Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har rotet bort solbrilleglassene til sportsbrillene mine, så tenkte å investere i et par dedikerte solbriller. 

Tiltenkt bruksområde er skiturer i vårfjellet, padling, sykkeltrening med hunder, fiske, og generelt friluftsliv som vanlige turer til fots på sommeren. Jeg skjønner at det blir kompromiss uansett. 

Det jeg tenker på som krav er

- Generell slitestyrke

- Glass som er greie å holde rene

- Sideklaffer: Dette har vært savn på hverdagssolbrillene jeg har brukt på tur. Disse bør helst være mulig å ta av

- Komfortable nok til å brukes hele dagen i mange dager

Ellers er jeg glad i polariserte briller, spesielt til padling og fiske. Jeg vet det reduserer litt kontrast i snø, men har ikke opplevd det som noe problem tidligere. Driver ikke med toppturer.

Noe annet det kan være lurt å tenke på?

Jeg er ikke sikker på om jeg skal tenke "brebriller" eller lignende med lite lysinnslipp, og så heller bare fortsette med hverdagssolbrillene på fotturer, eller om jeg skal sikte meg inn på noe mer allsidig.

Har inne på prøve et par Julbo Explorer og Julbo Montebianco i polariserte og fotokromiske glass med kategori 2-4, og en brunfarge som tilsynelatende gir en behagelig og varm farge. Glassene er like men Explorer er mye større og sitter tettere. Noen med erfaring med disse?

Fotokromiske virker fint mtp. å bare ha med ett par briller som funker fra overskyet til knallsol. Tror Explorer er de jeg ville foretrukket i april/mai i høyfjellet med store glass og god skjerming, men de er tyngre og sitter tettere og ser ikke for meg at de blir noen favoritt til fotturer på barmark. Lurer også på om de blir problematiske med dugg.

Annonse
Skrevet

Jeg sverger til raske briller fra Oakley. Du får dem med diverse fargefilter beregnet på ulik bruk, inkludert egne til snø og isbre. Du kan også få de fleste modellene med styrke, som er nødvendig for meg. Mange har utskiftbare glass så du kan ha én innfatning og glass til ulik bruk. Helt prima.

Koster litt, men varer "evig". Hadde mine første i 17 år og solgte dem videre fordi jeg ville ha en modell med utskiftbare glass. De så fremdeles nye ut.

Skrevet
7 minutes ago, Bryggekar said:

Jeg sverger til raske briller fra Oakley. Du får dem med diverse fargefilter beregnet på ulik bruk, inkludert egne til snø og isbre. Du kan også få de fleste modellene med styrke, som er nødvendig for meg. Mange har utskiftbare glass så du kan ha én innfatning og glass til ulik bruk. Helt prima.

Koster litt, men varer "evig". Hadde mine første i 17 år og solgte dem videre fordi jeg ville ha en modell med utskiftbare glass. De så fremdeles nye ut.

Noen spesielle Oakley du hadde anbefalt? Nordiske solbrilleprodusenter er det få av, men jeg ønsker fortrinnsvis å kjøpe fra en europeisk produsent ihvertfall. Ser at Cebe er anbefalt en del plasser, men finner ikke mange norske forhandlere.

Skrevet (endret)

Jeg landet på Julbo Ultimate Cover Reactiv 2-4 (fotokromatisk) i fjor når jeg skulle handle nye solbriller for turbruk. Jeg synes disse ser ganske passe sportslige ut, uten at det blir for mye til å bruke litt utenom tur også.

De fotokromatiske 2-4 kategori glassene passer meg veldig godt. Jeg kan fint kjøre bil i tunnel med de (men der er jeg nok litt særegen), og samtidig blir de _veldig_ mørke og behagelige på vinterfjellet med skarp sol.

Brillene virker solide med tanke på hvor lette de er (28g, kun solbriller, 1,7g per sideklaff), MEN at sideklaffene er avtagbare er visst noe dritt. Jeg liker å alltid ha de på men har klart å miste begge klaffene allerede (falt av) og jeg måtte få tak i nye, som ikke var så enkelt. Fjellsport var heldigvis svært behjelpelige og fikk oppdrevet reserve-klaffer fra produsenten (Kr 184,-). Jeg har vurdert å bare lime klaffene på...

Hadde sideklaffene vært fastmontert hadde det i mine øyne vært de "perfekte" solbrillene for friluftsliv-bruk.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, sneakyowl said:

Jeg landet på Julbo Ultimate Cover Reactiv 2-4 (fotokromatisk) i fjor når jeg skulle handle nye solbriller for turbruk. Jeg synes disse ser ganske passe sportslige ut, uten at det blir for mye til å bruke litt utenom tur også.

De fotokromatiske 2-4 kategori glassene passer meg veldig godt. Jeg kan fint kjøre bil i tunnel med de (men der er jeg nok litt særegen), og samtidig blir de _veldig_ mørke og behagelige på vinterfjellet med skarp sol.

Brillene virker solide med tanke på hvor lette de er (28g, kun solbriller, 1,7g per sideklaff), MEN at sideklaffene er avtagbare er visst noe dritt. Jeg liker å alltid ha de på men har klart å miste begge klaffene allerede (falt av) og jeg måtte få tak i nye, som ikke var så enkelt. Fjellsport var heldigvis svært behjelpelige og fikk oppdrevet reserve-klaffer fra produsenten (Kr 184,-). Jeg har vurdert å bare lime klaffene på...

Hadde sideklaffene vært fastmontert hadde det i mine øyne vært de "perfekte" solbrillene for friluftsliv-bruk.

Takk for fornuftig innspill! 

Skrevet

Julbo Explorer er duggmaskiner, jeg brukte mine kun en gang.

Julbo Camino er lette og fine, noe skjør festing av sideklaffene.

Se på Julbo Shield, standard størrelsen er litt stor, men de finnes også i M som er litt mindre. Jeg bruker mine Shield Alti Arc4 (gammel versjon uten speil) til alt, sommer og vinter: Ski, padling, båt, skog og fjell. Har også begge de foto kromatiske som går til Cat4, men kontrasten er best i de med mineralglass. De dugger veldig lite, selv med sideklaffene på. Jeg litt ømfintlig for lys, så jeg bruker alltid klaffene.

Cebe Proguide dugger litt mindre enn Shield (minimal forskjell). Versjonen med mineralglass (Peak) er veldig gjevn i lysinnslipp (flatt 5-6% i hele spectrumet), men de har grå glass, og  har dermed litt dårligere kontrast.

Etter å ha prøvd en del solbriller..(også Oakley) Konkluderte jeg med at Shield Alti Arc4 dugger minimalt i forhold til andre jeg har prøvd, og mineralglassene gir den beste lysfiltreringen (for meg). Har enda ikke vært oppe i høy nok fart til at de ikke stopper fartsvind. Kontrasten er veldig bra, selv om de er Cat4 opplever jeg de ikke som for mørke. Bruker de også til nedkjøring på rando og kjøring i bakke. Kjører også bil med de.

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Omnilite said:

Julbo Explorer er duggmaskiner, jeg brukte mine kun en gang.

Julbo Camino er lette og fine, noe skjør festing av sideklaffene.

Se på Julbo Shield, standard størrelsen er litt stor, men de finnes også i M som er litt mindre. Jeg bruker mine Shield Alti Arc4 (gammel versjon uten speil) til alt, sommer og vinter: Ski, padling, båt, skog og fjell. Har også begge de foto kromatiske som går til Cat4, men kontrasten er best i de med mineralglass. De dugger veldig lite, selv med sideklaffene på. Jeg litt ømfintlig for lys, så jeg bruker alltid klaffene.

Cebe Proguide dugger litt mindre enn Shield (minimal forskjell). Versjonen med mineralglass (Peak) er veldig gjevn i lysinnslipp (flatt 5-6% i hele spectrumet), men de har grå glass, og  har dermed litt dårligere kontrast.

Etter å ha prøvd en del solbriller..(også Oakley) Konkluderte jeg med at Shield Alti Arc4 dugger minimalt i forhold til andre jeg har prøvd, og mineralglassene gir den beste lysfiltreringen (for meg). Har enda ikke vært oppe i høy nok fart til at de ikke stopper fartsvind. Kontrasten er veldig bra, selv om de er Cat4 opplever jeg de ikke som for mørke. Bruker de også til nedkjøring på rando og kjøring i bakke. Kjører også bil med de.

Har stort hode så store briller er fint! Høres ut som Explorer utgår. Skal se på Shield. Ved første øyekast er de veldig like Montebianco som satt godt og gir litt luft rundt mtp. dugg.

Skrevet
3 hours ago, foroll said:

Jeg har rotet bort solbrilleglassene til sportsbrillene mine, så tenkte å investere i et par dedikerte solbriller. 

Tiltenkt bruksområde er skiturer i vårfjellet, padling, sykkeltrening med hunder, fiske, og generelt friluftsliv som vanlige turer til fots på sommeren. Jeg skjønner at det blir kompromiss uansett. 

Det jeg tenker på som krav er

- Generell slitestyrke

- Glass som er greie å holde rene

- Sideklaffer: Dette har vært savn på hverdagssolbrillene jeg har brukt på tur. Disse bør helst være mulig å ta av

- Komfortable nok til å brukes hele dagen i mange dager

Ellers er jeg glad i polariserte briller, spesielt til padling og fiske. Jeg vet det reduserer litt kontrast i snø, men har ikke opplevd det som noe problem tidligere. Driver ikke med toppturer.

Noe annet det kan være lurt å tenke på?

Jeg er ikke sikker på om jeg skal tenke "brebriller" eller lignende med lite lysinnslipp, og så heller bare fortsette med hverdagssolbrillene på fotturer, eller om jeg skal sikte meg inn på noe mer allsidig.

Har inne på prøve et par Julbo Explorer og Julbo Montebianco i polariserte og fotokromiske glass med kategori 2-4, og en brunfarge som tilsynelatende gir en behagelig og varm farge. Glassene er like men Explorer er mye større og sitter tettere. Noen med erfaring med disse?

Fotokromiske virker fint mtp. å bare ha med ett par briller som funker fra overskyet til knallsol. Tror Explorer er de jeg ville foretrukket i april/mai i høyfjellet med store glass og god skjerming, men de er tyngre og sitter tettere og ser ikke for meg at de blir noen favoritt til fotturer på barmark. Lurer også på om de blir problematiske med dugg.

Fotokromatiske glass mister fort effekten og vil etter det være permanent mørke.

Så å bruke store summer på slike briller er poengløst.

Skrevet (endret)
11 minutes ago, sneakyowl said:

Hvor fort er fort?

2-5 år avhengig av bruk, kvalitet og temperatur variasjonener.

Men har hørt om folk som har mistet effekten lenge før det.

Det hører med til historien at jeg kjører MC og derfor en gang i tiden satte meg inn i Fotokromatiske skjermer på bakgrunn av det. Så når jeg sier godt under 2 år for enkelte så snakker jeg om folk som kjører sykkel. Inn og ut av tuneller og nedkjøling fra være og vind i 100 kmt utgjør nok en forskjell.

Blir fortere mørke og lys da.

Samtidig så er det få som kjører mc 16 timer om dagen ukesvis i strekk men det er mange som er utendørs 16 timer om dagen når de er på tur...🙄 

Men for min del valgte jeg i stedet lyse linser i brillene, det hjelper godt mot skarpt lys og fungerer godt utover kvelden 

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Skrevet

Hva betaler folk for solbriller?`Jeg kunne tenkt meg skikkelige briller både til hverdags og friluftsliv men jeg har den tendensen at de ramler av i elva når jeg bøyer meg, jeg tramper på de eller mister/ødelegger de på andre vis. Lista er lang. Eller det jeg egentlig spør om er hvordan unngår dere å ikke miste, trampe på eller ødelegge dem?

Skrevet
24 minutes ago, fjellræv said:

Hva betaler folk for solbriller?`Jeg kunne tenkt meg skikkelige briller både til hverdags og friluftsliv men jeg har den tendensen at de ramler av i elva når jeg bøyer meg, jeg tramper på de eller mister/ødelegger de på andre vis. Lista er lang. Eller det jeg egentlig spør om er hvordan unngår dere å ikke miste, trampe på eller ødelegge dem?

Høres ut som du trenger brillesnor.. :) 

• Takk 1
Skrevet
foroll skrev (2 timer siden):

Har stort hode så store briller er fint! Høres ut som Explorer utgår. Skal se på Shield. Ved første øyekast er de veldig like Montebianco som satt godt og gir litt luft rundt mtp. dugg.

Shield har 4 luftekanaler under hvert glass og 5 på oversiden, vet ikke om Montebianco har det samme. Det er disse kanalene som er nøkkelen for at de ikke dugger, selv om de sitter tett rundt øynene.

• Liker 1
Skrevet
37 minutes ago, fjellræv said:

Betalte 2200 eller noe slikt for noen Costa briller med glasslinser for snart to år siden tror jeg.

Null riper og null merkbar slitasje etter svært mye bruk. Svært komfortable.

Fant hvilken som passet til mitt hode osv i og bestilte 3 ulike modeller så returnerte jeg de som ikke passer. Svært fornøyd 

Skrevet
Gabs88 skrev (1 minutt siden):

Betalte 2200 eller noe slikt for noen Costa briller med glasslinser for snart to år siden tror jeg.

Null riper og null merkbar slitasje etter svært mye bruk. Svært komfortable.

Fant hvilken som passet til mitt hode osv i og bestilte 3 ulike modeller så returnerte jeg de som ikke passer. Svært fornøyd 

Men hva gjør du for å ikke ødelegge dem? Er brillesnor et must eller er jeg bare «klæbb»?

Skrevet
foroll skrev (4 timer siden):

Noen spesielle Oakley du hadde anbefalt? Nordiske solbrilleprodusenter er det få av, men jeg ønsker fortrinnsvis å kjøpe fra en europeisk produsent ihvertfall. Ser at Cebe er anbefalt en del plasser, men finner ikke mange norske forhandlere.

De jeg har nå, heter Jawbreaker. Dem kan du få ulike glass til med ulike filter, og bytte selv alt etter hva du skal ut på. Jeg kjøpte dem for sykling, men der er supre til alt mulig.

Vil du ha noe litt mindre after-ski så kan jeg anbefale Flak 2.0 XL. De dekker godt på sidene, men ser likevel (nesten) ut som helt vanlige solbriller. Disse får du også med alle slags ulike glass, blant annet egne for fisking (polariserte så du ser gjennom vannskorpa), og de kan leveres med styrke nesten uten begrensninger. Men du må kjøpe dem på nett fra Oakley.com i så fall.

• Liker 1
Skrevet
Just now, fjellræv said:

Men hva gjør du for å ikke ødelegge dem? Er brillesnor et must eller er jeg bare «klæbb»?

Jeg har dem i det medfølgende etuiet, pusser med 95% isopropyl alkohol fra apoteket og ren pusseklut.

Valgte også en farge som jeg kan ha på hele dagen, Costa sunrise silver mirror som egentlig er en kveldstid så de er på hele tiden og ikke i lommen.

Hvis jeg tar dem av henger jeg de i skjorten under halsen.

Ingen brillesnor

Null problemer 

Skrevet
4 minutes ago, fjellræv said:

Riktig passform så de sitter godt hjelper mye. Ellers er brillesnor fint. Verre med å ta vare på ekstraglass....

Skrevet
fjellræv skrev (48 minutter siden):

HAr ennå ikke mista et par solbriller, så jeg betaler gladelig noen tusen for noe som varer mange år. De jeg har nå var vel ca 2500 + innsats med styrkeglass.

Skrevet
24 minutes ago, Omnilite said:

Shield har 4 luftekanaler under hvert glass og 5 på oversiden, vet ikke om Montebianco har det samme. Det er disse kanalene som er nøkkelen for at de ikke dugger, selv om de sitter tett rundt øynene.

Montebianco har ikke. Skal ta Shield med i vurderingen før jeg bestemmer meg! Skal også vurdere glasstype rundt fotokromiske eller ikke.

Skrevet
sneakyowl skrev (10 timer siden):

Måtte du ut med 184 kroner for nye klaffer? Jeg har et par Julbo-klaffer jeg ikke bruker, lite ante jeg at jeg er formuende :D

Skrevet
graham skrev (10 minutter siden):

Måtte du ut med 184 kroner for nye klaffer? Jeg har et par Julbo-klaffer jeg ikke bruker, lite ante jeg at jeg er formuende :D

Jepp! Jeg sender deg melding med bud neste gang jeg mister de - For det kommer helt sikkert til å skje igjen:D

• Hehe 1
Skrevet
foroll skrev (12 timer siden):

men jeg ønsker fortrinnsvis å kjøpe fra en europeisk produsent ihvertfall

Oakley er eid av Luxottica, de største svinene innenfor brillebransjen. Kjøp Julbo du, har de selv og synes de funker bra (ikke den modellen du ser på). Ser også mye reklame for Vallon. De er nederlandske. 

• Liker 1
Skrevet
Omnilite skrev (41 minutter siden):

Her er hva Julbo sier om sine fotokromatiske glass og levetid (lifetime warranty). De er blandt annet ikke laget av polycarbonat.

https://julbo.us/pages/reactiv-lens-technology-goggles

"Our REACTIV photochromic technology never wears off, meaning we can back our lenses with a lifetime warranty. "

Først lærte jeg noe jeg ikke visste  av Gabs88, at fotokromatiske linser har utløpsdato som jeg ikke visste,  googlet det og fant at det er riktig. Så dette om Julbo... Er jo bare å kjøpe og se hva som skjer over tid. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.