Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei fjellfolk!

Etter mange år med små og store turer, har jeg bestemt meg for å gjøre alvor av en drøm: Jeg skal gå Norge på langs alene – uten hastverk og uten stress. Turen blir delt opp i etapper på grunn av jobb, og jeg starter ved Lindesnes nå i vår.

Jeg går for naturopplevelsen, stillheten, og ønsket om å utfordre meg selv. Sekken er pakket, teltet blir med, og alt bæres på ryggen. Jeg har brukt mye tid på å planlegge ruta og forberede meg så godt som mulig.

Hvis du er nysgjerrig på prosjektet, eller ønsker å støtte det litt, har jeg laget en liten Spleis:

spleis.no/skaugepålangs

Alt som kommer inn går til reise, mat og nødvendig utstyr. Jeg reiser enkelt og håper på en tur som gir både utfordringer og gode øyeblikk.

Tar gjerne imot innspill, spørsmål eller erfaringer hvis du har gått langt – eller vurderer å gjøre noe lignende selv.

• Liker 8
Annonse
Skrevet

Kult. Jeg skal selv gå Norge på Langs i år fra Lindesnes med avgang i midten av mai (se egen tråd). Kanskje vi støter på hverandre!

Bare for nysgjerrighetens skyld: På Spleisen står det at pengebidrag blant annet går til "Kart og navigasjonsutstyr, Telt, sovepose og annet turutstyr". Jeg ville trodd at noen som går Norge på Langs allerede har dette på plass? :D 

• Liker 4
Skrevet

Det hadde vært kult å truffet verrandre ja!

ja jeg har utstyr som holder til det meste, men feks teltet er et lett 2barduns telt som må tenkes nøye over hvor en plasserer. Turen blir jo delt opp på etapper med tanke på jobb og økonomi. så da blir det jo forskjellige årstider og jeg har muligheten til å oppgradere teltet og div etter etapper.

• Liker 1
Skrevet

Gjør det samme selv, men jeg inkluderer ski og sykkel. Jeg syklet fra Lindesnes til Haukeliseter i høst og skal gå fra Haukeliseter til Finse neste uke. Det blir "vanskelig" å sette av mer enn 2 uker ferie i året til ego-turen så det kommer til å ta en stund. Jeg har en ambisjon om å ankomme Kirkenes før pensjonsalder. 

• Liker 4
Skrevet

Nå begynner det å bli endel folk som legger ut på tur i sommer, jeg begynner selv i slutten av mai.

Rutevalg tenker jeg det kan være greit å ha et relativt avslappet forhold til. Foreløpig ser det ut til at lite snø og en tidlig vår kan tale til vår fordel, men kan også risikere en kald mai og da snus alt på hodet. Plan A er skissert, men jeg ser for meg at rutevalget uansett vil måtte endres kjapt hver uke pga lokale forhold. Da er det om å gjøre å ikke la seg påvirke nevneverdig, men være tilpasningsdyktig selv om Plan A ikke ble en realitet. Eksempelvis dersom planen er å krysse Hardangervidda og den ikke er farbar til fots og man i stedet må legge ruta øst om Rjukan/Geilo. Eller at Setesdalsheiene er ufremkommelig i vårløsninga og man må trekke ned til asfalten. Begge scenarioene er høyaktuelle hvis man er tidlig ute på våren.

For egen del har jeg planlagt ca 12-13 depoter der hvert enkelt sted har ulike ankomstveier. Nettopp for å kunne ta veivalg basert på vurderinger jeg tar i felten fremfor på Norgeskart og SeNorge hjemme på kontoret. 

• Liker 2
Skrevet

Dere som (endelig får oppfylt drømmen og) går:

Dersom dere er villig til å dele glimt fra turene finnes det sikkert flere her inne som gjerne vil følge dere i sosiale medier. Jeg vet med meg selv at NPL-turer publisert på Instagram gir meg stor glede i hverdagen når jeg ellers sitter ved kontorpulten og drømmer om at jeg også en gang skal få legge ut på tilsvarende tur. 

• Liker 3
Skrevet
  ost skrev (På 27.3.2025 den 11.34):

Dere som (endelig får oppfylt drømmen og) går:

Dersom dere er villig til å dele glimt fra turene finnes det sikkert flere her inne som gjerne vil følge dere i sosiale medier. Jeg vet med meg selv at NPL-turer publisert på Instagram gir meg stor glede i hverdagen når jeg ellers sitter ved kontorpulten og drømmer om at jeg også en gang skal få legge ut på tilsvarende tur. 

Ekspander  

Kommer til å komme noen drypp på @tomapaatur herfra!

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.