Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Våren er i anmarsj, og turutstyret roper på meg fra loftsboden.

Siden jeg er mer glad i tur enn folkemengder, og uansett er alene hjemme den helga, tenkte jeg å ta en kort sykkeltur16.–18. mai med telt og primus i bagasjen.

Har noen et godt tips til hvor jeg burde legge ruta? Jeg har vært mye på sykkeltur, med og uten overnattinger, men aldri "bikepacket" her i nærområdet hjemme. Denne gangen er jeg avhengig av å kunne starte fra bakgården, så jeg kommer ikke så veldig langt unna. Jeg er vant til å sykle 10–12 mil per dag med fullastet sykkel. Sykkelen er helt prima til grusvei, skogsbilvei og traktorspor, og helt OK på flat sti, men liker ikke røtter og bergskrenter så godt. Vil helst bære sykkelen minst mulig. Kan eventuelt ta med sykkelen på toget på fredagen, sykle kort til første teltplass og sykle hjem.

Noen som har et godt forslag?

Endret av Bryggekar
Skirveflei
Annonse
Skrevet (endret)

Syklet en dagstur fra Grua til Grorud via Romeriksåsen. Det er mye mindre folk på Romeriksåsen enn Nordmarka på motsatt side. For flere dagers tur kan du starte lenger nord f.eks. fra Gjøvik. Skiforeningen har veldig bra kart over sykkelveier i marka. Heltrukne blå streker er grusveier. De har også iMarka appen.  Tror du må være medlem for offline kart på appen. Trykk på solsymbolet øverst til høyre for å få sykkelruter.  https://www.skiforeningen.no/utimarka/turplanlegger/

Endret av TomasF
  • Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Støtter forslaget til @TomasF om bruk av kollektiv og sykle hjem og har gjort dette noen ganger selv. Mulighetene er mange og med litt sykling på fredagen rekker man jo potensielt +/-200km med hjemkomst på søndag. 

Vil du ha lite folk så se østover, f eks denne som jeg ikke har syklet selv, men har på lista mi. Jeg bor lengre øst enn deg, men får du tidsnød kan du bruke kollektivt hjem også.

Ta toget til Kongsvinger og begynn turen sydover, retning Sigernessjøen. Her ligger det 2 campingplasser, vist du ikke vil telte i skauen. Rv.2 er rask, men tidvis trafikkert så jeg tror det er hyggeligere å holde seg til Bæreiavegen og kort trilleparti? ved innsjøen Bæreia. Inn på ny grusvei som alternativt leder deg ned til Sjøstrand camping.

Satser du på telt i skauen tar du av til høyre noe før campingen, inn på Rauhellavegen, som etterhvert blir til Fjellvegen. Ta inn på Sandtjernlivegen etter at du krysser Børjåa og følg veien fram til Sjølungen. Nå går det sydover en stund for så å dreie vestover mot Havsjøen. Herfra er det ikke langt til Mangen og så Viksjøen hvor du kan velge å ta nordover mot Årnes, eller fortsette vestover mot Aurskog.

Det er et virvar av grusveier som ikke er gjennomgående i dette området så litt planlegging er nyttig. Her er det ikke veldig folksomt og er du griseheldig kan du få et glimt av de 4-beinte, både de som veier 2-sifret, men også de med 3-sifrede kilo. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.