Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet (endret)

Bra test og gjennomgang, holdt nesten på å kjøpe det selv på det tilbudet - som forøvrig var veldig gunstig. Men høyden innvendig plager meg og får ikke helt roa med det. Så jeg avsto fra handel. Har fremdeles Enan i sikte, men har jaggu hoppet opp i pris igjen og det er jo helt hinsides å betale 10 løk for det teltet... Så får la det avvente seg og kjøpe et premium UL enmannstelt enn så lenge, har jo et allerede men veier 1,4 kg og er av lavere rang og merke. Dønn fornøyd med Helsport Reinsfjell UL 3, men veier for mye til å ta med på turer med lange vandreetapper over lengre tid syns jeg. Heldigvis duger det mer enn nok til alt annet av turer. Dette med luftingen på Ringstind teltet gjorde meg mer sikker på at dette ikke er teltet jeg ser etter heller.

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Skrevet

Veldig bra beskrivelse! 👍

Dette bekrefter vel bare det faktum at vektbesparelse går på bekostning av mye annet.

Jeg er ikke enig at et telt på 2 kilo er «herregud så tungt». Det betyr bare at sekken veier 14 kilo, i stedet for 13 kilo. Og man våkner uthvilt og mye mindre sliten ;) 

Samtidig har man det hyggeligere, enklere og tørrere, og plass til å skifte klær.

Men jeg skjønner allikevel utvilsomt ønsket om å spare vekt og volum der man kan. Helt klart.

• Liker 3
Skrevet
Martin HJ skrev (2 timer siden):

[...] holdt nesten på å kjøpe det selv på det tilbudet [...]

Du var ikke alene om det. Pris og vekt fristet, men landet på at det ble for smått.

• Liker 2
Skrevet
Martin HJ skrev (På 29.3.2025 den 10.13):

Bra test og gjennomgang, holdt nesten på å kjøpe det selv på det tilbudet - som forøvrig var veldig gunstig. Men høyden innvendig plager meg og får ikke helt roa med det. Så jeg avsto fra handel. Har fremdeles Enan i sikte, men har jaggu hoppet opp i pris igjen og det er jo helt hinsides å betale 10 løk for det teltet... Så får la det avvente seg og kjøpe et premium UL enmannstelt enn så lenge, har jo et allerede men veier 1,4 kg og er av lavere rang og merke. Dønn fornøyd med Helsport Reinsfjell UL 3, men veier for mye til å ta med på turer med lange vandreetapper over lengre tid syns jeg. Heldigvis duger det mer enn nok til alt annet av turer. Dette med luftingen på Ringstind teltet gjorde meg mer sikker på at dette ikke er teltet jeg ser etter heller.

Takk for tilbakemelding! :) I rettferdighetens navn skal det sies at dette teltet neppe (les: ikke!) er laget for de forholdene det ble testet i på denne turen. Det var ikke ett vindpust hele natta, og det var råkaldt. Hadde med meg termometer, men dessverre ikke åndsnærvær nok til å avlese, og temperaturanslaget i teksten min er forsiktig, det kan godt ha vært 6-7 minus for alt jeg vet. Jeg kjører en ny test i starten av mai, og håper på mer menneskevennlige (og teltvennlige) forhold når det skjer.

Marius Engelsen skrev (På 29.3.2025 den 11.00):

Veldig bra beskrivelse! 👍

Dette bekrefter vel bare det faktum at vektbesparelse går på bekostning av mye annet.

Jeg er ikke enig at et telt på 2 kilo er «herregud så tungt». Det betyr bare at sekken veier 14 kilo, i stedet for 13 kilo. Og man våkner uthvilt og mye mindre sliten ;) 

Samtidig har man det hyggeligere, enklere og tørrere, og plass til å skifte klær.

Men jeg skjønner allikevel utvilsomt ønsket om å spare vekt og volum der man kan. Helt klart.

Takk for tilbakemelding! :) Hovedtanken bak dette kjøpet er at bruksområdet skal være skogsturer i lavland (typ Østmarka, Nordmarka).  Vektbesparelsen åpner for å putte min 3x3 UL tarp på 540 gram inkl barduner i sekken og bruke den for å lage et uteområde under tak, og dermed blir teltets funksjon et rent soverom, og da blir det helt perfekt. Jeg vet ikke helt om jeg tenker det samme om høyfjellsterreng uten trær å binde opp tarpen i, da har jeg telt med bedre innvendig plass til det formålet. 

Angående vekt: En kan tenke at 12 kilo bare er 1 mer enn 11, 13 bare 1 mer enn 12, 14 bare 1 mer enn 13 ad continuum, og plutselig går man rundt og drasser på 25 kilo sekk, som for min del er totalt uaktuelt. For sommerens 5-dagers høyfjellstur er foreløpig vekt på Lighterpack cirka 15 kilo, ~12 
basevekt og ~3 kilo mat. Blir muligens 16-17 til slutt, men da er det strakt helt opp til grensa.

Skrevet

Jeg har trivdes godt i et Ringstind 2 siden 2013 og kjøpte derfor nettopp et 1UL selv på tilbud. Mener jeg betalte 3995. Har ikke testa det ennå, jeg venter på våren.

Erfaringen min med det som er nummeret større, er at teltet er bedre jo mer vær det får på seg 😂 Blir rimelig klamt når det ikke blåser nok til å få litt gjennomstrømning. Men når det er plussgrader ute, løser jeg det med å ha døra åpen hele natta.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ringstid sl 2 fra 2017. Den med bare 1 inngang. Brukte den 1 helg i mars uten innertelt på snø. Funka greit selv i vind. Under fyring som kunne det bli bastu varmt, så da var det greit med litt vind.

20250315_093402.jpg

Endret av Dompappen
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.