Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste drivstoff for Primus Omnifuel fra bensinstasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere hadde jeg ofte det problemet at jeg bare kunne kjøpe drivstoff til Primus OmniLite Ti på bensinstasjoner (spesielt Circle K). Hver gang jeg går dit, oppstår spørsmålet om hvilket drivstoff som er best å kjøpe.  Siden jeg også lager mat i teltet om vinteren, vil jeg gjerne bruke bensin med så få skadelige stoffer som mulig. Men jeg har aldri kunnet finne ren bensin på bensinstasjonene. Derfor har jeg følgende spørsmål til deg:

1. Hvilken bensin bruker du ved pumpen? Har du en rangering her, for eksempel x er bedre enn y er bedre enn z? 

2. Finnes det eventuelt bedre alternativer i skrankeområdet på bensinstasjonene som kan sammenlignes med ren bensin? Jeg ville være takknemlig for presise beskrivelser av drivstoffene. Sist gang ble jeg anbefalt en «white spirit». Det viste seg imidlertid at dette ikke er bensin, og at det krevdes lengre forvarmingstid.

(beklager norsken min; jeg bruker oversettelsesprogram)

Annonse
Skrevet (endret)

De har ofte 4-takt miljøbensin / alkylatbensin i på flaske eller kanne. Si at du skal ha til 4taktsmotor ( For gressklipper eller snøfreser.)

Endret av dsk
mellomrom på feil sted
Skrevet

Du skal ha 4-takt alkylatbensin. Også kalt 4-takt miljøbensin. (4-stroke).

Denne selges på kanner inne i butikken.

Denne bensinen er fri for olje, og beregnet på håndholdte motorer, og gir derfor mindre giftige avgasser enn bilbensin.

Skrevet

Tusen takk skal du ha. Kan jeg finne dette under navnet «4-takt miljøbensin / alkylatbensin»?
Hvilken bensin ville du brukt på pumpen hvis det ikke finnes 4-takts miljøbensin / alkylatbensin? Bare en blyfri bensin med lavt oktantall? 

Skrevet

Anbefaler Ikke å bruke bensin fra pumpen. Den har helt andre krav til innhold enn alkylat og jeg ville ikke brukt den overhodet inne i et telt. Mye giftige stoffer

som man vil unngå. 

Du får kjøpt alkylatbensin 4 takt på Jula, Biltema, Felleskjøpet, Thansen, CirkleK, OBS bygg, generelt overalt hvor de selger motoriserte håndverktøy. 

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/tilbehor-for-hagemaskiner/drivstoff-til-hagemaskiner/alkylatbensin-4-takt-624027/

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/alkylatbensin-4-takt-1-liter-2000042389

Skrevet
ClemensB skrev (2 timer siden):

Tusen takk skal du ha. Kan jeg finne dette under navnet «4-takt miljøbensin / alkylatbensin»?
Hvilken bensin ville du brukt på pumpen hvis det ikke finnes 4-takts miljøbensin / alkylatbensin? Bare en blyfri bensin med lavt oktantall? 

I teorien kan du vel bruke vanlig «blyfri 95 bensin». Men den inneholder tilsetningsstoffer for å fungere best mulig i bilmotorer, og gir mer giftige avgasser enn «4-takt alkylatbensin/miljøbensin».

Derfor kan den tette til dysen i brenneren lettere, og den må IKKE brukes inne i teltet eller et lukket rom. 

Jeg tror omtrent alle bensinstasjoner selger 4-takt alkylatbensin.

2-takt alkylatbensin skal IKKE brukes, fordi den er tilsatt olje for 2-takt motorer.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

Derfor kan den tette til dysen i brenneren lettere, og den må IKKE brukes inne i teltet eller et lukket rom. 

Vet du om det finnes noe gode målinger på dette? Hva som faktisk blir frigjort ved bruk av 95 (E5, eller E10) kontra "miljø" bensin? 🤔

Skrevet
tshansen skrev (12 minutter siden):

Vet du om det finnes noe gode målinger på dette? Hva som faktisk blir frigjort ved bruk av 95 (E5, eller E10) kontra "miljø" bensin? 🤔

Nei.

Jeg må innrømme at min påstand om mer farlige avgasser etter forbrenning i en brenner er en gjentagelse av andres udokumenterte påstander, og litt synsing.

Det som jeg vet med sikkerhet er at bilbensin inneholder mye aromater. Og at dette er helsefarlige komponenter som i stor grad er fjernet fra miljøbensinen.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Det som jeg vet med sikkerhet er at bilbensin inneholder mye aromater. Og at dette er helsefarlige komponenter som i stor grad er fjernet fra miljøbensinen.

Ja, dette har jeg ikke vanskelig for å tro, men jeg har enda tilgode å finne et godt dokumentert skriv eller sammenligning på dette. Å jeg vet det er mye følelser rundt dette. Hadde vært greit å hatt noen reelle tall å slått i bordet med. 

Skrevet
ClemensB skrev (18 timer siden):

Tidligere hadde jeg ofte det problemet at jeg bare kunne kjøpe drivstoff til Primus OmniLite Ti på bensinstasjoner (spesielt Circle K). Hver gang jeg går dit, oppstår spørsmålet om hvilket drivstoff som er best å kjøpe.  Siden jeg også lager mat i teltet om vinteren, vil jeg gjerne bruke bensin med så få skadelige stoffer som mulig. Men jeg har aldri kunnet finne ren bensin på bensinstasjonene. Derfor har jeg følgende spørsmål til deg:

1. Hvilken bensin bruker du ved pumpen? Har du en rangering her, for eksempel x er bedre enn y er bedre enn z? 

2. Finnes det eventuelt bedre alternativer i skrankeområdet på bensinstasjonene som kan sammenlignes med ren bensin? Jeg ville være takknemlig for presise beskrivelser av drivstoffene. Sist gang ble jeg anbefalt en «white spirit». Det viste seg imidlertid at dette ikke er bensin, og at det krevdes lengre forvarmingstid.

(beklager norsken min; jeg bruker oversettelsesprogram)

Prioritert rekkefølge dersom du skal fyre i telt:

1. Alkylatbensin

2. Parafin med lite lukt (tennvæske, fritidsparafin, varmeolje men ikkje lampeolje)

3. Parafin med lukt (fyringsparafin, white spirit)

4. Blyfri bensin

5. Diesel

Skrevet (endret)
tshansen skrev (10 timer siden):

Ja, dette har jeg ikke vanskelig for å tro, men jeg har enda tilgode å finne et godt dokumentert skriv eller sammenligning på dette. Å jeg vet det er mye følelser rundt dette. Hadde vært greit å hatt noen reelle tall å slått i bordet med. 

Denne episoden fra Podcasten Uteliv er fri for følelser men full av fakta. Det nerdes ved hjelp av en innhentet ekspert på området. Knut Skårdalsmo som er  sivilingeniør, drivstoff- og motorspesialist. Med over 25 års erfaring innen drivstoff- og motorteknologi. Han driver Skårdalsmo Fuel Consulting. Fin å lytte til mens man driver med noe kjedelig. 

https://shows.acast.com/podkasten-uteliv/episodes/bensin-til-primusen-med-knut-skardalsmo

Endret av Krankman
  • Liker 2
  • Takk 1
Skrevet

Alkylatbensin inneholder ikke benzen, aromater eller polysykliske aromatiske hydrokarboner. Fra det jeg husker fra kjemi 1 så var det stoffer man ikke ville ha i seg, men jeg har ikke noe kjempekompetanse på dette feltet. Bilbensin kan ha opp mot 1% benzen tror jeg og i tillegg er det mer aromater i bensin. For de som ikke har hørt den så anbefaler jeg podcasten med Knut Skårdalsmo i podcasten uteliv. En hel episode om bensin 😅

• Liker 2
  • Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.