Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal på tur i tidlig april med en kamerat som skal telte for første gang, og dette blir også hans første gang i fjellheimen. Han har lite erfaring, så jeg ønsker å ta ham med til et område der han kan få oppleve det spektakulære fjellandskapet.

Vi planlegger å kjøre over Valdresflya, og vil gjerne ende opp i området rundt Gjende, Bygdin eller et nærliggende område, altså et sted som er nært fjellene og Jotunheimen. Siden kameraten min er uerfaren, trenger vi et sted nær en innsjø eller et vann, hvor vi kan sette opp telt.

En viktig faktor for han er at området ikke skal være helt snøbelagt. . Samtidig vil vi gjerne være høyt nok til å få en flott fjellopplevelse, med tilgang til fjellene. 

Har noen tips om gode steder som kan passe for oss?

Endret av Mateey
Annonse
Skrevet (endret)

Tidlig i april er det ikke vår ennå i og nær Jotunheimen. Vanligvis forsvinner snøen i mai–juni, men det har jo vært mindre snø i år enn vi er vant til.

Jeg vil varmt anbefale Langsua nasjonalpark som nybegynnerområde, det møter alle punktene på ønskelista di (og er i gangavstand til Jotunheimen hvis du vil ha et par dager ekstra). Kjør til Liomseter og parker der. Tre–fire–fem dagsmarsjer til Gjende. Men verken veien eller setra er åpen før i mai–juni, og jeg tror dere må regne med enten ski eller truger i april.

Endret av Bryggekar
Skrevet

Jeg gikk fra Gjende til Liomseter gjennom Langsua nasjonalpark i fjor høst. Fint område.

• Liker 1
Skrevet

Avhengig av når "Tidlig April" er så ville jeg selv ha satset på å feks kjøre Sognefjellsveien rett etter åpning. Hvis den er åpen så er det skikkelig tøft å kjøre med 5 meter høye snøkanter på hver side av veien.

Med tanke på camping, så ville jeg ha sett mot feks Luster eller Årdal, flott fjordlandskap og vår, mens man ser opp mot toppene.

Men snøen vil ligge i høyden uansett på det tidspunktet, det er full vinter der frem til Mai i alle fall.

• Liker 1
Skrevet
Gabs88 skrev (2 timer siden):

Avhengig av når "Tidlig April" er så ville jeg selv ha satset på å feks kjøre Sognefjellsveien rett etter åpning. Hvis den er åpen så er det skikkelig tøft å kjøre med 5 meter høye snøkanter på hver side av veien.

Med tanke på camping, så ville jeg ha sett mot feks Luster eller Årdal, flott fjordlandskap og vår, mens man ser opp mot toppene.

Men snøen vil ligge i høyden uansett på det tidspunktet, det er full vinter der frem til Mai i alle fall.

Takk for svar! Har kun kjørt Sognefjellsvegen på sommertid. Absolutt noe jeg vil oppleve på denne tiden av året. Vi reiser dessverre før veien åpner. Skal sjekke ut Luster og Årdal nå.

Skrevet
1 minute ago, Mateey said:

Takk for svar! Har kun kjørt Sognefjellsvegen på sommertid. Absolutt noe jeg vil oppleve på denne tiden av året. Vi reiser dessverre før veien åpner. Skal sjekke ut Luster og Årdal nå.

Vettisfossen kan jo være en god ide nå for tiden, da går man veien nesten helt frem og holder seg nede i dalen. Litt usikker på hvordan forholdene er med tanke på å komme seg opp i Vettismorki men det kan være bra.

Skrevet
Bryggekar skrev (7 timer siden):

Tidlig i april er det ikke vår ennå i og nær Jotunheimen. Vanligvis forsvinner snøen i mai–juni, men det har jo vært mindre snø i år enn vi er vant til.

Jeg vil varmt anbefale Langsua nasjonalpark som nybegynnerområde, det møter alle punktene på ønskelista di (og er i gangavstand til Jotunheimen hvis du vil ha et par dager ekstra). Kjør til Liomseter og parker der. Tre–fire–fem dagsmarsjer til Gjende. Men verken veien eller setra er åpen før i mai–juni, og jeg tror dere må regne med enten ski eller truger i april.

Langsua nasjonalpark høres veldig interessant ut. Her har jeg aldri vært selv. Takk skal du ha!

Skrevet
Gabs88 skrev (2 minutter siden):

Vettisfossen kan jo være en god ide nå for tiden, da går man veien nesten helt frem og holder seg nede i dalen. Litt usikker på hvordan forholdene er med tanke på å komme seg opp i Vettismorki men det kan være bra.

Det er passende for en nybegynner også. Stort sannsynlig vi tar en dagstur til fossen i løpet av turen. Bra tips

Skrevet
peik skrev (4 timer siden):

Jeg gikk fra Gjende til Liomseter gjennom Langsua nasjonalpark i fjor høst. Fint område.

Kul video! Ser helt fantastisk ut.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.