Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!
Jeg er på leit etter et telt med det formål å gjøre friluftslivet mer attraktivt for både barn og samboer, og dermed også gjøre at jeg får enda flere utedøgn i året. Litt utspekulert kan man vel være🙅‍♂️
Jeg liker godt å være på tur, men har innsett mine enkle turer og mine enkle behov, samt de turene jeg har tatt familien med på ikke har lykkes i å fange den samme gleden for friluftslivet hos samboeren min. Der jeg finner glede av å krype inn i soveposen etter en dag ute, der misliker min bedre halvdel det hun mener er et for trangt telt og en sovepose (uansett hvilken hun bruker) som enten er for varm eller for kald og hun sliter derfor med å sove. Det er flere mindre utfordringer her, men det nevnte gjør at det er vanskelig å komme seg ut med hele familien.
Jeg har derfor bestemt meg for å oppgradere kraftig. Jeg har sett meg ut et Nortent gamme 6-telt med vedfyring. Det er ikke et telt for å bære lange avstander, men det åpner for en lengre sesong da det er lett og frakte i pulk og varmer godt med vedfyring (og eliminerer samboers argumenter).
En lang intro, men jeg har noen spørsmål før jeg bestiller:

- Er det noen som har erfaring med Nortent gamme-telt og kan dele erfaringer, negative som positive?
- Hvilken vedovn anbefaler du? Både med tanke på vekt, energieffektivitet og matlaging.
- Noen som kan si noe om polycotton (PC), erfaringer? Bør man velge dette over ripstop/nylon? Jeg har hørt at det kan morkne etter en stund?? Det er vel også en del mer vekt å dra på..
      - Jeg har noen erfaringer med noen av forsvarets telt og disse var mildt sagt umulig å drasse med seg uten kjøretøy. Og husker jeg ikke feil tok det lang tid å tørke var det først vått.

Hvis noen har noen tanker så setter jeg stor pris på det.
Takk!
Tor

Endret av TorTur
Annonse
Skrevet (endret)

@TorTur

Jeg har Gamme 6, men jeg har ikke så mye spesifikt å bidra med der, det blir litt mer generelt.
Det er rett og slett ikke veldig lenge siden jeg oppgraderte fra Lavvo 6, så bruken har vært minimal.

Sitat

Det er ikke et telt for å bære lange avstander

Dette er helt riktig. Jeg har aldri bært hverken Lavvo 6 eller Gamme 6 i ryggsekk. Her er det pulk, kano, snøscooter eller umiddelbar nærhet til bilvei som gjelder. Jeg sier ikke at det ikke kan gå, men for meg går ikke kost/nytte-regnskapet opp hvis jeg må bære det på ryggen.

Sitat

men det åpner for en lengre sesong da det er lett og frakte i pulk og varmer godt med vedfyring (og eliminerer samboers argumenter).

Ja og nei.
Vedfyring varmer godt og det er utrolig digg å ha en plass å varme seg og være sosial når kvikksølvet kryper langt ned i det blå. Men så fram til at du ikke tenker å sitte fyringsvakt for din kjære så blir natta akkurat like kald som i ett vanlig telt. Kanskje kaldere til og med. Det er ett stort telt med mye volum og stor takhøyde som gjør at det teoretisk sett kan bli noen grader kaldere enn ett typisk fjelltelt med mindre volum. I tillegg så er det fort gjort å gå på en liten smell hvis man fyrer helt til man kryper i posen; enten ved at man blir for varm og blir kald av svette senere på natten, eller at man legger seg med åpen sovepose, dropper ullundertøy e.l. for å ikke bli for varm, og våkner senere på natta av at man fryser.

Så må mann være mentalt forberedt på logistikken ifm. "hot tenting". Ja, det er utrolig digg å ha den varmekilden når alt er oppe å går, men veien dit er ikke alltid så idyllisk som på hardt redigerte youtube videoer.
Det lille jeg har rukket å prøve, så synes jeg Gamme er langt å foretrekke over Lavvo, men det er fortsatt en del mikk-makk med rigging av telt og vedovn før det er innflyttingsklart. Det er også når det er skikkelig kaldt og du virkelig vil ha ovn, at det er skikkelig udigg å fikle med metalldeler.
Og når alt er rigget og klart skal det sankes ved. Tørr ved. Dette kan være utfordrende, både i teknisk forstand - å finne brukbar fyringsved, og juridisk - hva du har lov å forsyne deg av.

Ungene liker å hjelpe til med vedsankning, så her bør det være mulig å få hjelp, men mine er ikke alltid like god til å identifisere hva som egner seg til fyring - så regn med å bidra en god del selv også :)

Sitat

En lang intro, men jeg har noen spørsmål før jeg bestiller:

- Er det noen som har erfaring med Nortent gamme-telt og kan dele erfaringer, negative som positive?

For tidlig å si. Så langt synes jeg enkelheten ved kuppel over lavvo/pyramide, og at innvendig areal er mer utnyttbart absolutt er verdt vekt-tillegget over Lavvo 6.
Jeg har ikke klart å lokke med hele familien på vintertur, men på sommeren en det veldig god plass til 2 voksne, 2 tenåringer og en hund.
Jeg kjøpte Lavvo 6 først fordi jeg prioriterte vekt, men i realiteten så er begge for tunge og lite pakkvennlig til at jeg gidder å stappe de i sekken, så Gamme 6 er iaf. favoritten blant de to.

Sitat

- Hvilken vedovn anbefaler du? Både med tanke på vekt, energieffektivitet og matlaging.

Jeg kjøpte Nortent sin titanovn. Den er ganske liten, men den er lett og har glassvinduer på 3 sider, som gir behagelig lys og god stemning i teltet.
Vekt er ikke superviktig sånn som den brukes nå, men det skader heller ikke å holde vekten litt under kontroll. Men jeg hadde også en baktanke om å kunne bruke den på solo-turer med ett lettere 1-2 person telt. Så langt har jeg ikke kommet, men jeg liker å ha den muligheten uten at det trigger behov for ny ovn. Det blir nok turutstyr uansett.

Energieffektivitet på selve ovnen er nok ikke en veldig viktig parameter når du fyrer i uisolert telt. Varmetapet vil være så stort at effektiviteten på ovnen blir en dråpe i havet i den store sammenhengen. Det du får med større og tyngre ovner er muligheten til å legge inn større kubber og større, mer solide føtter som gir bedre stabilitet. 
Matlaging synes jeg fungerer greit, men en større ovn gir kanskje mulighet til å ha ulike soner med ulik varme... i teorien. Jeg har bare prøvd den ovnen jeg selv har.

Sitat

- Noen som kan si noe om polycotton (PC), erfaringer? Bør man velge dette over ripstop/nylon? Jeg har hørt at det kan morkne etter en stund?? Det er vel også en del mer vekt å dra på..

PC er nok både lunere, mer gnistsikkert og bedre ifht. kondens, så med tanke på at teltet uansett er tungt og stort så skal jeg innrømme å ha tenkt tanken selv, men jeg er redd at den ekstra vekten og pakkvolumet blir i overkant mye. Spesielt i pulk og kano, er ikke dette helt uviktig, men selv i bil og snøscooter opplever jeg at vi av og til når bag-limit med det utstyret vi har nå.
Jeg har foreløpig ikke hatt problem med at gnister har brent hull i nylonduken, så selv om det sikkert kan skje, så er det ikke ett veldig stort problem.

image.thumb.png.44f1179d64da379c67e59a0a12bd63f2.png

Nortent titanovn i Lavvo 6

Endret av aico
Skrevet
Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Hva med en lettvekts Wigolo og en Kovea fireball? Telt i bommulspolyester og vedovn egner seg best 2 meter fra bilen, synes jeg :) 

Jeg bruker wigglo og en heatpal rødspritbrenner når ungene er med på senvintertur på isen i mai. Og så booster jeg det litt med en gassbrenner innimellom dersom det blir behov for det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.