avslutte med Finse-Haugastøl-Ustaoset via Skarverenn-traséen.

Endret av DrKneipp
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.