+Myriameter Skrevet torsdag kl 17:07 Skrevet torsdag kl 17:07 Ganske kort...mangt og meget som skrives om beredskap ift "den store krisa". Bra på mange måter, at folk er sjølberga. Men leste nylig en sak der vedkommende regnet med at frilufts fantaster hadde sitt på stell. Og det har vi vel?! For min del er det flust med utstyr til fire-fem voksne...iberegnet ABC flukt utstyr. Men sliter litt når det kommer til barnebarnet. Uansett så er mitt råd nummer en; bringebærsyltetøy! En t-skje stopper hikke på null komma niks...vanligvis. Har alltid en kuvert i sekken på tur. Opplevd halvannen times hikke i telt, der man går fra kjølig til varmt, kanskje fått seg noe i skrotten av fast eller flytende føde. Utrolig slitsomt uansett! Med skyteglade naboer luskende rundt eller søvnige folk i telt i nærleiken, så kan det være kjekt at det blir stille...på et blunk. Lykke til med prepping! 3 Siter
GrendelRaptor8 Skrevet fredag kl 05:53 Skrevet fredag kl 05:53 Myriameter skrev (12 timer siden): Ganske kort...mangt og meget som skrives om beredskap ift "den store krisa". Bra på mange måter, at folk er sjølberga. Men leste nylig en sak der vedkommende regnet med at frilufts fantaster hadde sitt på stell. Og det har vi vel?! For min del er det flust med utstyr til fire-fem voksne...iberegnet ABC flukt utstyr. Men sliter litt når det kommer til barnebarnet. Uansett så er mitt råd nummer en; bringebærsyltetøy! En t-skje stopper hikke på null komma niks...vanligvis. Har alltid en kuvert i sekken på tur. Opplevd halvannen times hikke i telt, der man går fra kjølig til varmt, kanskje fått seg noe i skrotten av fast eller flytende føde. Utrolig slitsomt uansett! Med skyteglade naboer luskende rundt eller søvnige folk i telt i nærleiken, så kan det være kjekt at det blir stille...på et blunk. Lykke til med prepping! 1. Hva legger du i «ABC flukt utstyr»? 2. Har aldri hørt noen som prepper med tanke på å stoppe hikke. 3. Skyteglade naboer? Bor du i USA? Siter
Nils Einar Ljosland Skrevet fredag kl 07:21 Skrevet fredag kl 07:21 ABC utstyr er vel verneutstyr mot atomvåpen, biologiske eller kjemiske våpen. Det tror jeg folk flest forbinder med det uttrykket. Gassmasker til barn, har jeg sett bilder av fra 2. verdenskrig. De er vel litt morkne nå.... Det er nødvendig at folk har mat og vann til 7 dager i Norge. Å gå vekk fra den moderne økonomien, og over til selvbergingsjordbruk øker neppe "beredskapen". Siter
foroll Skrevet fredag kl 07:23 Skrevet fredag kl 07:23 14 hours ago, Myriameter said: Ganske kort...mangt og meget som skrives om beredskap ift "den store krisa". Bra på mange måter, at folk er sjølberga. Men leste nylig en sak der vedkommende regnet med at frilufts fantaster hadde sitt på stell. Og det har vi vel?! For min del er det flust med utstyr til fire-fem voksne...iberegnet ABC flukt utstyr. Men sliter litt når det kommer til barnebarnet. Uansett så er mitt råd nummer en; bringebærsyltetøy! En t-skje stopper hikke på null komma niks...vanligvis. Har alltid en kuvert i sekken på tur. Opplevd halvannen times hikke i telt, der man går fra kjølig til varmt, kanskje fått seg noe i skrotten av fast eller flytende føde. Utrolig slitsomt uansett! Med skyteglade naboer luskende rundt eller søvnige folk i telt i nærleiken, så kan det være kjekt at det blir stille...på et blunk. Lykke til med prepping! Tror du bør komme deg litt ut på tur 😅 1 Siter
GrendelRaptor8 Skrevet fredag kl 07:28 Skrevet fredag kl 07:28 Nils Einar Ljosland skrev (5 minutter siden): ABC utstyr er vel verneutstyr mot atomvåpen, biologiske eller kjemiske våpen. Det tror jeg folk flest forbinder med det uttrykket. Gassmasker til barn, har jeg sett bilder av fra 2. verdenskrig. De er vel litt morkne nå.... Det er nødvendig at folk har mat og vann til 7 dager i Norge. Å gå vekk fra den moderne økonomien, og over til selvbergingsjordbruk øker neppe "beredskapen". Jeg vet hva ABC er. Jeg har flere tiår i Forsvaret. Det jeg spurte om var hva trådstarter mente med «ABC flukt utstyr». Et uttrykk jeg ikke har hørt. Siter
+sofasliter Skrevet fredag kl 08:09 Skrevet fredag kl 08:09 For å svare på trådstarters spørsmål, ja jeg er lei, og litt oppgitt. Hva er vitsen med å kjøpe en "beredskapkskasse" som varer i feks 10 år, skal du kaste alt som er utgått på dato og kjøpe ny? Sikkert fint for de som selger slikt... Jeg har mer tro på å ha nok mat på lager til å lage tilstrekkelig buffer, enten det er turmat eller hermetikk eller annen tørrmat. Bruk av dette og suppler med nytt slik at du hele tiden har en buffer. Jeg har inntrykk av at dette er opplagt for de fleste som er en del på tur, men sikkert en del som hoppe på den lettvinte løsningen å kjøpe inn ferdig "kit". Siter
+Gabs88 Skrevet fredag kl 08:19 Skrevet fredag kl 08:19 8 minutes ago, sofasliter said: For å svare på trådstarters spørsmål, ja jeg er lei, og litt oppgitt. Hva er vitsen med å kjøpe en "beredskapkskasse" som varer i feks 10 år, skal du kaste alt som er utgått på dato og kjøpe ny? Sikkert fint for de som selger slikt... Jeg har mer tro på å ha nok mat på lager til å lage tilstrekkelig buffer, enten det er turmat eller hermetikk eller annen tørrmat. Bruk av dette og suppler med nytt slik at du hele tiden har en buffer. Jeg har inntrykk av at dette er opplagt for de fleste som er en del på tur, men sikkert en del som hoppe på den lettvinte løsningen å kjøpe inn ferdig "kit". Beredskapskassen min består i praksis av Real Turmat som jeg bruker på turene jeg reiser på til vanlig. Da blir det brukt og erstattet regelmessig. Men samtidig, ting som holder 10 år holder gjerne mye lengre. 50 år gamle feltrasjoner er ofte like fine. 2 Siter
aico Skrevet fredag kl 09:02 Skrevet fredag kl 09:02 sofasliter skrev (25 minutter siden): For å svare på trådstarters spørsmål, ja jeg er lei, og litt oppgitt. Hva er vitsen med å kjøpe en "beredskapkskasse" som varer i feks 10 år, skal du kaste alt som er utgått på dato og kjøpe ny? Sikkert fint for de som selger slikt... Jeg har mer tro på å ha nok mat på lager til å lage tilstrekkelig buffer, enten det er turmat eller hermetikk eller annen tørrmat. Bruk av dette og suppler med nytt slik at du hele tiden har en buffer. Jeg har inntrykk av at dette er opplagt for de fleste som er en del på tur, men sikkert en del som hoppe på den lettvinte løsningen å kjøpe inn ferdig "kit". Ferdige kit er vel en forretningside for å sko seg på de har tatt det for gitt at du alltid kan gå til butikken på hjørnet å kjøpe det du trenger, som plutselig innser at dette systemet er sårbart. Nå er det jo heller ikke sånn at kassen må stå urørt i 10 år, til alt må kastes. Fult mulig å se på det som en oppstarts-pakke, og gradvis bruke/erstatte til man er over i ett tilsvarende system som du har. Jeg prøver selv å ha ett roterende buffer med "beredskapsmat", men litt av utfordringen er å få brukt nok av det i hverdagen. Ting med lang holdbarhet er hverken særlig godt og ofte ikke veldig sunt/næringsrikt heller, så det hender at ting går ut på dato før jeg får brukt det. Alt i alt synes jeg det er bra at både myndighetene og folk flest har våknet fra flere tiår med forsømt beredskapstenking. At det kan bli litt vel mye blest rundt det en periode før det normaliserer seg, er til å leve med. Det er aldri dumt å tenke to skritt fram og ha/tilegne seg nødvendige evner og resurser til å klare seg gjennom ei knipe, bare så synd at omstendighetene må bli så prekære før vi våkner fra bobla. 2 Siter
+ingen87 Skrevet fredag kl 09:04 Skrevet fredag kl 09:04 (endret) Vi pratet om dette på jobb i går. Vi friluftsinteresserte er ganske godt rustet for en eventuell krise. Ganske mange oss har boden full for å kunne klare oss i flere uker på fjellet. Vi har både praktiske erfaringer og kunnskap om å klare oss under enkle, og krevende, kår. Faktisk tror jeg en del av oss hadde syntes det var koselig med en måneds lang strømstans, uten telefon, med vedfyring, stearinlys og batteriradio. Vi vet hvordan vi skal holde varmen når strømmen er borte for tiende dag i vår vedovnløse leilighet. Vi har soveposer og annet utstyr som er laget for å holde varmen under ekstreme forhold. Vi snakker her om kriseberedskap. Er det krise så er vi på det spekteret at vi skal overleve, ikke at vi må fjerne osten fra tacoen på fredag, gullrekka og rolig 24°C inne i stua. @sofasliter ditt midterste avsnitt er jo mer eller mindre de offisielle rådene fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: Sitat Pass på at du har litt ekstra av den maten du spiser til vanlig. Handler du før du er tom, vil du alltid ha et ekstra lager. Mange av oss har allerede en god del av det vi trenger for å klare oss selv i noen dager, så det er ofte ikke så mye som skal til for å komme helt i mål. Disse "kitene" som selges som beredskapskit på nett er bare tull. Den største utfordringa som jeg kjenner på er vann. Vann er ferskvare. Det blir ganske fort dårlig av å stå lagret. Vil det funke å koke dette og drikke det? Eller bør man hele tiden skifte ut vann i dunkene? Jeg har et "beredskapslager" med salt. Det er i tilfelle langvarig strømstans. Med saltet kan jeg konservere alt elgkjøttet vi har i fryseren. Endret fredag kl 09:08 av ingen87 3 Siter
Nils Einar Ljosland Skrevet fredag kl 10:40 Skrevet fredag kl 10:40 ingen87 skrev (1 time siden): Den største utfordringa som jeg kjenner på er vann. Vann er ferskvare. Det blir ganske fort dårlig av å stå lagret. Vil det funke å koke dette og drikke det? Eller bør man hele tiden skifte ut vann i dunkene? Når det gjelder vann som har stått, kan det være alger i det. Dersom de aktuelle algene er skadelig i død tilstand også, må du nok ha et filter i tillegg. Flaskevann laget på fabrikk har lengre holdbarhet enn vann du fyller på dunker selv. Det finnes tilsetningsmidler til vanndunker, som produsenten går god for skal holde vannet friskt i 6 måneder. Men ferskt flaskevann kan ha vesentlig lengre holdbarhet. 1 Siter
Nils Einar Ljosland Skrevet fredag kl 11:30 Skrevet fredag kl 11:30 Jeg har selvfølgelig andre muligheter til å bære vann enn fem liters dunker med flaskevann. Men da jeg kjøpte flaskevann, hadde det en holdbarhet på to år. 20 liter flaskevann koster mindre enn 250 kroner. Jeg betaler gladelig det for å slippe jobb med å lagre vann. Dersom jeg ikke hadde brukt tilsetningsmidler, måtte jeg ha vasket og fylt vanndunker åtte ganger hvis jeg skulle fylt selv. Siter
GrendelRaptor8 Skrevet fredag kl 12:38 Skrevet fredag kl 12:38 ingen87 skrev (3 timer siden): Den største utfordringa som jeg kjenner på er vann. Vann er ferskvare. Det blir ganske fort dårlig av å stå lagret. Vil det funke å koke dette og drikke det? Eller bør man hele tiden skifte ut vann i dunkene? Nils Einar Ljosland skrev (1 time siden): Når det gjelder vann som har stått, kan det være alger i det. Dersom de aktuelle algene er skadelig i død tilstand også, må du nok ha et filter i tillegg. Flaskevann laget på fabrikk har lengre holdbarhet enn vann du fyller på dunker selv. Det finnes tilsetningsmidler til vanndunker, som produsenten går god for skal holde vannet friskt i 6 måneder. Men ferskt flaskevann kan ha vesentlig lengre holdbarhet. Sitat DSB: Sitat Vi anbefaler å lagre rundt 20 liter drikkevann per person. Det holder for en uke. Følger du rådene i denne artikkelen kan vannet fint lagres i årevis, og fortsatt være trygt å drikke. https://www.dsb.no/sikkerhverdag/egenberedskap/slik-lagrer-du-drikkevann/ https://www.fhi.no/sm/drikkevann/ 4 Siter
+ingen87 Skrevet fredag kl 13:22 Skrevet fredag kl 13:22 Så skal det sies at hos oss er vann kun problematisk ved atom-situasjon der man kun kan oppholde seg innendørs og nedfall har gjort naturlige vannkilder udrikkelige. Vi har rent drikkevann som renner rett bak huset, og vi har en form for beredskap i farfars gamle melkespann! Vi mister vannet ved strømbrudd (brønn), så da hender det seg at vi må ty til noen gammeldagse løsninger. 2 Siter
+Dompappen Skrevet fredag kl 15:46 Skrevet fredag kl 15:46 foroll skrev (7 timer siden): Tror du bør komme deg litt ut på tur 😅 Heilt ening! I disse krisetider bør man heller dra på tur så mye som mulig og ikke utsette det til 2027. Dra på tur som det er den "siste" og bli glad for at du kan dra på tur dagen eller uka etter Mase fra myndighetene om å ha beredskapslager, handler bare om at du må klare deg selv i par dager i tilfelle "krise", så kommunen slipper å ha deg klorende på døra på kommunehuset på dag 1, fordi du mangler dasspapir eller ikke har noe varmekilde til å varme opp toro suppa du hadde kjøpt inn for 2 årsiden. Når den virkelige krise kommer, som kan komme i morgen, neste uke, om 5 år eller 100 år (ingen som vet) . Da er vi alle bøtt fu..kt uansett hvor mye du har preppa. Her er det vell mer snakk om flaks eller uflaks og hvor du lenge du holder ut. Hvis ikke krisa tar deg og du har flaks, sovner du inn for godt på sofaen når du har bikka 80. Har du uflaks, så tar en hissig kreft livet av deg lenge før det, eller du blir kjørt over av en som fylle kjører. Ingen som kan forutse dette eller være forberedt på dette. For de som sitter inne og tenker på dette eller har angst. Få heller litt annet perspektiv på livet. Vi mennesker har en tendens til å se på oss selv om "evige", men sannheten vi er bare en "fis" i vinden om man ser det fra jodens perspektiv, fra universets perspektiv tipper jeg vi snakker om et milli/nanosekund. Ja livet er skjørt, men livet og virkeligheten er brutal. Aksepter dette og lev mer i nuet. 3 Siter
+torese Skrevet fredag kl 19:45 Skrevet fredag kl 19:45 (endret) Denne var ny og av interesse for flere enn de som ønsker å preppe. Noen kg grovsalt er ganske lurt å ha i kjelleren. https://nofima.no/pressemelding/beredskapslageret-ditt-mangler-en-viktig-ingrediens/ Tore Endret lørdag kl 07:45 av torese 3 1 Siter
+DrKneipp Skrevet mandag kl 10:18 Skrevet mandag kl 10:18 Volum skrev (På 28.3.2025 den 11.47): Kanskje man må ha litt vann i fryseren 😁 Jeg har et kriselager med vann i fryseboksen i form av et tykt lag med snø og is på veggene. Ved krise (les:strømstans) går fryseren automatisk over i vannproduksjonsmodus. Mistenker at vannet ikke vil smake spesielt godt, men er det krise så er det krise. 3 Siter
Nils Einar Ljosland Skrevet mandag kl 12:36 Skrevet mandag kl 12:36 Fiskerinæringen er irritert på at de ikke er inkludert i statens matvareberedskapsplaner. Men fisk kommer nok ikke til å være spiselig etter en "større atomhendelse". Har du tilgang på jaktterreng med hjort, elg osv. kan du få tilgang på kjøtt. Ellers må du drive landbruk og ha kyr osv. Det finnes bøker om hvordan kjøtt bør skjæres etter en "større atomhendelse". Og overlevelse tips om "å bruke alt på dyret" som urfolk gjør er ikke relevant. Vil tro at dette er kjent for de det faktisk er aktuelt for. Siter
Martin HJ Skrevet mandag kl 13:01 Skrevet mandag kl 13:01 On 3/28/2025 at 10:04 AM, ingen87 said: Faktisk tror jeg en del av oss hadde syntes det var koselig med en måneds lang strømstans, uten telefon, med vedfyring, stearinlys og batteriradio. Vi vet hvordan vi skal holde varmen når strømmen er borte for tiende dag i vår vedovnløse leilighet. Vi har soveposer og annet utstyr som er laget for å holde varmen under ekstreme forhold. Vi snakker her om kriseberedskap. Er det krise så er vi på det spekteret at vi skal overleve, ikke at vi må fjerne osten fra tacoen på fredag, gullrekka og rolig 24°C inne i stua. Sikkert koselig for folk uten spedbarn og småbarn og kun seg selv å tenke på 😄 1 Siter
+tshansen Skrevet mandag kl 13:13 Skrevet mandag kl 13:13 Martin HJ skrev (11 minutter siden): Sikkert koselig for folk uten spedbarn og småbarn og kun seg selv å tenke på 😄 Hør hør! Noen ting trenger man rett og slett ikke øve på 😂😂🙌🏻 1 Siter
+Espen Ørud Skrevet mandag kl 17:04 Skrevet mandag kl 17:04 I turberedskapens navn tørket vi 38 bananer i går. Det ble 1072 gram ferdig tørket. Lagt til lageret for tur og andre uforutsette hendelser... Dagen før speket, tørket og røyket vi 64 reinsdyrhjerter. Også dette til lageret for tur og andre uforutsette hendelser. Kjekt med eget røykeri... 3 Siter
+tshansen Skrevet mandag kl 18:32 Skrevet mandag kl 18:32 Espen Ørud skrev (1 time siden): I turberedskapens navn tørket vi 38 bananer i går. Det ble 1072 gram ferdig tørket. Lagt til lageret for tur og andre uforutsette hendelser... Dagen før speket, tørket og røyket vi 64 reinsdyrhjerter. Også dette til lageret for tur og andre uforutsette hendelser. Kjekt med eget røykeri... Blir det slik at det hoper seg opp med reinsdyrhjerter for deg, kan jeg hjelpe deg med å bli kvitt noen *plystre* 😂 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.