Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen gamle treski stående på låven som ikke har vært i bruk på minst 40 år. Om rette skisko dukker opp hadde det vært gøy ta dem med en prøvetur en gang. Det er noen gamle «Rottefella» binding montert på dem, som garantert har vært med på litt av hvert😅

Men, jeg har aldri gått på treski. Hva er det man må tenke på ift mer moderne ski? De har stått tørt, men bør de smøres/oljes etc? Ser enkelte sverger til Rønning ski som jo også er i tre. Så kanskje har noen erfaring å dele derfra?

Det er ikke snakk om noen langtur altså, bare hva man potensielt bør tenke på om man skal vekke liv i noen gamle treski (om mulig).

Annonse
Skrevet

Smør de med tjære evt tjære / linolje miks. Bruk en varmluftspistol eller lignende til å smelte det inn. Treski funker dårlig på fuktig føre, men på tørt føre er de fantastiske. Du trenger mest sannsynlig ikke festevoks. De funker også ganske bra med moderne BC bindinger eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet

Treski pleier å være laminatski, selv gamle treski. Du risikerer at limet mellom lagene har blitt ødelagt i løpet av de siste 40 årene, og at selv om de ser gode ut ved første øyekast så vil de fort bli ødelagt så snart de blir utsatt for påvirkninger. Bøying av skiene kan feks fort føre til at limet går i oppløsning og lagene faller fra hverandre.

Du risikerer også at treskiene har mistet fuktigheten etter å ha stått tørt i så mange år, i følge Ronning ski har deres ski 10% ved levering men fuktinnholdet går opp til 17% etter bruk. Som de kaller de optimale fuktinnholdet.

Jeg ville ha pakket dem inn i et vått håndkle eller liknende noen dager før jeg eventuelt prøvde dem, fått noe fuktighet tilbake inn i dem. Og jeg ville ha testet en kort tur før man prøver seg på noe lengre.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips @Volum. Linoljemiks er det fra et spesielt merke, eller noe man blander selv? 

@Gabs88 takk for gode innspill og tips! Det med å være for tørr var noe jeg var litt bekymret for, så godt tips med fuktige håndduker. Det blir vel nesten som å trutne en båt. Ikke studert dem så nøye enda til å vite om det er laminatski, så det var godt du påpekte.

Ja trenger garantert litt tid på å bli kjent med treski i seg selv, og teste hvordan de har overlevd tidens tann. Vinteren i år har ikke vært den beste skimessig, men kanskje et prosjekt å ordne med til nste sesong,

Skrevet
Bokhylla skrev (10 minutter siden):

Linoljemiks er det fra et spesielt merke, eller noe man blander selv? 

Bare å blande selv. Ta deg en tur på biltema eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutes ago, Bokhylla said:

@Gabs88 takk for gode innspill og tips! Det med å være for tørr var noe jeg var litt bekymret for, så godt tips med fuktige håndduker. Det blir vel nesten som å trutne en båt. Ikke studert dem så nøye enda til å vite om det er laminatski, så det var godt du påpekte.

Det vet selvfølgelig ikke jeg heller, men med utgangspunkt i at de er lager på feks 60-70-80 tallet så går jeg ut i fra at de er det.

Min tanke er så enkel som at de i praksis må være fra før andre verdenskrig før det er en reell mulighet for at de ikke er det.

• Liker 1
Skrevet

Trepulken og treskiene mine får ett til to lag tjærebehandling ved behov med innbrenning mellom hvert lag. Bruker ekte tretjære som tynnes med balsamterpentin, begge deler kjøpt på Biltema.

Skrevet
rayun skrev (8 timer siden):

Trepulken og treskiene mine får ett til to lag tjærebehandling ved behov med innbrenning mellom hvert lag. Bruker ekte tretjære som tynnes med balsamterpentin, begge deler kjøpt på Biltema.

Støtter denne. Tjære med terpentin trekker godt inn. Om ikke du har gammeldags skibrenner, så sett en gassbrenner på gulvet og beveg skien frem og tilbake over flammen. Sett dem gjerne i sola for herding. 

• Liker 1
Skrevet

@Gabs88 det er mulig noen av de er så gamle da minst ett av parene har  tilhørt mine besteforeldre. Men selv om den generasjonen ikke var de som kjøpte noe bare for å kjøpe, vil jeg tro de kanskje fikk seg nye ski en gang i den perioden. Skal undersøke dem litt nærmere i dagslys.

Rakk for tips @rayun og @Lompa Det er i tillegg verdens koseligste lukt syns jeg (tretjære altså).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.